grafik: När kommer träden röra sig efter vinden?

Permalänk
Medlem

grafik: När kommer träden röra sig efter vinden?

Har spelat otaliga spel och väntar fortfarande på att träden ska röra sig efter vinden.

I dagens spel är träden 'stela' och ser därför orealistiska ut..

Vattnet har börjat göras så att det rör sig efter vinden. Det är vågor mm. När kommer vi få se samma sak med träden?

Permalänk
Medlem

Träden i BF1942 gungar ruskigt snyggt.
Träden i MOH gungar, dock rätt fult.

Permalänk

Gräs har de lyckats med rätt bra också och då borde väl inte träd vara så mycket svårare.

Typ NWN & KOTOR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ted1001
Träden i BF1942 gungar ruskigt snyggt.
Träden i MOH gungar, dock rätt fult.

Jag har spelat BF Vietnam men märkte inte att de gungade...

Måste man ha på ghögsta detalj nivå för att se träden gunga????

visste inte att det existerade gungande träd i datorspel..

gungar träden i FarCry me?

Permalänk
Medlem

kör lite 3dmark 03 så ser du att både vattnet och träden, bladen rör sig

Permalänk
Medlem

cnc: generals gungar träden

Visa signatur

Var snäll och sitt ner.

Permalänk
Medlem

I FarCry så böjs väl ändå träden när helikoptern kommer och landar?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk

Men skojar ni med mig, att träden och gräset gungar med vinden var typ det första jag märkte i FarCry (!!!).

btw, jag tycker dock att gräsets gungningar i farcry kunde utveckats då det är en grupp av grässtrån som gungade istället för att alla gungade individuellt. Men det är väl lite väl mkt att begära kanske.

Halicon: Jo det var det jag menade, fast det hadde vart fräckt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då förlorar man rejält med prestanda på en onödig och inte märkbar sak. Gungar allt gräs i samma riktning så kan ju inte ett par enstaka strån gunga i motsatt håll.
Något som däremot hade varit tufft hade varit att lägga fysik på atmosfärens påverkan på föremål. Tänk er en orkan, träden ligger nästan ner i marken av vinden och saker flyger runt.

Permalänk

Tänk er när man ligger i gräset och minningsflamman får gräset att röra på sig eller granaternas tryckvåg. Klart det finns potentsial för mer spelkänsla. Saker ska påverkas av våldet man kan frambringa.

Permalänk
Medlem

Kolla på Brothers in Arms E3 Demo videon.. jag tyckte nog att träden vajade rätt fint där

Permalänk
Medlem

det fins ingen vind i spel--- det hadde varit svårt att emulera.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Om du inte märkt att träden rör sig i BF:V när man flyger med en helikopter tycker jag du antingen ska kolla över synen eller dina inställningar i spelet!

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

OFP har dynamisk vind.. Dpck rör sig inga träd och gräs efter vinden men krutrök m.m. rör sig efter vinden.

Permalänk

Träden gungar i de flesta spelen. Antingen så kör du inte på tillräckligt bra grafik för att se det eller så lägger du inte märke till det helt enkelt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Vice city när helikopetern kommer, dock laggar dem sönder även fast fps,n är hög

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Som redan sagts så gungar träd redan en del i rätt många spel, men nog finns det plats över för förbättringar. Tex dom stela gungen i bf1942 ser imho inte så verklighetstrogna ut. Det borde itne heller vara så svårt/krävande längre när man kan skriva vertexshaders för det.

Permalänk

Jag tycker en sån simpel sak (är bergis inte det...) att det finns vind i spelet osv. Så om du ska träffa ett mål några hundra meter bort med en racketkastare så måste du sikta lite åt sidan för att träffa sitt mål. Sedan flyter raket röken bort med vinden osv...

Det vore en snygg detalj

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

dynamisk vind(antar att det är det du menar) kommer troligtviss inte komma förens proccesorer med typ 30ghz å sånt kommer men animerade träd har ju dock funits i flera år iaf tekniken till det

Permalänk

Nu när alla spel har riktiga fysik-motorer så borde man ju kunna binda de objekt som ska påverkas av vind till ett separat program som bestämmer när och hur vinden ska blåsa. Då fixar det programmet så att allt böjer sig och svajar efter "vinden" åt rätt håll på ett fint och synkat sätt. Det är ett exempel på hur man borde kunna skapa virtuella vindar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

det blir ju inte riktig vind isf vinden skule ju inte studsa osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
det blir ju inte riktig vind isf vinden skule ju inte studsa osv

Men daah. Man kan sätta vikt och motstånd och andra enheter på det som ska reagera med fysikmotorn. Alltså kan man ha ett grästrå som står rakt upp som sedan kan böjas åt sidorna medans nollpunkten är när det står rakt upp. En fysik-motorn behöver inte göra att allt dras mot marken:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Polygoner o polygoner.. Om ett träd är gjort av sprites så tar det 100~Polys

Ska det vara löv för löv kan man räkna med 100k~

100k polys i realtime kräver ett GRAFIKkort..

Permalänk
Avstängd

enmacka med 2 gf6800 ultra SLI för varje träd!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Stalker skulle ju ha moln och riktigt väder men jag vet inte om det var vind med...

Permalänk
Medlem

Träden i Ghost Recon gungade och det är trotts allt ett relativt gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Men daah. Man kan sätta vikt och motstånd och andra enheter på det som ska reagera med fysikmotorn. Alltså kan man ha ett grästrå som står rakt upp som sedan kan böjas åt sidorna medans nollpunkten är när det står rakt upp. En fysik-motorn behöver inte göra att allt dras mot marken:)

har jag inte sakt heller jag menar bara att man inte kan simulera vind med dagens dator fysik

visst kan man sätta vad som nu kalas gravitation från sidan men det blir ju en hellt anan effeckt än vind

Permalänk
Medlem

STALKER ska har vind som vajjar i träden.
Annars knarrar träden och böjer sig en smula när det blåser i spelet DS !

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ska inte S.T.A.L.K.E.R ha dynamisk väder och annat godis?

edit: Det spelet hade visst nämnts ett par gånger i tråden, sry

Permalänk

Går man in i tex en buske så flyger en del löv av

Alltid något.

Tekniken för dessa spel har ju inte funnits så länge heller