Möjligt att installera Linux via Daemon tools?

Permalänk

Möjligt att installera Linux via Daemon tools?

Har en undran om det är möjligt att installera en Linux/Solaris dist i ISO genom att mounta den i Daemon tools i winXP.

Går det och hur skulle man i så fall gå till väga?
Min brännare är paj och jag har för tillfället en väldig lust att köra in något *nix system på min ena serverburk (som nu kör XP).

Någon som har några idéer?

//Bruce

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk
Medlem

Nej. Det lär inte fungera. Kan du inte bränna den så har en del distar floopys man kan starta ifrån och tanka allt man behöver från nätet under installationen.
Dessutom ska det gå att installera från en nätverksenhet. Kolla på hemsidan för den distributionen du försöker installera så kan du säkert se olika sätt att installera på.

Permalänk

Det var det jag misstänkte... Jo, jag har sett att vissa distar har nätverksinstall etc.

Tack ändå!

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk

med vmware kan du kjøre virtuelle maskiner. du kan da installere fra deamon tools.

eksempel:

http://home.broadpark.no/~amellem/redhat_xp.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket går ju att fixa till, men om man är nybörjare är det svårt nog utan massa fula hack. Nu vet jag ju inte alls om Bruce Nazarin är nybörjare dock.

Debian har ju netinstall tex. Ett par floppys och allt tras hem över internet, enkelt och funkar bra :).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

kan väl installera från hårddisken också? alltså att man lägger vissa nyttiga filer på disken och kör loadlin från en diskett och ber installationen att söka efter installationsfiler på nån parttion?