Permalänk

Kylpasta på grafikkortet??

Mitt Asus Radeon 9800Xt ligger under IDLE på 47-55 grader..
vid LOAD ca 55-60..

Har funderat på om man ej kan applicera kylpasta mellan GPU och kylfläns för att minska värmen..

Gick in i #Ati för support, där admins knappt kan engelska och trodde jag skämtade när jag sa att jag funderade på att skruva av koppar-flänsen och lägga kylpasta mellan GPU och flänsen..

"Haha, du bist ja ein knödel hoho, GL HF with that"

:X

Är det någon som gjort detta tidigare och vet hur och vart man skall göra det? Vore tacksam för hjälp..

använder Arctic Silver 5 eller vad det heter, till CPU, samma bör funka till GPU?

/Danne

Permalänk
Medlem

Följ bara Guiden på www.articsilver.com
Samma sak som med en CPU..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man bör inte använda vanlig kylpasta till grafikkort..
Man ska använda värmeledande lim, finns att köpa på div datorhandlare.

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk

Jag använder helt vanlig kylpasta (Artic Silver) till GPU.. Brukar sitta vanlig kylpasta på redan vid montering lixom!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

men då finns det oftast en fästanordning som är att lita på, och som bibehåller ett så litet mellanrum som möjligt mellan gpu och fläns..

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk

Alltså, om du inte har nån kylpasta nu så tycker jag synd om dig.
För övrigt så ska man inte ha pastalim på gpun, det är bara korkat.
Använd arctic silver 5, kleta ut en liten klick mitt på GPU´n och smeta ut den över hela kontaktytan, så det blir tjockt som 2 A4 papper. Glöm inte att rengöra ordentligt först, gärna med kemisk bensin eller motsvarande.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

Hmm det finns garanterat redan kylpasta mellan GPU och fläns. Så jag tror inte det ger så mycket att byta även om arctic silver 5 är en bättre pasta än den som redan sitter där... Dessutom ryker garantin om du pillar på kortet.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

hur hade ni tänkt fästa flänsen igen, utan att den sitter sämre än tidigare?

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk

Kolla in den här sidan: http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=272&PageID...

Där ser det ut som att flänsen sitter med skruvar så fastsättningen är inget problem sen ser man som sakt att det redan finns kylpasta monterat så det kommer inte att ge nånn större effekt att byta pasta.

Det är nog bättre att se över chassi ventelationen istället ett helt enkelt låta det vara om han inte får några problem... Temperaturerna verkar ju inte vara så extrema så att det är värt att sabba garantin iaf.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

zooz... skruv o mutter med plastbrikor emellan heter det.

sedan så sitter min orginalkylning till radeon 9800 kortet lika bra vid ommontering som från fabrik med orginal fästning.. zooz...

utgå inte ifrån saker som du inte pratat om.

och du bör använda vanlig kylpasta o dra fast med skruv o mutter med plastbricka emellan grafikkortet och muttern på baksidan (ovansidan monterat kort)

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
utgå inte ifrån saker som du inte pratat om.

Nej det är det jag gör.. iofs de grafikkort jag har orkat brytt mig om att leka med flänsar på är lite äldre grafikkort, dvs innan de började fästa flänsarna med fjäderbelastad skruv istället för pluggar i hårdplast om något alls..

Visa signatur

You can never escape the Darkness