Telia ADSL + WLAN router = knas? Lösning?

Permalänk
Medlem

Telia ADSL + WLAN router = knas? Lösning?

Har spenderat 2 dagar med att confa D-link DI-514 router till en Telia 0.5Mbit lina nu. Inser äntligen att det är lönlöst.

Försökte med alternativ lösning:
Modem -> Dator1 -> router -> WLAN -> Dator2 med WLAN kort

Denna lösning funka heller inte (även om den lät rätt bra i teorin). Varje gång jag plugga in routern i Dator1 när den var ansluten så döda den anslutningen och jag fick vänta i 20 på en ny IP... varför?

Min fråga är nu: Är det NÅN WLAN router som fungerar med Telia ADSL? Eller är det såpass allvarligt fel på deras DHCP servrar att INGEN WLAN router funkar till den?

Jag har läst så många trådar om att folks WLAN routrar inte fungerar med telias att jag tvivlar på att det funkar alls.

Hur skiljer sig en wireless router från en icke-wireless, eftersom icke-w verkar fungera bättre?

Permalänk
Medlem

men du kopplar väl : uttaget i väggen -> router -> datorer

Varför ska du ha en dator1 mellan modem och ena routern för

Visa signatur

jhkl

Permalänk
Medlem

Vi har också Telia ADSL 0.5 och D-link DI-514, funkar fint för det allra mesta så lönlöst är det knappst.

Är det bara WLANet som inte funkar eller får du inte nätverket att fungera alls?

När jag satte upp grejerna funkade allt direkt ur lådan, behövde inte göra några direkta inställningar alls förutom att installera det medföljande programmet för WLAN på den ena datorn.

Permalänk

Jag har också Telia ADSL 0.5 och D-link DI-514. Nu när jag har fått mitt bärbara har jag suttit i tre dagar och försökt fixa trådlös internet till min bärbara med det funkar inte. Det står "Trådlös anslutning är inte tillgängligt". Jag fattar inget, snart orkar jag inte med detta.
Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk
Medlem

Vi har Telia ADSL och en DI-614+. Det var lite strul med att uppkopplingen släppte förut, som löste sig med firmwareuppgradering i routern.

Permalänk
Medlem

Förstod inte din lösning med
Modem -> Dator1 -> router -> WLAN -> Dator2
Routern bör väl sita för dator1, eller? :).
Förmodar att Dlink 514 är en wlan-router. Borde fungera, har du testat att upgradera till senaste firmwiren?

Jag har en dlink 714p+ och den fungerar utmärkt, med och utan sladd.

Permalänk
Medlem

Den alternativa lösningen skulle bara vara temporär tills kompisen fixat ny ISP..
Problemet var att Telias DHCP server var överbelastad så att 10 minuter efter att man fått ett IP och routern skickar för att bekräfta, så får routern inget svar och bara släpper IP:t... och man fick vänta 20 på nytt IP...
Problemet finns beskrivet i några andra trådar...

Tänkte att man skulle skita i router-funktionen o använda den som en AP istället, men det funka inte heller. Så fort vi satte in the trådlöst anslutna datorn så la anslutningen av...

Slutade med att vi lämna tillbaka routern och köpte en DI-604 istället...
Förstår inte hur protokollet för DHCP skiljer sig i denna modell, men tydligen så gjorde det det.. funkar felfritt hittills.. tog 20 min att sätta upp....

Permalänk
Medlem

Kör med en ZyXEL ZyAIR G-2000, inga problem finns till och med en särskild del för för telia login. Det enda jag hade problem med var drivrutiner till kortet i den bärbara.

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amilo
Kör med en ZyXEL ZyAIR G-2000, inga problem finns till och med en särskild del för för telia login. Det enda jag hade problem med var drivrutiner till kortet i den bärbara.

vad kör du med för PCI kort i datorn?

kommer få telia 0.5 efter nyår.. 3-4 datorer..