Permalänk

hur funkar S-ATA?

Hej! jag vet inte vart den här tråden passar bäst.

Vad för kablar behöver man egentligen?? ja såg på db att det finns både "S-ATA kablar" och "strömkabel till S-ATA"

ska man köpa båda eller vaddå??

jag har aldrig fattat detta.

jag skulle vara EVIGT tacksam om någon förklarade detta för mig.

Tack på förhand.

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Medlem

Testa sök i forums delen Lagringsmedia.

Permalänk
Medlem

Jag vill utveckla denna fråga.

1. Varför helt plöstligt så många strömkontakter och
2. Varför så få datakontakter och
3. Varför behövdes det så många datakontakter på PATA?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

det e en platt slad du ska ha, en s-ata sladd som du sätter i en liten port på moderkortet, du har nog några sådana om det e ett nytt kort, och ström kabeln går direkt från nät agget, men det e bara vissa nät agg som har den ström sladden, kolla upp innan om det sitter en sådan på agget, om inte måste du köpa ett nytt agg det e en svart smal å rätt bred kontakt, men det kanske finns en adapter att köpa, så du slipper köpa nytt agg, btw sladdarna sitter jättelöst i moderkortet å hårdiskarna, man tror nästan att de ska hoppa ur, jag satt först å pressade som en tok för att få den att fästa men jag spräckte i stället kontakten:D, de sitter löst men det ska vara så, aja jag hoppas att jag hjälpt lite nu:P

Visa signatur

Messerschmitt Owns Your Ass

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag vill utveckla denna fråga.

1. Varför helt plöstligt så många strömkontakter och
2. Varför så få datakontakter och
3. Varför behövdes det så många datakontakter på PATA?

1. Om man kollar in i kotakten så ser man att vissa av stiften är lägre än dom andra, det är jord-stiften i kabeln som förhindrar att det blir gnistor, strömspikar och sånt läskigt. Allt för att man ska kunna koppla in och ut diskarna medans datorn är igång.

2. Datan skickas seriellt och då behövs det inte så många ledningar, samtidigt går det snabbare per ledning än det går med P-ATA

3. Datan skickas parallellt och långsammare per ledning än S-ATA

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

hunden: Kan man verkligen engage/disengage drives while the power is on?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark P
A lot of text

Klart att det finns konvertor

Du ska ha en:

Och en:

Done!

Edit1: Fixade bilderna
Edit2: Glömde att skriva Edit1

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
hunden: Kan man verkligen engage/disengage drives while the power is on?

Det ska gå, har dock inte vågat prova vet inte om det krävs speciellt moderkort eller så men S-ATA har iallafall den funktionen.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS A7N8X Deluxe klarar det iaf. Disken är en Seagate Barracuda 120 GB.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Hedersmedlem

Samma här, har också ett sådant. Det funkar även med IDE om du har rätt moderkort och operativsystem, har sett det funka i W2K Adv. Server med ett Dual Althon kort från MSI.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Testpilot

Hade ni användning för hot-swap eller ville ni bara se om det funkade?

Kan man dra ut den disken som man inte har windows på utan problem eller ska man köra nån guide som "säker borttagning av maskinvara" ?

Ta ut vanliga diskar under körning vågar jag inte, tror inte mitt nätagg pallar med om det skulle bli nån gnistbildning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hunden: Det är glapp nånstans i min disk, så jag får göra så ibland
Jag drar bara ut, det finns ingenstans (vad jag vet) som man kan mata ut en fast enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med S-ATA?? Varför inte köpa en helt vanlig?

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Samma här, har också ett sådant. Det funkar även med IDE om du har rätt moderkort och operativsystem, har sett det funka i W2K Adv. Server med ett Dual Althon kort från MSI.

Det har fungerat på alla moderkort jag har testat med winxp. Det är bara att söka på nya maskinvaruförändringar i enhetshanteraren, så kommer den hitta den nya hårddisken. Hur bra det är att göra så för hårddisken vet jag inte, men jag orkar aldrig starta om en dator bara för detta så. Man får vara lite försiktigt när man sätter i strömkabeln bara, för sätter man den fel så gnistar det till och nätdelen stängs av vilket för mig endast har resulterat i en omstart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Paal
Vad är fördelen med S-ATA?? Varför inte köpa en helt vanlig?

För att slippa dom jädrans knöl kablarna som är ivägen hela tiden, har du många diskar är det skönt att kunna få plats i chassit, det är väl den stora poängen egentligen. Finns naturligtvis massor med fler för och nackdelar.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men är det någon direkt prestandavinst med S-ATA då?

Permalänk
Medlem

S-ATA är mycket snabbare än ATA

ATA:
Transfer rate < 200MB/sec

S-ATA:
Transfer rate > 1.5Gb/sec

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

men jag har inte bråttom

jag behöver inte mer än 160gig.. MAX

ska jag köra på en IDE istället då eller??

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark P
det e en platt slad du ska ha, en s-ata sladd som du sätter i en liten port på moderkortet, du har nog några sådana om det e ett nytt kort, och ström kabeln går direkt från nät agget, men det e bara vissa nät agg som har den ström sladden, kolla upp innan om det sitter en sådan på agget, om inte måste du köpa ett nytt agg det e en svart smal å rätt bred kontakt, men det kanske finns en adapter att köpa, så du slipper köpa nytt agg, btw sladdarna sitter jättelöst i moderkortet å hårdiskarna, man tror nästan att de ska hoppa ur, jag satt först å pressade som en tok för att få den att fästa men jag spräckte i stället kontakten:D, de sitter löst men det ska vara så, aja jag hoppas att jag hjälpt lite nu:P

Men iaf hitachi 7k250 har vanlig molex 4-pin strömkontakt med. Minns inte om det är SATA-strömkontakt med (disken sitter så det är inte lätt att titta).
Men om man inte behöver hotswap, är det någon nytta med att använda sata-strömkontakten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
S-ATA är mycket snabbare än ATA

ATA:
Transfer rate < 200MB/sec

S-ATA:
Transfer rate > 1.5Gb/sec

Du har nog fått siffrorna helt fel!
ATA-100 - 100 MB/s
ATA-133 - 133 MB/s (maxtordiskar bara väl?)
SATA(150) - 150 MB/s

Skill på Megabyte (MB) och Megabit (Mb).

Detta är vad bussen klarar av och ingen hårddisk kan idag nå upp till dessa hastigheter i konstant överföring. Det är från cache-minnet på disken det kan närma sig sådana hastigheter bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Men eftersom hastighetsskillnaderna inte är så mega stora så känns det som man klara sig fint med en IDE.. Känns lite kasst om man ska ut o svänga lite med datorn (som till ett lan tex.) och sen när man kommit fram så har några sladdar till HDn trillat ut.. Att dom inte sitter speciellt stabilt ser ja som en ganska stor nackdel.. Men borde man satsa på S-ATA ändå? Är ju ändå runt 100kr dyrare..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz

Permalänk
Medlem

SATA är ändå nästa generationen, och kommer till sist ersätta PATA om det går som det ska (vad jag vet?).

Positivt:
+ Att varje HDD får en egen "kanal" ser jag som något positivt, så slipper man bygla dem och hålla på.
+ Snabbare
+ Hot swap (även om få har användning för det?)
+ Mindre kontakter
Negativt:
- Krävs drivrutiner (och därigenom diskettstation) då man installerar windows på en SATA-disk för det mesta, attans.
- Glappiga kontakter (ingen erfarenhet av det själv dock)
- Dyrare (om än bara lite)

Detta är väl ungefär vad jag kommit fram till, och av samma anledning till att jag inte köper ett system med SD-RAM istället för DDR-RAM så köper jag hellre "nytt" än utgående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

- Krävs drivrutiner (och därigenom diskettstation) då man installerar windows på en SATA-disk för det mesta, attans.

Bara skaffa ett chipset med native SATA så behöver du inte det.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Funderar på denna datorn.. http://w1.451.telia.com/~u45111653/Datorn.txt
men d ä typ bara valet av SATA eller ATA som ä kvar.. (just nu ä d ata) Kmr inte att ha någon diskettstation häller o det ä ju inget vidare om man ska installera drivisar till sata..

Eller går det att installera drivisarna utan en diskettstation?

Visa signatur