Permalänk
Medlem

Har en litet fråga angående ditt vattenkylning,
Hur ska du sätta på CPU blocket på moderkortet? har sätt andra som har långa skruvar igenom skiten men man kan väll inte borra rakt igenom moderkortet väll, och har aldrig sätt moderkort som har sånna hål.

Är inte så inne i det här med vattenkylning, men tänkt att bygga ett själv ändå

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristensson
Har en litet fråga angående ditt vattenkylning,
Hur ska du sätta på CPU blocket på moderkortet? har sätt andra som har långa skruvar igenom skiten men man kan väll inte borra rakt igenom moderkortet väll, och har aldrig sätt moderkort som har sånna hål.

Är inte så inne i det här med vattenkylning, men tänkt att bygga ett själv ändå

Det finns moderkort med såna där hål. Man ska absolut inte borra egna hål för det går flera lager ledningsbanor på moderkortet, inte bara på över och undersida.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem

fin fint men hur går det igentligen... men har inte sett några skisser eller bildat en uppfattning hur det ska se ut inut i burken aja men lycka till iaf...

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Ibland kan man ta sig vatten över huvet Men jag tror du har kunskapen att lyckas Kepp the good work alive!!!

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Argh, vill se mer bilder! Har du långt kvar till chassit är färdigt?

Visa signatur

MBP.

Permalänk

Ledsen att jag inte uppdaterade när jag sa att jag skulle, hoppas ni förlåter mig.
Har haft prov och annat i skolan

Hur som helst så har jag inte fortsatt på bygget heller, så ni har inte missat något iaf
Testade fräsborret i pelarborren igår, men det ville inte fräsa alls utan fastnade bara då pelarborren är på 220W.
Testade med en vanlig borrmaskin idag, och det gick riktigt fint... I 15 minuter.

Jävla mög som vi säger här nere... Ändå körde jag riktigt, riktigt sakta.
Antar att det stod 1-6mm på paketen av en anledning

Har dock bestämt mig nu, de får fräsa hdd-blocket samtidigt som de tar de andra blocken till CPU, GFX och nordbrygga... Känns så jääävla surt bara

Dock så förstår jag varför BladeRunner valde ett så kantigt och stort mönster på sitt block nu
Man lär av sina misstag som dom säger, så låt oss hoppas att det är på detta viset.

Ska plocka ut alla kopparspån ur händerna nu, sen ska jag finpolera ritningarna på vattenblocken så att jag kan lämna dom till fräsning imorrn.

Har funderat lite på hur jag ska få plexit stabilt nu när jag inte kommer använda 2cm tjock aluminum längre... Är inte riktigt klar över hur jag ska göra, men det löser sig på vägen antar jag

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

En fråga bara, varför drar du inte till närmaste mekanisk verkstad, och frågar om dom kan fräsa upp det lite snällt.. eller om du kan låna en fräs för någon billig peng? du kommer ju få mycket bättre resultat med mindre jobb.

ps, jacky, kör du typer eller?

Visa signatur

[size="-2"]AMD XP1800+ | EPoX 8K3A+(KT333) | 2x256MB TwinMOS PC2700 | Seagate Barracuda IV 80GB | PoV GeForce4 Ti4200XP[/size]
[size="-2"]when the stars start shining, i start modding.[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
När jag sitter på bussen idag vid 13:45 så ringer UPS och säger att de är vid min skola... Ska man skratta eller gråta?

Jag skulle fan börjat gråta och fråga hur dumma dom är,Antar att dom skulle leverera det hem till dörren din?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

*Pust*.. trött nu.. gått igenom tråden från början. Nu när jag kommit till slutet minns jag inte vad jag ska fråga Mycket imponerad är jag iaf!
Din handledare måste dock ha 50% av din budget i sin ficka, eller också är han/hon jäääättesnäll Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

ursprungligen inskrivet av ed
...
jacky, kör du på typer eller?

Har jag missat nåt nu eller? Vad menar du?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Avstängd

Du har alltså ine börjat med chassiet?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

Hur stor va radiatorn egentligen?
Med 4 peltierelement blir det en jäkla massa värme att transportera bort. Den borde nog vara nästan lika stor som chassisidan för att kunna transportera bort värmen med fläktar som inte låter 50db.

Mycket intressant bygge. kan bli riktigt fräscht.

Permalänk
Medlem

hett projekt!

Permalänk
Medlem

nu vill vi ha mera bilder!

Permalänk

han värkar lite inaktiv tyvärr, så vi får väll se bilder om ett bra tag kan jag tänka mig.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

137 svar för en tråd där en kille som har "visioner" visst han har lite blått plexi och ett kopparblock med lite borrhål i...

fattar inte att den överlever

Visa signatur

/Martin

Permalänk

Hur går det?? Ingen update?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Man
137 svar för en tråd där en kille som har "visioner" visst han har lite blått plexi och ett kopparblock med lite borrhål i...

fattar inte att den överlever

därför han klart kommer göra färdigt detta om han betalar så mycket för blått plexi att han inte vill säga det så har han en morot minst att göra det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEE
Hur stor va radiatorn egentligen?
Med 4 peltierelement blir det en jäkla massa värme att transportera bort. Den borde nog vara nästan lika stor som chassisidan för att kunna transportera bort värmen med fläktar som inte låter 50db.

Mycket intressant bygge. kan bli riktigt fräscht.

Radiatorn: 30x19x5cm

Kommer bara använda 3 peltierelement, var tvungen att beställa ett fjärde för att komma upp över 85$ (var krav för att beställa)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Man
137 svar för en tråd där en kille som har "visioner" visst han har lite blått plexi och ett kopparblock med lite borrhål i...

fattar inte att den överlever

Jag har sagt det innan och jag säger det igen;
Detta projektet kommer genomföras, även om det tar tid.
Jag skulle därför vilja upplysa alla om att det inte hjälper att tjata om bilder osv, det går inte fortare för att det.
Dock extremt roligt att folk är intresserade

Nu för en liten update:

Försökte såga aluminiumen med sticksåg, och det gick lika bra som med kopparn...
Jag tänkte inte brottas med sticksågen och ha en öm arm i flera dagar igen.

Har inte hunnit lämna kopparn för fräsning än, men det ska göras imorrn då jag är ledig från skolan.
Efter att jag fått fräst ut kopparn (vilket jag hoppas dom kan göra direkt så jag kan löda ihop det), så ska jag förbi Metallvaruhuset och handla lite mer koppar till vattenblocken och alu till chassits I/O-bakstycke + hårddiskrack.
Ska även låta dom såga till detta.

Får antagligen nätaggregatet och slangen imorgon också, om den kommit.

Kommer huvudsakligen att koncentrera mig på kylningen då arbetet ska lämnas in någon gång och detta är den huvudsakliga delen på arbetet

Höll nästan på att glömma:

CPU-blocket

GPU-blocket

NB-blocket

Om ni undrar varför in- och utloppen är så små så är det för att jag inte vet vilken dimension det ska vara på dom för att kunna gänga sen.
Men det vet säkert killarna på verkstaden

Trodde även att jag förstört mitt Radeon 9800pro innan idag när jag hade tagit av kylflänsen och fläkten för att mäta kärnan och monteringshålen.
Datorn ville inte hitta grafikkortet när jag startade datorn efter detta.
Bootade den 2 gånger, och den ville inte hitta något alls... Trodde då att nästa anhalt för kortet var det runda arkivet.
Testade en tredje gång, och DÅ hittade den det. *phew*

Peltierelementet är också 40x40mm. Perfekt!

Känns som jag glömt något... Oh well!
Ska försöka få lite foto också så jag kan stilla er bottenlösa hunger

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Lycka till!

Permalänk

Jag bryter ta mig fan snart ihop...
Jag cyklar 2 mil med en hand på styret och en aluminiumbit på 4kg i andra i motvind för att komma till en mekanisk verkstad som kan fräsa med hjälp av CAD-ritningar.
När jag väl kommer dit (11:55) så är hela verkstaden nersläckt och låst...
Frågar en av deras grannar om de gått i konkurs eller vad det är frågan om.
Dom brukade visst jobba in fredagen.

Hade dock en annan mekanisk verkstad som jag inte visste om de kunde fräsa med CAD-ritningar. Dessa stängde dock 13:00 på fredagar så jag tänkte att jag iaf kunde kolla vad de kunde göra med ritningarna som jag hade med mig.
Så jag sätter iväg på cykeln igen och kommer dit 12:45. STÄNGT!
Skratta eller gråta?
Får iaf syn på att det ligger en verkstad som pysslar med metallbearbetning mitt emot dom, och jag tänker genast att de kanske kan såga till aluminiumen till mig.
Trallar över till dom för att upptäcka en enda sak: STÄNGT!

Hade god lust att sula aluminiumbiten genom några fönster!
Så idag har man cyklat 4 mil för INGENTING...
Nu lär jag antagligen inte kunna få allt fräst förän på onsdag. Kanske på måndag om jag hinner, vi får se...

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

ahh låt ju inte så skoj

Permalänk

tycker synd om dig grabben.. men hehe.. måste ju känna lite skadeglädje..

dom flesta verkstäder som har cnc maskiner kan göra program dierkt från en cadfil.. dock BORDE alla kunna göra program ifrån en ritning med mått annars är det nåt som är jätte fel..

Keep up the good work..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
Så idag har man cyklat 4 mil för INGENTING...

Du kanske hade kunnat ringa först? Det vore vettigt en vanlig fredag och särskilt vettigt en klämdag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
tycker synd om dig grabben.. men hehe.. måste ju känna lite skadeglädje..

dom flesta verkstäder som har cnc maskiner kan göra program dierkt från en cadfil.. dock BORDE alla kunna göra program ifrån en ritning med mått annars är det nåt som är jätte fel..

Keep up the good work..

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Howser
Du kanske hade kunnat ringa först? Det vore vettigt en vanlig fredag och särskilt vettigt en klämdag...

Är ju ingen sport
Man lär av sina misstag. Skrattar mest åt det för tillfälligt

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Hey, DoomDevil, såg att du gjort dina egna Lysdiods fötter på ditt chassi.
Du har inget kopplings schema för det eller nått?
Tänkte göra samma sak själv, fast med röda dioder.

Btw: När ska du börja på chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
Skrattar mest åt det för tillfälligt

Vi också. Nåja, motion är ju aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
Jag bryter ta mig fan snart ihop...
Jag cyklar 2 mil med en hand på styret och en aluminiumbit på 4kg i andra i motvind för att komma till en mekanisk verkstad som kan fräsa med hjälp av CAD-ritningar.
När jag väl kommer dit (11:55) så är hela verkstaden nersläckt och låst...
Frågar en av deras grannar om de gått i konkurs eller vad det är frågan om.
Dom brukade visst jobba in fredagen.

Hade dock en annan mekanisk verkstad som jag inte visste om de kunde fräsa med CAD-ritningar. Dessa stängde dock 13:00 på fredagar så jag tänkte att jag iaf kunde kolla vad de kunde göra med ritningarna som jag hade med mig.
Så jag sätter iväg på cykeln igen och kommer dit 12:45. STÄNGT!
Skratta eller gråta?
Får iaf syn på att det ligger en verkstad som pysslar med metallbearbetning mitt emot dom, och jag tänker genast att de kanske kan såga till aluminiumen till mig.
Trallar över till dom för att upptäcka en enda sak: STÄNGT!

Hade god lust att sula aluminiumbiten genom några fönster!
Så idag har man cyklat 4 mil för INGENTING...
Nu lär jag antagligen inte kunna få allt fräst förän på onsdag. Kanske på måndag om jag hinner, vi får se...

Lider med dig!

Permalänk
Medlem

X)
Haha. Nåja, bättre lycka nästa gång, som man brukar säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Hey, DoomDevil, såg att du gjort dina egna Lysdiods fötter på ditt chassi.
Du har inget kopplings schema för det eller nått?
Tänkte göra samma sak själv, fast med röda dioder.

Btw: När ska du börja på chassi?

Det står annars i den här tråden hur du kopllar in lysdioder. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16344...

Visa signatur

A+ Certified Professional