Permalänk
Medlem

Lämna in bild för tryck...

Jag har gjort en bild i photoshop som jag skulle vilja lämna in för tryck så man kan få den på en riktigt fin plansch (stavning?).

Bilden är 16400*5110 pixlar & 300dpi. Är det tillräckligt bra för att få ett fint tryck?

Vart kan man lämna in den och vad kan trycket kosta?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Är det RGB eller CMYK? Lite udda format på bilden, 1389x433mm?

Jag skulle höra med en reklambyrå eller liknande, tänk bara på att startkostnad mm kan kosta mer än du skulle vilja.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

RGB är det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CMYK brukar vara standrad vid tryck... Dina färger kan bli knas om du kommer med en RGB... Kan vara värt att tänka på...

Permalänk
Medlem

aha... Jag konverterade bilden till cmyk i photoshop nu och den ser fortfarande bra ut.

Någon som vet ungefärligt vad det skulle kunna kosta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förslagsvis lämnar du filen till ngn som kör storbilder. De kan samtidigt skyddslaminera bilden och fodra upp den på ngn form av skiva. Det räcker om upplösningen är 200 dpi. Spara den som tiff eller photoshop-eps.

Om du vill kan jag köra den hos mig, laminera med ett högblankt laminat och fodra upp den på en 3 mm skummad PVC-skiva.

Priset blir:

Tryck: 1090:-/m2
Pvc-skiva: 390:-/m2
Moms tillkommer med 25% plus frakt.

Permalänk
Medlem

Gör ett provtryck först och lämna gärna RGB om du inte har tryckeriets profiler.

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Medlem

Re: Lämna in bild för tryck...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Jag har gjort en bild i photoshop som jag skulle vilja lämna in för tryck så man kan få den på en riktigt fin plansch (stavning?).

Bilden är 16400*5110 pixlar & 300dpi. Är det tillräckligt bra för att få ett fint tryck?

Vart kan man lämna in den och vad kan trycket kosta?

Får jag kanske låna tråden och ställa en relaterad fråga?

En vän som använder Photoshop mycket brukar prata om upplösning som något som på något sätt finns inbakat i bilden. Som att samma bild i samma pixelstorlek kunde vara sparad i antingen 150 DPI eller 300 DPI.

Nog är det helt enkelt så att om man skriver ut 300 pixlar över en bredd av en inch så blir upplösningen 300 DPI, medan 300 pixlar över två inch blir 150 DPI osv? Det lagras väl ingenstans i bilden, förutom eventuellt som en preferens för hur man vill skriva ut det?

Jag tycker det senare känns näst intill självklart, men jag blir lite osäker.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lämna in bild för tryck...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Får jag kanske låna tråden och ställa en relaterad fråga?

En vän som använder Photoshop mycket brukar prata om upplösning som något som på något sätt finns inbakat i bilden. Som att samma bild i samma pixelstorlek kunde vara sparad i antingen 150 DPI eller 300 DPI.

Nog är det helt enkelt så att om man skriver ut 300 pixlar över en bredd av en inch så blir upplösningen 300 DPI, medan 300 pixlar över två inch blir 150 DPI osv? Det lagras väl ingenstans i bilden, förutom eventuellt som en preferens för hur man vill skriva ut det?

Jag tycker det senare känns näst intill självklart, men jag blir lite osäker.

ja, du har rätt där.

Fast man bör inte dra i bilder. DVS skall du ha en bild i 150 DPI så dra inte i en 300 DPI bild utan spara om så den passar formatet.

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm