Permalänk
Medlem

intel ut ur entusiastmarknaden???

låter som det enligt nordicharwares nyheter, kan inte överklocka mera än 10%...

då lär ju AMD bli ÄNNU mera attraktiva för entusiastmarknaden...

eller vad säger ni???

iofs så kan moderkortstillverkarna kringgå låset på sina sätt, men intels avsikter säger ju att dom är ganska tråkiga, eller???

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Varken Intel eller AMD vill att deras kunder ska överklocka.

Du köper en billig CPU, klockar den till samma frekvens som en dyrare och är glad. Nu har processortillverkaren "förlorat" pengar på dig eftersom de inte lyckades sälja den dyrare modellen.

Trist men sant.

edit: stavfel

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Permalänk
Medlem

nja processortillverkarna vill väl inte stoppa överklockning helt, kolla bara på Athlon64 FX där AMD har både upplåst multiplier och inget chipset med FSB lås.
Jag tror inte heller att dom förlorar speciellt mycket på dom konsumenter som köper en billigare CPU och överklockar den, det är ju inte direkt den bredaste konsumentgruppen när det gäller processorer.
Sen har ju inte intel något att vinna på detta då deras CPUer är långsamare i sin högsta stock hastighet jämfört med AMD

Permalänk
Medlem

men det blir tråkigt för datorentusiaster att inte kunna klocka dom ju, tänk på det;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Re: intel ut ur entusiastmarknaden???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
låter som det enligt nordicharwares nyheter, kan inte överklocka mera än 10%...

då lär ju AMD bli ÄNNU mera attraktiva för entusiastmarknaden...

eller vad säger ni???

iofs så kan moderkortstillverkarna kringgå låset på sina sätt, men intels avsikter säger ju att dom är ganska tråkiga, eller???

Asus P5AD2 gick då lätt att överklocka Prescott775 till 4,15Ghz.
PCMark2004 CPU.
Prescott 3,6Ghz, 5529p
Prescott 4,15Ghz, 6187p
AMD 64-3800, 4368p
http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr?url=http%3A%2F%2F...

Dell säljer entusiastdatorer.
Spec:
Prescott775 3,6Ghz
4Gb DDR2-533Mhz RAM
1200Gb HD
ATI X800XT Pci express 16X

Citat:
"Känn hur adrenalinet rusar i kroppen
Slå på enastående nya Dimension XPS– elitspelarnas dator. Både för en och flera spelare ger den enastående grafik med hög prestanda, så att du kan dominera kampen och slå ut dina motståndare utan problem."

"Dimension XPS är konstruerad för extremspelare och entusiaster som efterfrågar avancerade datorer. Den ger de största expansionsmöjligheterna av alla Dimension-system för att klara av grafikrika filer och tillämpningar för videoredigering. Konstruerad med XPS-teknik som omfattar en ny chassidesign, särskild termisk utrustning för att hålla systemet svalt och tyst, strömförsörjning för långvarig användning och en fantastisk realism beträffande video och ljud."

www.dell.se

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Det dell kallar för entusiastdator är väl knappast vad jag skulle kalla entusiastdator...

Permalänk

MrTT - Dell och SweC verkar ha väldigt olika definition av "entusiast"

överklockningen har man inget att tack Intel för - om de hade fått som de vill så skulle inte den ha gått över 3960MHz oavsett kylning.. dessutom så står det inget om stabilitet och kylning vid försöket... 15% överklockning? t o m jag kör högre överklockning än så (fast jag har en långsammare model - dock inte handplockad av Intel)

siffrorna i PCmark visar snarare på hur illa gjort och opålitligt det testet är än skillnaden mellan processorerna (om A64 3800+ får 20% lägre än en Preshot 3,6 så finns det anledning att se över testet.. vi _vet_ nämligen att Prescott 3,6 kommer få stryk i det mesta i verkligheten.. vilka siffror en "svart låda" visar ska överrensstämma med verkligheten - när de inte gör det så är det "svarta lådan" som ifrågasätts - inte den verkliga prestandan (spel, beräkningar *som vi vet vad de belastar/mäter* - det vet vi inte med PCmark)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rush
Det dell kallar för entusiastdator är väl knappast vad jag skulle kalla entusiastdator...

Ett alternativ:
Dell Dimension 8400
Prescott775 3Ghz
512Mb DDR2 533Mhz
ATI X800XT 256Mb PCI-E 16X
74Gb 10.000rpm Raptor HD
för 13530 inkl moms o frakt
snabbaste märkesdatorn i sverige, för rimliga pengar?

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Ett alternativ:
Dell Dimension 8400
Prescott775 3Ghz
512Mb DDR2 533Mhz
ATI X800XT 256Mb PCI-E 16X
74Gb 10.000rpm Raptor HD
för 13530 inkl moms o frakt
snabbaste märkesdatorn i sverige, för rimliga pengar?

MÄRKESDATORN - kanske, men INTE tack vare Processorn utan tack vare GRAFIKKORTET!
priset tror jag att jag ska kolla.. det ser inte helt rätt ut...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
MÄRKESDATORN - kanske
priset tror jag att jag ska kolla.. det ser inte helt rätt ut...

Helt korrekt var priset

Men sen är Dell kända för att vara billiga (ofta billigare än något hem-pulat). Tror du kan glömma att bygga samma sak själv billigare.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Helt korrekt var priset

Men sen är Dell kända för att vara billiga (ofta billigare än något hem-pulat). Tror du kan glömma att bygga samma sak själv billigare.

länk tack... jag får det till 16k , men det är nog för jag inte vet hur man kollar
edit: ahhh. så.. jo, ok, då fick jag ihop det till 13,5k på det viset också.. gillar INTE Dell's hemsida.. den är för rörig och det går att beställa samma sak på för många olika sätt

PS: jag hamnar på samma summa utan OS med en A64 3200+ med X800XT på db.com
tror att jag kommer klå Dellen i spelprestanda...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Helt korrekt var priset

Men sen är Dell kända för att vara billiga (ofta billigare än något hem-pulat). Tror du kan glömma att bygga samma sak själv billigare.

Om det är billigare än hempulat, och fungerar utan strul, varför ska man då riskera strulet att bygga en egen burk? Visst kan man känna sig stolt att klara av det, men idag kan ju vilken
Svensson som helst bygga en PC på 30 min, så det är ingen sport längre.
Roligare var det att bygga datorer på 80-talet, då man kunde tjäna 20-30.000kr på att
bygga en egen.
Minns att jag tjänade 20.000kr på den första Pentium 60Mhz jag byggde.
Det var en jätte CPU som drevs på 5V.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Minns att jag tjänade 20.000kr på den första Pentium 60Mhz jag byggde.
Det var en jätte CPU som drevs på 5V.

mmm den som presterade sämre än de samtida 486orna ...
PS: jag hamnar på samma summa (~13k) utan OS med en A64 3200+ med X800XT på db.com
tror att jag kommer klå Dell:en i spelprestanda...

återigen: det är inte Prescott 530 som skall tackas för att det Dell-paketet är så välpresterande utan grafikkortet!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Överklockarna köper kanske billigare processorer och får upp dom i högre hastigheter än dom dyrare. Men då får man ju tänka på att dom som överklockar kanske byter ut sina system oftare, och ifall processorn klockar bra, kanske man till och med rekommenderar den till vänner och bekanta som i sin tur rekommenderar den vidare..osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
mmm den som presterade sämre än de samtida 486orna ...
PS: jag hamnar på samma summa (~13k) utan OS med en A64 3200+ med X800XT på db.com
tror att jag kommer klå Dell:en i spelprestanda...

återigen: det är inte Prescott 530 som skall tackas för att det Dell-paketet är så välpresterande utan grafikkortet!

Får äta upp mina tidigare ord, till en viss del.

Det går, men det anmärkningsvärda är att man inte får OS, sen är det liten faktiskt endast en liten prisskillnad.

MrTT: Kommer endast köpa hemmabyggda system. Är rätt noga med att välja exakt alla delar själv. Som du säger tar det 30min och du bygger lika bra/bättre än vad Dell gör. Dell har sina fördelar och hembyggt sina.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

det jag menade med att jag inte ser dell som en entusiastdator är att den inte går att klocka, tror inte jag är den enda som tycker att den sorts "entusiaster" som hänger på sånna här forumen är ute efter just det.
Däremot är det ett väldigt trevligt pris för att vara märkesdator, men det skulle se ännu trevligare ut om det var en Athlon64 i den.

Permalänk
Medlem

Om man ser till procent av försäljningen, så motsvarar säkert entusiastiska överklockare en piss i Atlanten.
Så jag tror faktiskt inte de bryr sig så mycket om detta.
De inriktar sig att sälja så mycket som möjligt till IBM, HP, DELL, osv, som i sin tur säljer till alla företag och Svensson.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Ett alternativ:
Dell Dimension 8400
Prescott775 3Ghz
512Mb DDR2 533Mhz
ATI X800XT 256Mb PCI-E 16X
74Gb 10.000rpm Raptor HD
för 13530 inkl moms o frakt
snabbaste märkesdatorn i sverige, för rimliga pengar?

Jag måste säga att priset verkligen imponerar. Nöjer man säger med 80gb 7200rpm HD, så kommer man undan med 11783,- inkl. OS.

Jag har hela tiden varit inriktad på att uppgradera min drygt tre år gamla dator, men efter att ha fått upp ögonen för Dells faktiskt väldigt bra priser, skall jag fundera på att istället sälja och köpa nytt av Dell fram mot hösten.

Permalänk
Medlem

1024 i ram på den hade kanske blivit bra(OBS:spekulationer)

hårddisken må vara snabb, men när det gäller att knö in hela sin samling av mp3or osv så räcker den kanske inte så långt:P

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rush
nja processortillverkarna vill väl inte stoppa överklockning helt, kolla bara på Athlon64 FX där AMD har både upplåst multiplier och inget chipset med FSB lås.
Jag tror inte heller att dom förlorar speciellt mycket på dom konsumenter som köper en billigare CPU och överklockar den, det är ju inte direkt den bredaste konsumentgruppen när det gäller processorer.
Sen har ju inte intel något att vinna på detta då deras CPUer är långsamare i sin högsta stock hastighet jämfört med AMD

*Raderad*

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A