ATI 9700... & Linux -fungerar bra?

Permalänk
Medlem

ATI 9700... & Linux -fungerar bra?

Har aldrig kört linux så mkt, installerat det ibland mest för att konstatera att det inte var som jag hade tänkt...

Men tänkte installera det än en gång och då undrar jag hur stödet för grafikkortet ATI 9700 funkar?

Har hört rykten om att vissa distros inte funkar så bra med detta grafikkort (red hat 9) om man samtidigt laddar ner ATIs linux drivrutiner.

En annan sak jag inte vet är om mitt sigma X-card kommer funka...

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

www.ati.com har en installationsguide samt drivrutiner för ati-kort till linux. titta efter där.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte mycket med disten att göra. Dock fungerar det väll inte så väldigt bra. Är nog det jag haft mest problem med under linux tror jag.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Nvidia kort tar för mig just nu 1-2 min å få in. Manulet några min till.
ATI... ja jag gjorde som manualen desutom kan jag linux så inte korkad. Nu var det ett tag sedan men tror vi fick i gång det efter si så där 6-7h jävla belande. Fick göra ny kärna med DRI moduler installera några exprimentiela XFree4.3 drivisar. Största problemet var att få den att ändra behörighet vi XF86configen för DRM tror jag det bara vägrade den så X servern fick inte behörighet å köra 3D grafik alltså opengl osv då. Na tror vi löste det efter många om och men men mer skadat graffe å installera har jag nog inte vart med om. Har installat ett flertal och confat men det var fan det värsta till kassa drivisar.

ATI fungerar bara du inte ger upp med å få igång dom. Dock iget en nybörrjare skulle klara tror jag om dom inte gjort hela proceduren lättare i dag som nvidia tex gjort med en setup å så.

Desutom prestarar ATI sämmre i opengl så du kan ju dröma om att du slår några GeForce FX kort i linux då dom kommer sopa mattan med dit kort i Q3 osv då Nvidia har övertaget i opengl Prestanda.

Nvidia är ett av dom bästa valen om man ska köra linux.

Permalänk
Medlem

OKi, tackar så mkt för hjälpen!
...kanske man ska vänta tills ATI fixar en bra setup... och fortsätta köra sitt windowssystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Radeon 9100 och Mandrake 10.0. Vill helst fixa det nu när jag tagit mig samman och skaffat Linux.
När jag testade ATI's drivisar till Xfree86 4.3.0 (verkar som om det är den jag har) men fick error efter en sekund för att någon fil inte kunde kopieras.
Vågar jag testa att byta förinstallerade drivrutiner (finns t.ex. två olika "Radeon" med olika bokstäver inom parentes) eller kan någon hjälpa mig?

Edit: Verkar som om 2.6 kerneln är för ny för det mesta... Både ALSA och ATI säger bla bla bla 2.2 eller 2.4....

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk
Medlem

jag har inga problem med mitt 9700 och 2.6 (nu hehe) lösningen för mig var att inte använda ATI's agp drivrutiner. Har nästan samma prestanda i Q3 i linux som i win

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem

har inga problem alls med atis drivare.
bara att köra ett setup program så fixar det biffen
fick mitt att funka på några minuter
har ett radeon 9200se med tv-ut och den fukar också bra utan några som helst problem
kör gentoo med gentoo-dev-sources-2.6.3-r1
och ati-drivers-3.7.6

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Om man kör utan ATI's drivrutiner, låter man det bara vara då eller? Ja menar, i Windows är man ju helt körd utan drivrutiner, iaf jag.

Dessutom fattar jag inte varför Linux tror att min skärm bara klarar 70 Hz i vertikal refresh när den identifierar skärmen med PnP. Jag har ingen aning om den horisontella så jag vet inte om jag ska ställa in manuellt.

Edit: Hittade lite info tydligen 30-69 kHz. Men det verkar som om både G72 och G74 är 6547, och jag vet inte vilken jag har. Windows ger mig 75 Hz i 1024*768 men det står 85 på IBM's hemsida och några andra ställen. Men min såg inte alls ut som en på en bild jag såg....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo man klarar sig hyffsat utan atis drivare, 2d funkar fint tex (dvs det blir inte som i windows)..

Men jag tycker inte det är så svårt att installera atis drivare i tex mandrake.. se till att ha "kernel source" installerad bara och om den whinar nått när du ska installera RPMen så testa att köra med "--force och --nodeps" för att tvinga in skiten

Ang redhat 9 så är det stenålder i linuxsammanhang, går ruskigt fort frammåt så det är alltid senaste disten som gäller...

Om du nu misslyckas med att installera drivarna ändå så tycker jag inte du ska ge upp linux utan nöj dig med 2dn och ha kvar windows till 3d, finns mkt kul man kan göra i ett OS även ut 3d

Permalänk
Medlem

Tackar så myket för svaren! Jag får göra ett försök, 3D kanske man inte behöver så mkt av i linux då jag bara ska köra ordbehandling o internet...
Så då skulle jag kunna klara mig utan ati drivarna i värsta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar ändå inte...
Installationen misslyckades:
file /usr/X11R6/lib/libGL.so.1.2 from install of fglrx-4.3.0-3.7.6 conflicts with file from package libxfree86-4.3-29mdk

Jag har installerat "kernel source" och kört med "--force" men det blir samma resultat. "--nodeps" fungerar inte och jag hittade inget liknande när jag letade igenom "--help" listan.
Vad är motsvarigheten till "/p" i dosprompt här i Linux? Jobbigt att starta X bara för att kunna se allt som help kommandot visade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kan hjälpa någon:

http://www.linux-gamers.net/modules/wfsection/article.php?art...

Har inte använt den själv dock så jag vet inte hur bra den är

Permalänk
Medlem

Tack, men jag får det fortfarande inte att fungera.... Det där "grep" kommandot slutar bara med reset för mig.

Om jag nu ger upp 3D för tillfället, vad ska jag göra för att få 75 Hz? Ändra i X's config fil? När man väljer skärm finns alternativet "Standardlägen" men där är även 800*600 i 70 Hz...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kaski använd 'less' eller 'more'

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaski

Om jag nu ger upp 3D för tillfället, vad ska jag göra för att få 75 Hz? Ändra i X's config fil? När man väljer skärm finns alternativet "Standardlägen" men där är även 800*600 i 70 Hz...

Jag fick för mig att du körde Mandrake så.. testa detta: Starta Drakconf, välj hårdvara->xfdrake->bildskärm. Där kan du kolla om din skärm finns listad, gjorde en snabbkoll och hittade väldigt många IBM-skärmar där.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

"less --help" gav mig en lång lista där jag inte hittade något meningsfullt och "more" fungerade inte alls.

rokka: Jag vet, kanske varit otydlig, men min skärm finns i den listan + att den känns igen med PnP. Det blir dock ändå bara 70 Hz.
I XF86 configen står det en massa siffror efter upplösningen och refresh raten som bara förvirrar mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, sorry

Jag har också halvdålig koll på de där delarna i XF86config. Du gör nog rätt i att passa dig för att ändra refresh rate utan att veta säkert att skärmen klarar av det. Tror att skärmen kan bli fysiskt skadad av det.

Du skulle kunna testa att boota upp på någon live-dist (suse live eval, knoppix) och se vad du får för refresh rate där, blir det bra så kan du ju kopiera väl valda delar ur XF86config. Anledningen till förslaget är att min generic plugnplay skärm får 85MHz vid 1280x1024 i Mdk, men 96MHz vid samma upplösning i knoppix.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med att få igång drivisarna och jag har använt dem sedan 2.5.1..

Dock tycker jag att 3.2.9 är bättre än 3.7.x.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ATI.

Jag har haft lite problem, men det löste sig när jag kompilerade om kärnan och tog bort radeon stödet där

Allt funkar bra som root i X, får fina frames i glx_gears osv..
men..jag får inte tillgång till ati drivisarna som vanlig user. det är lite sjukt. modulen är laddad, men används inte.
lite tråkigt, hoppas nån vet vad som är fel

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leloy
jag har inga problem med mitt 9700 och 2.6 (nu hehe) lösningen för mig var att inte använda ATI's agp drivrutiner. Har nästan samma prestanda i Q3 i linux som i win

vilka drivare kör du med då?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska ta och lära mig lite, typ kompilering av kärnor, men jag det kanske är bättre att testa en annan dist, där man får arbeta mer utan GUI. För Xf86 configen körde jag knoppix, och där finns skärmen med alla lägen och så. Jag installerade dessutom Knoppix till hårddisken, men den hade problem med att fatta att den skulle ändra på inställningar.

Eftersom Knoppix bygger på Debian så tänkte jag att jag skulle testa det i stället, och se vad som händer. Men jag klarar inte av att ladda ner det.... Det där "jigdo" är väldigt märkligt tycker jag, och likaså dokumentationen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

du behöver ju inte använda jigdo för att ladda ner debian, går från vanlig ftp...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

OK, jag ska testa det, jag blev bara lite påverkade av derras texter som påpekade att FTP gick långsamt och att jigdo var jättebra Dessutom är nerladdning via browser inget vidare... Att Mandrake använder BitTorrent är väldigt bra, mycket smartare enligt mig. Men jag får väl ta mig samman någon dag. Knoppix kontrollcenter var mycket trevligare än Mandrakes, i Mandrake får man ingen kontroll, känns instängt.

När det gäller jigdo-filer finns det 11 st för i386, betyder det 11 skivor? Och hur många behöver man i så fall för att det ska fungera?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

ja, det är elva skivor, men om du har minst adsl kan du kolla på netinstall också
http://www.debian.org/distrib/netinst

riktigt trevligt faktiskt...

annars bör det räcka med cd 1 och ladda ner resten med apt-get...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

installerade mitt ati 9800 pro för typ 1 timme sen, funkade fint. ( det är samma drivers till 9700)
jag gjorde såhär iaf:

/kod
wget http://www2.ati.com/drivers/linux/check.sh
sh check.sh ( du får reda på vilken version du har, 4.1-3.0 är det )
wget http://www2.ati.com/drivers/linux/fglrx-glc22-4.*.0-3.7.0.i38...
rpm -Uhv packagename.rpm ( det här funkade inte för mig så jag var tvungen att: )
rpm -i --force packagename.rpm
/kod

byt ut * till den version du har 1, 2 lr 3 är det( 4.1.0, 4.2.0, 4.3.0 )

Visa signatur

Workstation: AMD2500+, Abit NF7-S 2.0, 2*256 TwinMOS-Winbond, Hercules 9800Pro, 120gb Seagate, Samsung 959NF 19"
Laptop: Compaq Evo N1015v, AMD1700+, 256DDR, ATI RADEON IGP 64mb, 19gb

Permalänk
Hedersmedlem

vacco: jo men om man har en dist såsom gentoo, debian, slackware osv som inte stödjer rpm är det lite annorlunda, i slackware finns det ju iof rpm2tgz samt att rpm brukar installeras vid installation men ändå... det är lite krångligare då...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Problemet med en netinstall är att jag inte gillar idén. Nästa gång jag installerar så måste jag ju ladda ner allt igen! Och ja, jag komer att installera om, för det första så testar jag olika distar just nu, för det andra installerar jag in på platsen där det egentligen ska ligga och för det tredje så håller jag på att lära mig linux så jag kommer säkert förstöra något
Men eventuellt ska jag testa. Kollade på Gentoo också men där var det ännu mer förvirrande med mirrors.
Om man nu använder en dist som inte stödjer RPM, kan man då använda ATI's drivrutiner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaski
Om man nu använder en dist som inte stödjer RPM, kan man då använda ATI's drivrutiner?

ja, men du måste kunna packa upp eller konvertera rpm-filen till ett annat format

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur bra är den fria drivrutinen som finns i kärnan? minns att den funkade fins med ett rage pro 8mb iaf...