Homemade Waterchiller [Bilder] "kompressor"

Permalänk
Medlem

Homemade Waterchiller [Bilder] "kompressor"

Tjena!
Här kommer lite bilder på mitt nystartade projekt som jag startade igår kväll.. Det är en waterchiller som skall kyla vattnet i en vattenkylning...
Jag har bara gjort grunderna med jag skall sedan montera kylblock och slangar när jag har fått dem.
Lite bilder kommer här nedan...

UPDATE 1

Tanken:

Chassit nästa klart:

Lite info:

Chassit är ett halvt servertower som är avkapat på mitten.. Sedan är den lackad mattsvart med sprayfärg. Själva kylsystemet är en kompressor från en kyl som jag sedan har renoverat upp och isolerad slangar osv. Evaptorn är tillklippt och bockad så den får plats i tanken..

Jag kommer med en uppdatering senare.. Då kommer jag nog skriva villka temps jag får oxå..
/mvh 0cz

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

Fasiken vad grymt.. Keep up the good work..

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

coolt fortsätt så

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thakspsolo
coolt fortsätt så

jadå.. , jag ska bara beställa lite mer grejjer (kylblock) och stuffs så ska vi nog se på fasiken om jag inte grejjar detta.. Kan meddela att jag nyss var ut och provstartade den.. Jag hällde lite vatten i tanken och satt igång kompressorn.. Och efter 5 minuter så hade hela Evaptorn frusit till is.. Så jag kommer nog att behöva använda Glykol iaf

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

hähä va roligt

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk

så det ska alltså bli en kompressorkyld vatten kylning?

fan vad coolt i så fall:D

Permalänk
Medlem

annorlunda =D...hoppas det funkar. kommer inte kompressorn att jobba ihjäl sig??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonkz
annorlunda =D...hoppas det funkar. kommer inte kompressorn att jobba ihjäl sig??

jag testade inatt att ha den på i full fart.. Den pallade iaf dom timmarna.. Så jag kör tills det rasar ..

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte vilja ge mig in på ett sånt här arbete då det krävs just MYCKET arbete, speciellt kondensisolering av slangar osv. Du skulle garanterat få bättre temp av att köra evaporatorn direkt på cpu:n dvs om kompressorn skulle klara av lasten. Fast nu har du ju möjligheten att kyla grafikkort och nordbrygga också jävligt bra. Aja, kommer bli intressant att följa arbetet, lycka till!

Permalänk

har en trasig frys att plocka delar från kan det gå att göra något av det typ samma som ditt bygge elelr jag har noll koll på sånt skulle va tacksam för svar då jag nys har börjat med vattenkylning då kan man ju bygga in någe såntdär också

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

du får koppla tempövervakning till den så den bara går igång när det behövs...och ha en stor tank..så lär den klara sig längre

Permalänk
Medlem

Fint :). Vore en idé att sätta två fläktar på kondensorn kanske. Kör du systemet med termostat eller?

Trevligt att folk håller på med lite annorlunda kylningar än vatten/luft :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

termostat var det jag tänkte på..kom inte på ordet bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Fint :). Vore en idé att sätta två fläktar på kondensorn kanske. Kör du systemet med termostat eller?

Trevligt att folk håller på med lite annorlunda kylningar än vatten/luft :).

hmm, jo det vore ingen dumm ide.. ska fixa 2 stycken 120mm fläktar och strajpa fast..

nej jag kör inte med termostaten.. jag kanske ska köra med de senare om systemet inte pallar riktigt..

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Avstängd

hehe det blir tjock ju jag ska sälja min data iaf, köpa en Athlon64
eller nått...

Visa signatur

Intel Celeron @ 1,702 GHz | GeForce FX 5600XT 256MB | TwinMOS 256MB PC2600 DDR + 128MB DDR PC266 | 120GB Western Digital | Q-Tec Miditower (300W)
3dMark01SE: 0.06 pts

Permalänk
Medlem

Stripps/Stripes/Strajps eller vad de nu heter funkar ypperligt till att fästa saker med ju. Om du nu menade att det inte funkade :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphelvete
hehe det blir tjock ju jag ska sälja min data iaf, köpa en Athlon64
eller nått...

okej

Stripps/Stripes/Strajps eller vad de nu heter funkar ypperligt till att fästa saker med ju. Om du nu menade att det inte funkade .

joo då.. det var ju de jag menade alldeles ypperligt

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

har ju sett bilder på några som sänkt ner hela burken i ett oljebad. kanske skulle vara idé att göra det och sen kyla ner hela skiten =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonkz
har ju sett bilder på några som sänkt ner hela burken i ett oljebad. kanske skulle vara idé att göra det och sen kyla ner hela skiten =D

jo kanske det... Tycker ni jag ska använda 60 / 40 % glycol eller skall jag använda ngt annat antifreeze?

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

alkohol =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonkz
alkohol =D

satt och tänkte på de.. Men det skulle bli så offantligt dyrt tror jag.. Men glycol blir nog bra de..

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

Testa glykolblandningen du skrev, annars kör på sådan blandning man har till bilrutorna (metanol/vatten blandning)

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Testa glykolblandningen du skrev, annars kör på sådan blandning man har till bilrutorna (metanol/vatten blandning)

JUST JA!..så var det.. jag läste det ngn stans att man kunde köra med metanol.. Får se vad det blir.. Men det lutar åt 60 /40 (vatten - glycol) .. Billigast och mest lätt-tillgängliga.. (farsan)

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

Hehe.. mycket grymt. Men själv anser jag att man inte orkar ha minusgrader i datorn pga kondens och allt.. Så jag håller mig några grader över rumstempratur.. Det är mysigare

Visa signatur

Apple Powerbook 12" 1.33ghz
Apple Mac-mini core 2 duo 1.86ghz, 2gb
Xeon 2x3GHz, 1TB

Permalänk
Medlem

neeee.. minusgrader är överklockarens bästa vänn...!!

jag ska ta och fixa en pump idag så då kanske det kommer en UPDATE..

Jag hade kompressorn på i natt med evaptorn i tanken med vatten och locket på.. Sen när jag hade vaknat så hade hela skiten frusit till is.. Så jag kommer nog att behöva "lite" glycol.. Beror ju på om systemet pallar belastning.

Tror ni detta block fungerar bra?:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1431&session=02c146...

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Avstängd

He'h blir fint det bjrne

Visa signatur

Intel Celeron @ 1,702 GHz | GeForce FX 5600XT 256MB | TwinMOS 256MB PC2600 DDR + 128MB DDR PC266 | 120GB Western Digital | Q-Tec Miditower (300W)
3dMark01SE: 0.06 pts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphelvete
He'h blir fint det bjrne

Dè vet du..

UPDATE 2

Glada nyheter!
Jag har nu testat systemet och således kollat vad det vart för temperatur på Evaptorn ..
jag hade systemet igårn 10-15 minuter.. Efter ungefär 5 minuter så var det -10 sen efter ungefär 12 minuter så var det -20 sen slutligen efter ungefär 15 härliga minuter så hade den kommit upp i hela 23,4 minus.. härligt va?

Här nedan syns frost på Evaptorn..

Till och med på röret fanns det frost.. (där det ej var isolerat)

Slutligen temperatur resultatet: .. (23,4 minus) Dålig bild men det syns

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk
Medlem

Fan vad nice !!!
Fan 23,4 minus grader det är fint det men är det inte lite onödigt ?
Snyggt som fan iaf !!!
Det är väldigt trevligt att folk kommer på sånna roliga saker som det här

Permalänk

ojojoj, är det bara jag som tänker på 3dmark?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!
Vart kommer kalaset ifrån?