Mer om Intel och 64 bit

Permalänk

vilket skit snack det blev om stavning hit och dit.
tror inte intel ens vet hur man kan bygga en 64-bits prolle idag

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
vilket skit snack det blev om stavning hit och dit.
tror inte intel ens vet hur man kan bygga en 64-bits prolle idag

Skitsnack som skitsnack, men du verkar föredra skitsnack om intel?

Jag är av den uppfattningen att sålänge man inte behöver anstänga sig för att läsa det som står så spelar det ingen som helst roll om det är skrivet utan punkter, eller med dålig stavning, meningsuppbyggnad osv. Men jag vet att det är många som hakar upp sig mycket på det.

Jag läser för innehållets skull och inte för läsandets skull.

Permalänk
Medlem

Stavning på ett forum som swec är ju inget man prioiterar, och om folk klagar på ens stavning måste de ju ha slut på argument som har med ämnet att göra...

Intel har en väldigt bra 64-bitars prolle, Itanum heter den, så nog kan de bygga 64-bitars prollar allt...

Permalänk
Medlem

För en gångs skull måste jag hålla med MrTT (och det är inte ofta....:)). Skall man ha en seriös diskussion, så hjälper det att man kan läsa inläggen någorlunda enkelt. Pa1983 vet att han har problem med stavningen, och då att göra som MrTT föreslår, och köra sitt inlägg i ett vanligt rättstavningsprogram, är inte mer än vad man kan begära. Jag förstår inte varför folk tror att stavning och meningsbyggnad är mindre relevant bara för att man inte diskuterar språkvetenskap. Schyssta pa1983, skärp till dig, så kan vi komma tillbaka till lite seriöst Intelsmädande....:)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Angående punkt 1: Vilket skitsnack! Det är ju bara bortförklaringar för att dom inte ens kommer att bli färdiga med sin processor förrän 2006. Det är så genomskinligt så jag tycker synd om dom. Verkligen patetiskt av deras marknadsföringsavdelning!

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Offtopic.
Jag har inget emot personer med skrivsvårigheter, men för din egen trovärdighets skull, rättstava ditt inlägg i Word innan du postar.
Av de 153 ord du skrivit så var det 33 ord med röd eller grön understrykning.

Kan vara av ren slapphet som det ser ut som det gör. Endel personer är inte så noggrann på nätet. Jag förstod vad han menade det är huvudsaken. Men word var ingen dum idé

Permalänk
Medlem

Som om MrTT skulle vara trovärdig bara för att han stavar hyffsat och använder Word.

Permalänk
Medlem

OT:
Jag tycker MrTT får lite väl mycket skit för det här. Jag har sett väldigt många fler klaga på hur folks inlägg ser ut utan att nån sagt nått till dom.

MrTT behöver inte få skit för allt han gör bara för att han har haft en del dåliga dialoger med folk om Intel vs AMD, nu är tendensen att så fort han visar sig så flyger 5 pers på honom.
Btw så kan även jag irritera mig mycket på folk när dom skriver oläsliga inlägg ibland.

Tillbaka till ämnet:
Jag tror att AMDs 64 bitars satsaning kommer få större genomslag på servermarknaden, även om jag hoppas att det slår stort även på desktopmarknaden. Även intel lägger ju mer kraft på sin 64 bitars teknik på server sidan.

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Intel har en väldigt bra 64-bitars prolle, Itanum heter den, så nog kan de bygga 64-bitars prollar allt...

Precis, dessutom så skulle vem som helst kunna ta 32-bit x86 och göra det till 64-bit, så liten skillnad är det.
Att det ger en stor prestandaökning beror på att AMD har lagt ner jobb på just optimeringar av processorn och det är inte de där 64 bitarna som bidrar till den stora prestanda ökningen i 32-bitars program.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl den att pa1983 är mer trovärdig än MrTT.
Och sen så kanske pa1983 lider av Dyslexi o då är det fan inte lätt att redigera sitt eget inlägg!

Sen så måste jag bara säga det att MrTT modig som vågar sticka ut hakan o favorisera Intel kontra AMD.

Har varit med på detta forum i 3år o jag måste bara säga att det mer o mer blir........tja ska man säga sämre?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Lite intressant är att se hur Intel gärna förringar betydelsen av 64-bitars funktion. Det är smått förbryllande, eftersom ingen kan tvivla på att de mycket väl vet vad de håller på med. Det råder ju nämligen inget tvivel om att beräkningar på 64-bitar kan snabba upp rejält. Se bara hur på ökningarna som en Athlon64 får (verkar bli 10-30% i spel och 50-200% i encoding och liknande). Med den vetskapen är det faktiskt ganska svårt att ta Intels uttalanden på allvar. Eller har jag missat något fundamentalt som förklarar deras ställning?

Angående stavningsfrågan så är jag av den åsikten att ett inlägg som skall läsas av andra skall vara skriven på duglig svenska. Det är lustigt att MrTT skulle påpeka pa1983s stavning, då jag faktiskt hoppade över hans (pa1983s) inlägg på grund av stavningen... Så är det på ett forum. Är något skrivet på ett sätt som gör att man måste anstränga sig och försöka "dechiffrera" det så hoppar i alla fal jag ofta över det istället. Det där argumentet om att "det här är ändå inget svenskaforum" är så förbannat slitet och korkat att det inte ens är roligt längre. Har folk så lite vett att de inte förstår varför man bör skriva någorlunda riktigt när man vill få fram sitt budskap (observera: perfektion är inte nödvändigt), så är det inte konstigt om de inte heller klarar av att lära sig skriva under sina nio år i grundskolan. Vet man med sig att man har läs- och skrivsvårigheter, men ändå vill diskutera på ett forum så är väl förslaget att använda Word ypperligt?

Inse också att ovanstående inte är skrivet för att "hacka på någon" eller reta upp folk. Inte heller är det skrivet för att jag "har slut på argument" eller liknande dumheter. Jag har bara inte åsikten att man, bara för att man skriver på internet, kan skriva "hur som helst bara det går att tyda". Vem har resonerat sig fram till det idiotiska förhållningsättet?

Permalänk

Larvigt att klaga på andras stavning. Fattar man vad författaren försöker få fram så kvittar det väl hur det är stavat. Det finns en massa människor med språkproblem och det är jävligt taskigt att hacka på dem. Bara för att just du anser dig ha perfekt svenska och att det är lätt så betyder det inte att andra inte kan tycka det är svårt. Att använda Word för att rättstava vad man skriver kanske inte är en valmöjlighet för alla då inte alla har Word och kanske inte heller känner för att köpa det bara p ga. att ett fåtal individer på något forum klagar på ens stavning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bottentroll
Larvigt att klaga på andras stavning. Fattar man vad författaren försöker få fram så kvittar det väl hur det är stavat. Det finns en massa människor med språkproblem och det är jävligt taskigt att hacka på dem. Bara för att just du anser dig ha perfekt svenska och att det är lätt så betyder det inte att andra inte kan tycka det är svårt. Att använda Word för att rättstava vad man skriver kanske inte är en valmöjlighet för alla då inte alla har Word och kanske inte heller känner för att köpa det bara p ga. att ett fåtal individer på något forum klagar på ens stavning...

Sedan när blev det larvigt att ställa lite krav på folk? Nu för tiden får man ta ofantliga mängder skit av alla om man ställer lite krav, må det vara angående oförmåga att kommunicera, oförmåga att arbeta, o.s.v. Jag anser att allt kommer bli skit tillslut när allt är godtyckligt och ingen bryr sig om någonting egentligen. Du kanske tycker det är löjligt att dra paralleller till språkbruket, men jag anser att detta fenomenet går igen i hela samhället för tillfället.

EDIT: Kan ju passa på att nämna att det vanligtvis inte är ett och annat stavfel som gör att en text blir svårläst. Det är snarare avsaknad av punkter, komma och stora bokstäver (och i viss mån överdriven särskrivning) som gör en text mycket svårläst. Det som är förbryllande med det hela är att dessa saker är så enkla att fixa. Hur svårt är det egentligen att veta var en stor bokstav och en punkt skall sitta? Jag anser att de flesta svårlästa texter skrivs av folk som är för lata för att lägga den minsta lilla möda i det de skriver och jag har svårt att se hur det är något som är försvarbart. Tvärt om är det väl snarare larvigt att tjurskalligt fortsätta med det när man vet med sig att det egentligen bara försvårar för folk? Det finns nämligen en anledning till att exempelvis stora bokstäver och punkter existerar.

Ja, ja, nu tänker jag inte gå off-topic mer. Ovanstående är min åsikt och den kommer du aldrig någonsin kunna rubba (lika lite som jag lär kunna rubba din).

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att det finns forum där det är totalt förbud mot att hålla på att klaga på andras stavning. Kanske bl.a. därför att det bara blir en massa tjaffs och det är inte sådant som folk vill läsa. Vill man klaga på någons stavning finns det kanske andra sätt att meddela det på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Vill bara säga att det finns forum där det är totalt förbud mot att hålla på att klaga på andras stavning. Kanske bl.a. därför att det bara blir en massa tjaffs och det är inte sådant som folk vill läsa. Vill man klaga på någons stavning finns det kanske andra sätt att meddela det på.

Jo, det kan väl i och för sig vara en bra ide. Folk brukar (tyvärr) bli väldigt defensiva om någon påpekar något angående stavning. På ett sätt kan jag förstå det, men samtidigt har jag ännu svårare att förstå att de som får kritik i 99% av fallen är helt oförmögna att ta åt sig av den. Det är ju till stor del deras förlust, men även en förlust för oss som läser det de skriver. Jag tvivlar dessutom på att de flesta ev de som "klagar" på stavningen gör det för att vara elaka eller för att jävlas.

Permalänk

Mikael:
Jag tycker då inget inlägg i denna tråd varit svårt att förstå även om det funnits språkliga fel. Men jag kanske är jätte bra på att förstå vad folk skriver eller nåt, vad vet jag? I vilket fall är det larvigt att ställa ett sådant krav om texten i fråga är läsbar. Lite respekt för att andra människor inte har lika lätt för saker som just DU har, är kanske på plats?

Det är helt OT i vilket fall och diskussionen borde föras någon annanstans än i den här tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bottentroll
Lite respekt för att andra människor inte har lika lätt för saker som just DU har, är kanske på plats?

Försök nu inte lära mig att ha respekt för människor. Jag känner flera personer som har läs- och skrivsvårigheter och förstår hur det är att inte riktigt kunna få till det. Jag förstår också att det kan vara svårt att veta hur alla ord stavas även om man inte har läs- och skrivsvårigheter. Det är inte riktigt det jag anmärker på. Det är mer latheten med avsaknad av punkter och stora bokstäver som kan bli jobbigt och det är något som nästan alla kan fixa utan någon nämnvärd ansträngning. Om det förhåller sig så, så är väl det minst lika respektlöst mot de som skall läsa som att påpeka att den som latar sig skriver dåligt? Varför försöker alltid folk få en att känna sig som en stor skit om man ger kritik?

Kan ju passa på att påpeka att det mesta jag skrivit i mina senaste inlägg inte nödvändigtvis är riktat till pa1983, utan mer en allmän observation. Vad jag kunnat se brukar pa1983 inte skriva dåligt (har aldrig lagt märke till det tidigare i alla fall). Vet inte om det berodde på att jag var lat när jag läste hans inlägg eller om det var något annat, men något gjorde att jag skippade hans och inte de andra. Naturligtvis förstår även jag hans inlägg om jag verkligen läser det. Jag är som sagt inte så mycket för att lägga ner någon extra möda på att läsa inlägg om det inte är ett extremt intressant ämne, så det kan ju vara mig det är lite fel på också?

EDIT: Hehe... Framstår som värsta boven i den här tråden nu! Nåja, jag hade inga onda avsikter i alla fall, så det kanske kan vara en liten tröst till alla som känner sig kränkta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Försök nu inte lära mig att ha respekt för människor. Jag känner flera personer som har läs- och skrivsvårigheter och förstår hur det är att inte riktigt kunna få till det. Jag förstår också att det kan vara svårt att veta hur alla ord stavas även om man inte har läs- och skrivsvårigheter. Det är inte riktigt det jag anmärker på. Det är mer latheten med avsaknad av punkter och stora bokstäver som kan bli jobbigt och det är något som nästan alla kan fixa utan någon nämnvärd ansträngning. Om det förhåller sig så, så är väl det minst lika respektlöst mot de som skall läsa som att påpeka att den som latar sig skriver dåligt? Varför försöker alltid folk få en att känna sig som en stor skit om man ger kritik?

Kan ju passa på att påpeka att det mesta jag skrivit i mina senaste inlägg inte nödvändigtvis är riktat till pa1983, utan mer en allmän observation. Vad jag kunnat se brukar pa1983 inte skriva dåligt (har aldrig lagt märke till det tidigare i alla fall). Vet inte om det berodde på att jag var lat när jag läste hans inlägg eller om det var något annat, men något gjorde att jag skippade hans och inte de andra. Naturligtvis förstår även jag hans inlägg om jag verkligen läser det. Jag är som sagt inte så mycket för att lägga ner någon extra möda på att läsa inlägg om det inte är ett extremt intressant ämne, så det kan ju vara mig det är lite fel på också?

EDIT: Hehe... Framstår som värsta boven i den här tråden nu! Nåja, jag hade inga onda avsikter i alla fall, så det kanske kan vara en liten tröst till alla som känner sig kränkta.

Jag har läs och skriv svårigeter. och jag kan säga att det inte är så lätt att sätta ut punkt och komma i en längre text.¨

//nypan

Visa signatur

Soltek-k8t800pro, amd64-3500@2640mhz 1,5v, ati-r 9700, no-name pci 3200 1024mb