Bild på Geforce 6800 Ultra

Permalänk

kosta?? vad kommer den å kosta??? har bar 500kr nu :(...

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
kosta?? vad kommer den å kosta??? har bar 500kr nu :(...

Mja, en bra bit över 500kr iaf :D. Multiplicera med 10 så kanske du har priset på ett ungefär :p.

Visa signatur

tomt

Permalänk

hur lång tid brukar det ta för nya kretsar att tappa nån tusenlapp?

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
mycket ström = massor med värme va varmt redan med en molex,
frågan är varför man ska ha 2st, skickar som sedan men en "fördubbling" är dom ju dumma då kunde dom bara haft en molex och gjort olika baor i pcn (om det nu behövs 12-J-J-5V på olika ställen)

Förbrukningen blir 150W. 30W från AGP, 60+60 från var sin Molex=150W.
"The 12V connector is only rated for 5 amps. So this means the card will need more then 90 watt (60 from 12V, 30 from AGP)."

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"The 12V connector is only rated for 5 amps. So this means the card will need more then 90 watt (60 from 12V, 30 from AGP)."

mehhh...... vid över 100W så är det ju en mindre kärnreaktor vi har att kyla... hoppas infästningen för kylningen/vattenblocken inte förändras...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Jag säger bara såhär:
Om kortet fortfarande har två stycken molex-kontakter när det kommer ut i butik kommer jag skratta som ***.
Den ABSOLUT enda anledningen till att ha på det sätt de gjort är att de behöver ström till 2 olika punkter och att de inte fick plats med banor eller liknande. Men varför ska de då vara så idiotiska och tvinga användaren att koppla in två kontakter istället för att dra sladdar på grafikkortet om de nu har sån problem med kortdesignen?

Sen att det teoretiskt sätt går att krama ut den dubbla effekten ur 2 kablar från nätagget (om nätagget skulle vara så starkt dvs.) är ju ganska självklart.
Dock är enda begränsningen med att använda endast en kabel att om man belastar den för mycket så kommer den bli varm och testa själva att koppla en satans massa hårddiskar på en sån där kabel, det kommer säkert behövas fler en vad som får plats i en normal datorlåda för att få sladden varm.

På de sladdar jag har på mina nätagg står det bara en massa betäckningar, men 300V samt 80C är ju ganska uppenbart vad det betyder.

Jag har ett nätagg som ger 17A på 12V. Jag kan utan problem eller ens ljumna kablar dra ut all den effekten från 12V på endast en kabel.
17A x 12V = 204W
Slutsats: En normal nätaggskabel klarar utan problem att leverera minst 200W vardera. (sen har du ju både 5 och 12 volt) Alltså kan man enligt mina beräkningar få ut minst 400W per "molex-slinga".

Att ett grafikkort skulle behöva mer än så för att fungera är ju inte ens nästan nära. Fatta bara vilken kylning som skulle behövas för att kyla 400W+?!! en normal oklockad processor avger runt 60-80W skulle jag tippa, så jag skulle då vilja ha minst 100.000 Pöäng i 3D-Mark 03 för att ens orka fundera på en vettig kylning till ett kort med sådan värmeutväckling.

Sen är det så att i alla nätaggregat jag kollat i så sitter t ex. alla "12V-sladdarna" fastlödda i samma bana på kretskortet. Så att det skulle vara olika "kanaler" är bara prat, tror inte ens det är så på de bästa nätaggen för ATX.

Satan vad långt inlägg det blev nu. Men men, hoppas att detta kan avsluta diskussionen om de 2 molex-kontakterna och att jag inte räknat alderles galet. Om jag har det så skyller jag på att jag varit vaken på tok för länge nu är det dags att sova.
Väntar med spänning på att få se ett nv40-kort när det finns i butik.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_ko
Herregud, 512 MB, hur fan ska man kunna utnyttja allt det? Kommer det en 256 MB variant av X800 XT?

Everquest 2 kommer att behöva 250mb i minne för texturer.

Skulle tro att om 512 minne blir "mer" vanligt att fler speltillverkare lägger större texturer i minnet.

men som sagt heh, 512 låter mycket för inte mycke prestanda.

kanske mer för marknadsföringsyfte?

Snabbast, med 512mb minne låter om inte annat häftigt...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

hmz!!!!! kanske bra när det kommet ut en inte sen! asus slår dock det med feta points!

Permalänk
Medlem

Varför känns det som att förutom nytt grafikkort så blir det ett nytt nätagg i samma veva :/

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Varför känns det som att förutom nytt grafikkort så blir det ett nytt nätagg i samma veva :/

Man kan ju ta ett gammalt agg och använda för att driva bara graffet om det nu skulle behövas.

Men eftersom det nu är så att i nästan alla agg så kommer molex från samma bana i agget så borde ju dom kunna byggt kortet på detta vis istället:
(Paint skill kl halv 4 på morgonen)

Permalänk

å detta kortet kommer motsvara vad ? typ nåt som finns idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
å detta kortet kommer motsvara vad ? typ nåt som finns idag?

som jag tycker att det väekar som så kommer detta kortet vara nvidias prestanda kort i deras nya serie, dom lär dock ha snabbare på g, om man tittar på den sirie som dom har nu så lutar den på 5950 o detta är 6800.

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Va?
5 ampere på 12v = 60W
Isåfall skulle de (utan marginal) kunna dra ut allt ur en molex kontakt.

De kan inte påstå att "So this means that the card will need more than 90 watt...." bara för att begränsningen på molexkontakterna är 5 Ampere.

[QUOTE]Sen att det teoretiskt sätt går att krama ut den dubbla effekten ur 2 kablar från nätagget (om nätagget skulle vara så starkt dvs.) är ju ganska självklart.
[/QUOTE

Nej, det är det inte alls.

Permalänk
Medlem

Nu är det igång igen..
12500+ i 3DMark03.. låter som nVidia har fått skippa en generation av sina planerade grafikkort.. vad det kommer att prestera i verkligheten vet ingen ännu.. kan vara ett försök mot ATi till att göra ett misstag till att släppa ett kort de inte har råd att tillverka och konsumenter inte har råd att köpa.. Lite 5800 taktik som de själva fick erfara.. är man paranoid så är man.

Och 2st molex.. tja.. 24v eller 2st 12v källor på kortet.. vem vet.. att skaffa en Prometeia låda till, till enbart grafikkortet börjar komma i mina värsta drömmar. Sitter på ett Antec 480w aggregat.. och rekomenderat är just 480W för denna härlighet.. fattar inte vart de tänkt göra av med all värme detta kort kommer producera. Blir lite som att trimma en bil.. inte motorn som sätter stop.. utan hur pass bra man kan tygla krafterna så att de håller sig där de gör nytta. BTX ligger väll runt hörnet, vilket förhoppningsvis kommer göra kylandet av GFX kort lite lättare/effektivare.

Vi får väll se i slutet på april då det är tänkt att hela helvetet ska braka lös.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_ko
Herregud, 512 MB, hur fan ska man kunna utnyttja allt det? Kommer det en 256 MB variant av X800 XT?

Minnesbehovet kommer att öka från 128 mb till 512 fortare än man kan tro, iom att utveckligen går från single/dualpass-rendering (som fortfarande verkar vara det vanligaste) till multipass med kanske 5-6 texturpass per polygon (diffuse+opacity+bump+specular+normal m.fl). Ett "normalspel" som tidigare nöjde sig med 64 mb allokerat texturminne för att rendera en frame i spelet behöver då plötsligt runt (64x6)=384 mb i rent texturminne för att rendera samma frame. Till detta kommer att spelets geometridata (i form av vertexarrays) också måste samsas på grafikminnet för att T&L ska funka. Geometriupplösningen i ett standardspel har också ökat mångfalt de senaste få åren, idag har en normalkaraktär flera tusen trianglars geometri medan det för bara 3-4 år sedan var rätt mycket med 500 trianglar. Idag tar alltså själva geometrin också hyfsat mycket plats i grafikminnet, och det blir inte mindre med åren. Så det dröjer nog inte länge innan 512 mb är mer standard än undantag.

-Daniel

Permalänk
Medlem

Det jag tänker mest på att man antigen kommer behöva nytt nätagg eller använda två nätagg :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Ofta man har dual fx 53 också.

Athlon 64 FX fungerar inte i SMP.

Permalänk
Medlem

Får bara hoppas att nvidia kommer att vara lika bra som ati baserade kort nu. Jag har haft nvidia kort sen min första delldator tror 7 år sedan ..
Känner mig lite som en gforce gay tror jag , men nu vill jag ju vänta hade tänkt o inhandla mitt första radeon kort nu ... attans även fast jag vet att dom säkert kommer bli skit dyra ..

Visa signatur

Sys 1 l AMD 3000 + @ 2500 mhz(208x12) l GFX : Mx 440 8x l minne: 512-ddr l mod:aopen AK79-400 VN l sys 2 - P I 133 mhz l 32 mb l RAM l 1.6 gb hdd l Beat that l Vattenkylt l r.i.p ti 4400 l

Permalänk
Medlem

Mitt första radeon kort var ett 9200SE.
ALDRIG MER RADEON säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Lite skillnad på den smäckra snygga kylaren och det plåtvidunder som sitter på recensions-exemplaret.
Bäst att kedja fast burken i golvet om man ska investera i ett 6800 Ultra. Annars finns risken att den brummar ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Lite skillnad på den smäckra snygga kylaren och det plåtvidunder som sitter på recensions-exemplaret.
Bäst att kedja fast burken i golvet om man ska investera i ett 6800 Ultra. Annars finns risken att den brummar ut genom fönstret.

http://www.nvidiot.com/nv40.jpg

Orka ha en hårfön i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

Köper man et kort för 500:- så kan det inte va speciellt bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Köper man et kort för 500:- så kan det inte va speciellt bra!

fick knappt igång datorn ^^...
betalar man hela 500 kronor så ska man åtminstonne kunna få igång datorfan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]{ing_En
BTX ligger väll runt hörnet, vilket förhoppningsvis kommer göra kylandet av GFX kort lite lättare/effektivare.

Eh, nej.
BTX kommer innebära att det blir svårare att kyla grafikkortet - men Intels processorer kommer tjäna på det.

Permalänk

Hoppas det blir som jag trodde, kortet komemr bli ruskigt bra, men priset kommer antagligen vara till Ati:s fördel...

Permalänk
Medlem
Citat:

9200SE korten ska man inte köpa, flera polare har haft problem med dom korten. Jag vet inte om det är så smart att dömma ut radeonkorten efter man har testat det SÄMSTA utav dom.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
9200SE korten ska man inte köpa, flera polare har haft problem med dom korten. Jag vet inte om det är så smart att dömma ut radeonkorten efter man har testat det SÄMSTA utav dom.

finns säkert bra radeon kort. men JAG kommer iallafall inte att köpa ATI produkter mer. Och det är JAG det..

Permalänk
Medlem
Citat:

finns säkert bra radeon kort. men JAG kommer iallafall inte att köpa ATI produkter mer. Och det är JAG det..

Vad annars kan man räkna med från en kille med lidl-avatar

Notera min elaka sarkasm, jag försöker inte vara elak

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem bryr sig om du köper fler Readon kort i framtiden eller inte? Vi snackar här om Nvidias senaste skapelse. Vill du snacka skit om 5200SE gör det i en annan tråd tack!

Ontopic:

Varför gör de inte en kylning som flytar ut den varma luften istället. Eftersom kortet har två strömkontakter kan man ju tänka sig att den blir väldigt varm.

Permalänk
Medlem

Herman är bortrest och nyhetstorkan är total