Permalänk
Medlem

Gästboksproblem - ASP

Hej!
Jag har laddat hem en gästbok som jag tänkte använda på min sida.. När jag laddar upp den på mitt webhotell fungerar den inte :/ Det står såhär:

Microsoft JET Database Engine error '80004005'

Operation must use an updateable query.

gastbok/gastbok.asp, line 185

line 185:

Conn.Execute("Insert Into inlagg(Namn, Email, Hemsida, Meddelande,ip) Values('"& Namn &"','"& Email &"','"& Hemsida &"','"&Meddelande &"','"& Ip &"')")

Jag är en rookie på ASP och kan nästan ingenting.. Skulle vara kanon om nån kunde hjälpa mej!

Visa signatur

Patienten är en 65-årig kvinna som ramlade och föll omkull ute på gatan. Fallet komplicerades av att en lastbil därefter körde över henne.

Permalänk
Medlem

Vad för slags databas använder gästboken?

Har du en länk till stället där du laddade ner gästboken kanske?

Visa signatur

"Du bist ja wie eine Zwiebel. Wenn Ich Sie sehen, muß Ich heulen"

Permalänk
Medlem

Det är en Access databas. Jag laddade hem den från http://www.gruvsjo.com/main.asp?cat=script&ucat=asp&viewID=54

Visa signatur

Patienten är en 65-årig kvinna som ramlade och föll omkull ute på gatan. Fallet komplicerades av att en lastbil därefter körde över henne.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stöder webhotellet accessdatabaser då?

Jag har ganska bra på asp och kanske kan hjälpa ^^

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Har du sett till så att användaren (antagligen IUSR_xxxx) har skrivrättigheter på databasen??

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seel
Stöder webhotellet accessdatabaser då?

Jag har ganska bra på asp och kanske kan hjälpa ^^

Japp det står att de stödjer access databaser..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hogdefoo
Har du sett till så att användaren (antagligen IUSR_xxxx) har skrivrättigheter på databasen??

Huh? Vad menar du? Jag är ingen höjdare på det här som sagt..

Visa signatur

Permalänk

Databasen är för tillfället inte skrivbar. Hör med ditt webbhotell.

Permalänk
Medlem

Fungerar din ASP-kod bra på sidan annars?
Själv råkade jag få ett konto med PHP istället för ASP när jag reggade mig hos Cliché... om det skulle vara felet så får du kontakta dem, och kanske tigga till dig någon gratismånad som kompensation

Edit: Förmodligen inte det som är problemet när du får det där felmeddelandet, borde ha läst bättre. En server som inte stöder asp ger ju inte det där felmeddelandet.

Kan dock vara så att dina databaser måste ligga i nån särskild mapp? Har du någon \db\ eller \data\ mapp kanske?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Databasen har antagligen inte skrivrättigheter.
edit: Såg inte barenfeld.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!
Vad menas med skrivrättigheter?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NWB
Tack för all hjälp!
Vad menas med skrivrättigheter?

Det betyder att användaren har tillåtelse att lägga till information i den i ditt fall.
Om du använder ftp-program kan ju kolla om du kan högerklicka och välja det alternativet.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Skicka den här trådens adressen till ditt webhotell, så fixar de vad som skall fixas. Du kan förmodligen inte göra det om du bara har FTP åtkomst.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.