Permalänk
Medlem

Japan

Hej jag ska flytta till Japan till hösten och tänkte passa på att köpa en ny dator där efterom att det blir billigare och därför att min min gammla börjar bli lite väl seg. Så jag undrar om det finns någon som känner till en Japansk internet butik som man kan köpa en egenkonfigurerad dator från som tex svenska datorbutiken. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Nog bättre du frågar någon som bor där när du väl kommer dit.
Glöm bara inte att ta med svenskt tagentbord.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jo det har du rätt i.

Men skulle det råka finnas någon som kan tipsa mig skulle jag bli glad

Permalänk
Medlem

Det finns en automat i Tokyo, som en godisautomat, där du kan köpa dina datorprylar dygnet runt om du nu skulle råka bränna din CPU mitt i natten

Permalänk
Avstängd

LoL exakt *ASG*

Visa signatur

XP Home Edition
Presario 6214EA, AMD Athlon(tm)XP 1800+, 1,53 GHz,256 RAM

Permalänk
Medlem

Jag kom på en till fråga angående Japan. Jag undrar vad dom kör med för ström i sina uttag där och om jag kan köpa en dator i Japan och senare använda den i Sverige?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egil
Jag kom på en till fråga angående Japan. Jag undrar vad dom kör med för ström i sina uttag där och om jag kan köpa en dator i Japan och senare använda den i Sverige?

kanske måste köpa en adapter... finns typ överallt (classe tex)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Re: Japan

Citat:

Hej jag ska flytta till Japan till hösten och tänkte passa på att köpa en ny dator där efterom att det blir billigare och därför att min min gammla börjar bli lite väl seg. Så jag undrar om det finns någon som känner till en Japansk internet butik som man kan köpa en egenkonfigurerad dator från som tex svenska datorbutiken. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Tydligen inte bara jag som har fått den idén

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

100V 60Hz, kan dock vara 110V 50 Hz på vissa ställen i landet

Permalänk
Musikälskare

Re: Re: Japan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Tydligen inte bara jag som har fått den idén

hade varit soft som fan...

vill lära mig japanska... blir efter 3an iaf det vet jag till 100%

sen väntar japan

hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Planerar det själv efter att ha studerat högskola :), fast det vore nog rätt bra om man betalade av CSN lånen före flyttningen :/.

Egil: Du har möjligtvis inget emot att vara kontaktperson här på sweclockers för oss?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Japp
100V 60Hz, kan dock vara 110V 50 Hz på vissa ställen i landet

Nej det är väl ändå 100V hela landet. Östra delen (och Tokyo) använder 50Hz, medans den västra använder 60Hz. Gränsen går någonstans i Chubu om jag minns rätt.

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Jag ska bo i Japan i 10 månader på grund av att pappa ska jobba där. Det blir häftigt lite svårt med språket bara. Jag skulle kunna tänka mig att vara kontaktperson för sweclockers men jag skulle vilja veta lite mer vad det innebär. Jag flyttar i slutet av augusti.

Permalänk
Medlem

Menade mer att tex ta reda på hur det är där med språket, priser på saker, nöjen som finns där, arbete, folket beter sig osv, ja you name it.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det skulle vara roligt. Får bara se när jag skaffar ny dator i Japan. Kommer inte att ta med min nuvarande. Men jag ska såklart ha en dator kan man ju inte leva utan hehe. Men vore endå schysst om du kunde förklara ytterligare lite vad du menar.

Permalänk
Medlem

Vi kan ta det på PM då det inte har med ditt ämne att göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Hoppas att jag kan hjälpa er sen när jag flyttat.

Kan någon visa mig exakt vilken adapter jag behöver för att kunna använda datorn i sverige.

Permalänk
Medlem

Det blir nog lättast att byta nätaggregatet i datorn, om du inte köper en laptop. Batterieliminatorerna/Laddarna till bärbara datorer brukar kunna använda mellan 100 och 240 Volt och 50 till 60Hz, så den smärtsammaste investering för din plånbok kommer knappast övergå 1000kr.

OffT:
Egil: Det låter riktigt spännande med en tripp till Japan, om två år kommer jag också Du har pm förresten
AfterDeat: Är det inte Alita mitt öga skådar? Någon borde erkänna Gunnms storhet

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Egil: Bäst vore nog om du snackade med någon japan om datorbutik

OT:

Deryth: Alita är störst, bäst och vackrast ;), den första mangan jag läste och är fortfarande bäst, har en bild på henne överallt (Bakgrund, msn, avatar m fl...).

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Ja det hade varit riktigt grymt om du ger oss lite info å så om landet

Japan är grymt...

Sukii sukii sukii Hight five !

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Jag ska göra mitt bästa Tack för hjälpen allihop

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha tag i en internet butik?

Ok, de kanske är lite biligare än vanliga butiker. Men om du kommer att bo i en stor stad, vilket jag antar, så finns det riktigt stora (tänk dig NK eller Åhlens i Stockholm) och många elektronik butiker i Japan.

Jag tycker iaf att det är sjysstare att plocka grejerna själv, då slipper man t.ex vänta på att grejerna ska komma på posten. Sen är det ju all elektronik billigare där än här, även fast skillnaden har minskat på sista tiden.

Så mitt förslag är strunta i internet butikerna och köp delar från affärer, då får du komma ut och tränna din Japanska också.

Ha skoj och se till att lär dig språket det kommer du få använing för.

Permalänk
Medlem

Jag ville ha tag på en internet butik så att man kunde planera lite innan man kommer dit liksom.
Sen så är det alltid skönt att välja precis vad man ska ha.
Jag kommer inte bo i en stor stad dock. Men det är bara 5 mil till Tokyo därifrån jag kommer bo (Tsukuba)

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra i Japan?

Permalänk
Medlem

Gå i Japans skola

Permalänk
Medlem

skippa nätbutik, gå på dator hunt istället

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Gå i Japans skola

men du !!!

Fatta va jag är avis !

Ta med mig !!!

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

/edit skriver om hela posten

ja har ingen länk till nån sån sida som du eftersöker men ja har en länk som ja brukar kika på när ja ska jämföra japanska/svenska priser. det är som pricerunner ungefär å där kan du söka efter dom billigaste dator/elektronikprylarna. http://coneco.net/ så får du öva på din japanska lite också

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en begangnad dator i japan?
Annars så hittar man massor med datorbutiker. Kolla på Sakuraya när du kommit fram. Finns mängder av varuhus med alla möjliga saker, bland annat datorprylar. Inte så svårt att hitta.

Kruxet med landet är att allt står med kana eller kanji.
Jag brukar bo ett par mil utanför Tokyo när jag är där på besök. har åkit tåg till Tokyo på egen hand, och det var otroligt svårt första gången! Det gäller att komma ihåg hur Kanji för staden man ska till ser ut, samt kanjina för tåglinjen. På stationerna står det med hiragana och romaji så det hjälper lite. Men ofta är det endast kana och kanji. :-/
Bo utanför tokyo är nog trevligare än bo i tokyo anser jag. Tycker inte att Tokyo är så intressant. Kanske för att det är så stort. Men Shinjuku är ett ställe jag gillar. Asakuksa och Ueno är också trevligt. Ska åka tillbaka i vinter och sen börja på skola i Japan nästa år.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med att flytta till Japan. Behöver man ha släkt eller liknande för att få flytta dit? Eller ett jobb. Jag har hört att det är näst intill omöjligt att få ett medborgarskap där.

Jag kan ha möjlighet att plugga Japanska när jag börjar 2:an på mitt Gymnasium. Efter det så kan man ju bygga på lite på högskola eller liknande, och som slutgiltigt mål försöka bo hos någon familj Japan för att kanske kunna lära sig mer av språket innan man kan börja att göra sig hemmastadd i landet.