Tvättäkta grafikkortsmatch i Doom 3

Permalänk
Hedersmedlem

jeklar vad överkörda ATi blev den här gången, då...

nu får dom allt ta & skärpa sig - dags att tweaka/fuska & "optimera" lite, kanske

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Om vad jag hört om ATI's nya OGL drivrutiner så ska de inte vara nån uppdatering av de gamla, utan helt uppbyggda från grunden så allt blir nytt. Så jag skulle inte förvånas om OGL ökade med minst 25%.

Och btw DOOM3 är grymt optimerat!

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fungerade bättre när jag stängde ner opera o frigjorde massa internminne. Dock så verkar spelet suga

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
F..Ti4400 e bra kort saknar stöd för direkt x9 men duger gått och väl.
Mike Gbg.

du har så rätt, du och jag kommer aldrig att byta bort våra ti4400, vi kommer desutom att få speltillverkarna att börja programera om deras spel så vi kan spela nya spel med dem. frågan är bara hur kommer det sig att vi äger ti4400?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

ATI = Ägda

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Och där försvann sista tvivlet vilket kort man ska köpa.

Permalänk
Medlem

När ska de överge opengl då o fålla sig i MS-ledet?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Tycker det är tragiskt att speltillverkarna optimerar överhuvudtaget.... doom3 funkar svin bra på GF 68xx serien och jag tror liknande resultat kommer visa sig på HL2 till ATIs fördel

Som någon annan sa.... svårt att välja grafikkort denna gången..... tror jag står över till nästa generation

Personligen är jag inte orolig för att inte kunna spela doom3 med 1024x768 på High.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

catalyst drivisarna har aldrig gillat opengl, vilket detta spel körs på.. bara att vänta på uppdateringen av drivrutinerna eller köra omega, så vitt jag vet så är dessa mycket vänligare mot opengl ;P rätta mig gärna om jag har fel känner mig lite osäker hehe..

btw: tänkte testa omega drivis soon, kan posta mitt resultat i jämförelse med det jag fått i snitt med catalyst (fps)

Permalänk

Jag kan då spela med 1024 high i iställningar och 4ggr AA nästan utan lagg. Det laggar lite ibland när man öppnar en förr eller når det blir någon speciell ljuseffekt eller liknande, annars flyter det helt spelbart.
(jag brukar vara ganska kräsen annars)
Dock var det inget spel för mig, mina närver pallade ungefär 30min spelande. (typ 10min mot fiender) Men det räckte för mig Nu har jag sett den ljuvliga grafiken, nu väntar jag på ATI's nya OGL drivisar och pengar så jag kan köpa ett X800XT
Om det är av intresse så körde jag på Catalyst 4.8 Beta drivrutinerna.

Var ställer ni in så man ser sin FPS?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag kan då spela med 1024 high i iställningar och 4ggr AA nästan utan lagg. Det laggar lite ibland när man öppnar en förr eller når det blir någon speciell ljuseffekt eller liknande, annars flyter det helt spelbart.
(jag brukar vara ganska kräsen annars)
Dock var det inget spel för mig, mina närver pallade ungefär 30min spelande. (typ 10min mot fiender) Men det räckte för mig Nu har jag sett den ljuvliga grafiken, nu väntar jag på ATI's nya OGL drivisar och pengar så jag kan köpa ett X800XT
Om det är av intresse så körde jag på Catalyst 4.8 Beta drivrutinerna.

Var ställer ni in så man ser sin FPS?

com_showfps 1 visar din fps.

Men jag har problemet att inte få fram konsollen, någon som vet hur man får fram den?

Permalänk
Medlem

Muahahahhaha.. Äntligen fattar alla ati älskare att nvidia slår Dom.. Sen har ja hört ryktas om att Ati till och med fuskar till sig poäng i 3dMark. Illa Illa.. Med det är ju tur att man får sitt Gainward 6800 Ultra på torsdag=)...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Doom 3 har redan släppts vet ni väll..fast...inte i affärerna precis ;P

med risk för arga moderatorer så säger jag inte mer än så (=

Visa signatur

Dator #1 ABIT NF7-S | Barton 2500+@2.2ghz | 512 mb ddr 333 @ 400 mhz | R9800Pro 430/371 | 320 gb 2 HDD

Dator #2 ABIT KD7 | Barton 2500+ | 256 ddr 333 mhz | GF 440 MX > snart 9800SE @ Pro | IBM 30 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast

du har så rätt, du och jag kommer aldrig att byta bort våra ti4400, vi kommer desutom att få speltillverkarna att börja programera om deras spel så vi kan spela nya spel med dem. frågan är bara hur kommer det sig att vi äger ti4400?

Så sant gilla det kortet.

Permalänk
Medlem

AMD t-bred @ 11.5*200mhz. 256MB minne @ 200mhz, cl2.5. Radeon 9700 pro med senaste omega drivers (omegas gör stor skillnad i d3 faktiskt).

800*600, ultra high quality, 16x aniso... 40-75 fps i alla lägen i princip, fullkomligt spelbart alltså. 512MB minne och man slipper alla ryck vid inladdningar också gissar jag på (typ när man öppnar en dörr där man aldrig varit kan det stanna till ibland).

1024*768 och ingen aniso funkar nog lika bra kan jag tänka mig.

Ingen av denna information kan bindas till att jag har gjort nåt olagligt, tänkte bara påminna alla så att det inte kommer några triggerhappy mods

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yikes
Muahahahhaha.. Äntligen fattar alla ati älskare att nvidia slår Dom.. Sen har ja hört ryktas om att Ati till och med fuskar till sig poäng i 3dMark. Illa Illa.. Med det är ju tur att man får sitt Gainward 6800 Ultra på torsdag=)...

Och nVidia fuskar ju aldrig...

On another note:

Fattar inte de personer som uppgraderar sitt dator efter en speciell grafikmotor, och ännu mindre för de som upppgraderar för ETT spel. Det må hända att det kommer en massa spel byggda på D3 motorn, men de är ganska långt in i framtiden skulle jag tro och då har väl kanske nästa generation kort kommit. Eftersom Source motorn kommer gå bättre på ett ATI kort, betyder det att Counter Strike 2 kommer gå bättre med ATI. Det vore ju en omväxling att höra detta i framtiden:

"Om du ska spela CS så köp ATI, inte nVidia"

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yikes

Antar att du inte varit med i grafikkortssvängen så länge, annars skulle du inte ha kommit med det sista påståendet. Om det är något av de båda företagen som man ska anklaga för "tokfusk" i 3DMark, så är det nvidia. De har använt sig av alla tänkbara medel för att få sin FX-serie att framstå i bättre dager.

Skulle för övrigt väntat och sett vad ATI:s Catalyst 4.9 har att erbjuda innan jag skaffade ett nytt grafikkort. Om ATI:s lyckas öka prestandan med så mycket som man hävdar är det ingen större fara. Det tillverkas ju trots allt bara cirkus 1 OpenGL-spel på 25 Direct3D-spel och färre lär det bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Antar att du inte varit med i grafikkortssvängen så länge, annars skulle du inte ha kommit med det sista påståendet. Om det är något av de båda företagen som man ska anklaga för "tokfusk" i 3DMark, så är det nvidia. De har använt sig av alla tänkbara medel för att få sin FX-serie att framstå i bättre dager.

Skulle för övrigt väntat och sett vad ATI:s Catalyst 3.9 har att erbjuda innan jag skaffade ett nytt grafikkort. Om ATI:s lyckas öka prestandan med så mycket som man hävdar är det ingen större fara. Det tillverkas ju trots allt bara cirkus 1 OpenGL-spel på 25 Direct3D-spel och färre lär det bli.

Catalyst 4.9 för att vara otroligt petig

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sen var det otroligt med gnäll mot ATI också,ja deras kort gick dåligt i testet men det gjorde ju NVIDIAS värsting med:

Not all tests are without problems, and this time we experienced some issues with our 6800 Ultra Extreme part. We noticed visual artifacts as we were running our AA tests. These kept getting worse as time went on, and not even letting the card cool down would help fix the problem. Eventually, our system rebooted while we were testing and wouldn't get through another benchmark run. John Carmack has spoken of possible issues when overclocking a graphics card with Doom 3, and this may or may not have an impact on factory overclocked parts. We will absolutely keep our ears open and our test beds working to try to determine if this is just an isolated random GPU death, or if there is some other evil at work.

Men det är ju alltid fint att ta ledningen med ett kort som bara är så äckligt stockklockat så att det skiter sig in real life:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

En stor brist är ju att dom kör med övergrym processor. Vi vet ju att de senaste grafikkorten presterar annorlunda med klena processorer.

Och sen att nVidia är starkare i Doom 3 är inte i sig en anledning till att köpa nVidia.
HL2 har ju flera redan nämnt. Som bekant hade nVidia problem med det. Och dubbla strömkontakter pekar också emot nVidia.
Men ska jag vara ärlig. Så känns ATIs grejor som Radeon 9xxx på steroider. Helt enkelt pumpat upp pipesen till 16st och lite små tweaks.
GF6 känns mer nytt på något sätt.
OCh jag är väldigt kluven i mitt val.
Låter tiden utsäga vad jag köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy

Mjo, men knappast 100%

Det har ju hänt förut...

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030520_6_grafik...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

[H]ardOCP kom ju fram till helt andra slutsatser.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

När det gäller valet och kvalet mellan ATI X800 och Nvidia Geforce 6800 verkar allt hänga på vilket spel man tänker lira mest av Doom3 eller HL2, och eftersom HL2 inte släppts ännu lär ju inte jag springa iväg och köpa varken det en eller andra kortet innan dess, vem vet HL2 kanske suger?!

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk
Medlem

ATI har släppt Beta Doom3 drivisar nu, bygger på Catalyst 4.9.

http://www.ati.com/support/infobase/4547.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En stor brist är ju att dom kör med övergrym processor. Vi vet ju att de senaste grafikkorten presterar annorlunda med klena processorer.

Och sen att nVidia är starkare i Doom 3 är inte i sig en anledning till att köpa nVidia.
HL2 har ju flera redan nämnt. Som bekant hade nVidia problem med det. Och dubbla strömkontakter pekar också emot nVidia.
Men ska jag vara ärlig. Så känns ATIs grejor som Radeon 9xxx på steroider. Helt enkelt pumpat upp pipesen till 16st och lite små tweaks.
GF6 känns mer nytt på något sätt.
OCh jag är väldigt kluven i mitt val.
Låter tiden utsäga vad jag köper.

måste hålla med dig där att gf6x känns fräshare

är hemskt sugen på ett gt måste jag säga, bra pris på dom också! (om 3800 kan vara bra pris )

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat med doom3beta drivisarna än?

Visa signatur

nForce4 SLI, AMD64 939.3700+@4000+,2Gb Cosair Value,Sapphire X800GT, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CityHasse
com_showfps 1 visar din fps.

Men jag har problemet att inte få fram konsollen, någon som vet hur man får fram den?

CTRL+ALT+"knappen under Esc"

Permalänk
Medlem

Denna bild säger ju allt! De måste vara fetvajsing med ATI openGL-drivisar då 9800 pro presterar bättre än 9800 XT. Men det är väl bara tiden som kan utvisa om fixade drivisar från atis sida kan jämna ut nvidias försprång i Doom3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Catalyst 4.9 för att vara otroligt petig

He he, du har så rätt så!
*fixar till det meddetsamma samt straffar mig själv genom att piska mig med tangentbordssladden*

Permalänk
Medlem

Då HL2 går på D3D är det möjligt att atis kort presterar bättre. Men ärligt talat var det här då 5xxx serien var ute, jag har inte sett några resultat alls angående hur 6xxx serien kommer att prestera. Tydligen är allt det här bara antagande då 5xxx serien var så värdelös.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>