Annorlunda Doom III-recension

Permalänk

Annorlunda Doom III-recension

Först ber jag om ursäkt för att ha skapat ännu en tråd om Doom III.

Jag hittade dock en recension av spelet som jag tycker är ganska bra och lite underhållande. Den är inte skriven som en vanlig recension utan kombinerar en historia om när spelet släpptes i USA och förväntningarna vid detta tillfälle med hur uppfattningen om ett "hypat" spel hastigt kan förändrats. Jag tycker mig känna igen fenomenet som beskrivs i artikeln.

Här: http://www.quartertothree.com/inhouse/columns/86/

Varning! Recensionen innehåller en del spoilers.

Artikeln är för övrigt fem sidor.

Permalänk
Medlem

Re: Annorlunda Doom III-recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Först ber jag om ursäkt för att ha skapat ännu en tråd om Doom III.

Jag hittade dock en recension av spelet som jag tycker är ganska bra och lite underhållande. Den är inte skriven som en vanlig recension utan kombinerar en historia om när spelet släpptes i USA och förväntningarna vid detta tillfälle med hur uppfattningen om ett "hypat" spel hastigt kan förändrats. Jag tycker mig känna igen fenomenet som beskrivs i artikeln.

Här: http://www.quartertothree.com/inhouse/columns/86/

Varning! Recensionen innehåller en del spoilers.

Artikeln är för övrigt fem sidor.

Nice work

rolig läsning

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

fan vad jag garvade åt vissa sacker den tackar jag för!

Permalänk

Haha vad äg

Lite extrem snubbe

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Kul att ni uppskattar mitt bidrag.

Ganska lustigt hur killen analyserar sin kompis beteende och reaktioner när denne spelar spelet.

Permalänk
Citat:

Kul att ni uppskattar mitt bidrag.

Ganska lustigt hur killen analyserar sin kompis beteende och reaktioner när denne spelar spelet.

Ännu lustigare när den där Trevor sitter och antecknar grejjjer från P.D.An och sånt

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Hahahah! Underbart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Ännu lustigare när den där Trevor sitter och antecknar grejjjer från P.D.An och sånt

Japp, den var bra.

Permalänk

Den killen vet hur man skriver en underhållande review :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

"Yeah, let's do it. I call Princess Peach. Well, I think I've learned my lesson. I just wish Half-Life 2 would hurry up and come out."

haha

Visa signatur

Var snäll och sitt ner.

Permalänk

Det är ett skitspel! Så japp. bra recension. Doom 2 är bättre.
(Doom 1 också)

Permalänk
Medlem

Jopp, den var kul att läsa! :
Jag tror nästan vi kan fastställa att du är officiellt förlåten för att du startade ännu en doom3-tråd.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Ja den var bra, sammanfattade spelet, skit

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
Ja den var bra, sammanfattade spelet, skit

Skit skulle jag inte säga, och det är inte vad jag läste heller, men själva spelet lever inte riktigt upp till all hype.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

haha... tack för recensionen! rolig...

"What are you playing?" he asked.
"Mario Golf Advance."
"That game is for little kids."
"Don't make me bring up Animal Crossing."

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Jag tror nästan vi kan fastställa att du är officiellt förlåten för att du startade ännu en doom3-tråd.

Tack!

Permalänk
Medlem

Speglar ungefär min bild av vad jag tycker om spelet. Jag tror dock att vissa moddar kommer att bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Spelet verkar ju inte vara värt 400:- för mig iaf. Får hoppas att HL2 har mer att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Lite lurigt med fps shooters. Jag brukar spela de flesta, men jag tycker inte att man brukar ha så superkul när man spelar. Jag vill gärna komma vidare för att titta på nästa bana osv och för att man vill klara spelet, hatar när man lämnat spelen. Men det är ändå inte så att jag skrattar av glädje när man springer på och skjuter. Jag tror gengren börjar bli lite gammal för mig i alla fall. Hade det varit coop är det alltid en helt annan femma dock. Tex, nu är jag inte alls speciellt sugen på att springa runt i källare och skjuta imps igen, men jag vill verkligen ha klarat spelet så att man har sett allt.

Någon som känner som mig?
/A

Permalänk
Medlem

Bästa recensionen jag någonsin läst, oavsett spel!

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Lite lurigt med fps shooters. Jag brukar spela de flesta, men jag tycker inte att man brukar ha så superkul när man spelar. Jag vill gärna komma vidare för att titta på nästa bana osv och för att man vill klara spelet, hatar när man lämnat spelen. Men det är ändå inte så att jag skrattar av glädje när man springer på och skjuter. Jag tror gengren börjar bli lite gammal för mig i alla fall. Hade det varit coop är det alltid en helt annan femma dock. Tex, nu är jag inte alls speciellt sugen på att springa runt i källare och skjuta imps igen, men jag vill verkligen ha klarat spelet så att man har sett allt.

/A

Jo jag känner igen en del du säger men ändå är jag en FPS-spelare ut i fingerspetsarna. Strategispel har jag inte spelat sedan C&C.
Saken är den att bara några få spel på senare år har levt upp till samma förväntning som en bra bok kan göra, m.ao man kan inte lägga skiten ifrån sig.
Exempel på dessa är: Medal of honor, Call of Duty och såklart FarCry. Vad som särskiljer dessa spel är j*vligt svårt att avgöra men man blir delaktig på ett helt annat sätt än många andra lir. Tror att gengren kommer leva vidare men kraven på miljöer, vapen, story o.sv lär bli större.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

jag tycker att doom3 gav mig pricis vad jag förväntade av det faktiskt.
Det är trots allt doom vi snackar om här.. de ska bara vara slakta slakta slakta det.

Dock kommer HL2 ha en bra mycket bättre story tror jag.
HL1 var bäst i universum tammefan.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao

/A

Huvudet på spiken! Jag känner verkligen igen mig där. Det är precis dessa tanker jag gått i under den senaste tidens Doom III- (och Half Life 2) hysteri. För min del nådde genren sin kulmen nångång runt Quake 1 och Quake 2 och sedan dessa har jag (med några få undantag) inte imponerats avsevärt. Vissa spel med krigstema har inresserat mig lite mera, antagligen p.g.a. verklighetsanknytningen, men även dessa börjar vara lite uttjatade. Visst är det häftigt med ständigt ökande realism vad gäller fysik och grafik men FPS-spelen för närmare tio år sedan var också fascinerande på sin tid och dessutom ofta banbrytande. Samtidigt kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är jag saknar inom spelvärlden. Jag hoppas verkligen inte att jag håller på att bli för gammal.

Permalänk
Medlem

Haha, den där kolumnen var riktigt kul.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

bästa recensionen jag någonsin läst?! är så otroligt trött på vanliga "ass-kissing" recensioner...

Doom3 är hyfsat roligt men det blir otroligt upprepande efter ett tag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Skit skulle jag inte säga, och det är inte vad jag läste heller, men själva spelet lever inte riktigt upp till all hype.

Tror ni inte att HL2 kommer att ha massivt mer hype? Tänk på alla cs-barn (de kanske är mer intresserad av cs-source men nåja). Om man skulle börja bedöma spel efter hur hypade de var/hur bra de är på riktigt kommer nog HL2 få riktigt usla recenssioner.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Skön snubbe den där Trevor

Permalänk
Medlem

Vad kommer allt Doom 3-hyp ifrån? ID har inte hypat ett skit, dom är ju tysta hela tiden. Ni som hypat det själva..

Själv tycker jag Doom 3 är ett riktigt bra spel, mycket bättre än många andra, men inte lika bra som andra bra FPS-lir, typ Unreal.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Huvudet på spiken! Jag känner verkligen igen mig där. Det är precis dessa tanker jag gått i under den senaste tidens Doom III- (och Half Life 2) hysteri. För min del nådde genren sin kulmen nångång runt Quake 1 och Quake 2 och sedan dessa har jag (med några få undantag) inte imponerats avsevärt. Vissa spel med krigstema har inresserat mig lite mera, antagligen p.g.a. verklighetsanknytningen, men även dessa börjar vara lite uttjatade. Visst är det häftigt med ständigt ökande realism vad gäller fysik och grafik men FPS-spelen för närmare tio år sedan var också fascinerande på sin tid och dessutom ofta banbrytande. Samtidigt kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är jag saknar inom spelvärlden. Jag hoppas verkligen inte att jag håller på att bli för gammal.

Nej, jag tror inte erhm, bara det är att vi börjar bli gamla, men det är faktiskt så att spelen är rätt lika. Jag har själv pysslat en del med spelutveckling (på wannabe seriös nivå) och jag tycker faktiskt att rätt många speltillverkare missar en del när de skapar spel.

En av de största frågorna som jag stälde mig själv när jag klurar på spelideer är att spelet ska vara genuint kul även om grafiken är asful. Fastän tex Doom eller vad det nu är bara har fyrkantiga blobbar så ska själva spelandet vara kul och utmanande. Jag tittade på riktigt gamla spel från C64 innan, och blev förvånad över hur kul de faktiskt var. Jag tittade på H.E.R.O, någon som minns? Man flög runt i tunnlar med en helikopter på ryggen. Även Doom2 är riktigt kul idag, även om det kanske inte håller så länge, eftersom banorna är snurriga och inte så intressanta att titta på. Men själva röjet är rätt bra, du vet hoppa ut och vi har 30 imps som skjuter, rusa snabbt mellan deras eldbollar och röja med plasmakanonen in i dem, sedan dra in lite raketer i det där rummet som är fullt med demoner. Quake3 tyckte jag tex var grymt kul länge, visst grafiken var klart snygg, men även med rätt ful grafik hade det varit kul, för det fanns masor med taktiker att prova, massor med saker att träna på. I tex Doom3 så finns det väldigt lite saker man kan göra. Går man tex fram så bzzzz så kommer det en demon framför sig. Är det en imp så måste man passa sig för eldbollarna och hoppa fram och tillbaka samtidigt som man skjuter, problemet är att det är ofta så trångt så man får istället ta smällarna och sedan skjuta tillbaka. Eller så kan man ta maskingeväret och skjuta rakt på han, det mesta man tänker på är att försöka att inte komma för nära och att inte slösa för mycket på amunition.

Själv tycker jag komplexitet är grymt kul. Det kan vara enkelt i grunden men svårt att behärksa, då är det som roligast. Serious Sam var lite gran åt det hållet, jag gav mig fan på att köra på den översvåra nivån Serious och efter en hel del tränande så märkte jag att jag "levlade" min skicklighet över vad jag tidigare haft i andra spel. De där tjurarna som rusade på en bakifrån, efter ett tag så kunde man känna på sig när de skulle hoppa på en bakifrån, vilket gjorde att mitt i en strid så hoppade man åt sidan precis när de kom rusande, utan att man sett dem förut. Samma sak hände i Ghost Recon, efter att ha spelat tokmycket på svåraste nivån så började jag känna på mig när man skulle ta en reträtt. Och det stämde för det mesta. Att utvecklas själv när man spelar på det sättet är kul, det var ju det man gjorde i tex Doom1, he det tog ett bra tag innan man lärde sig att straffa bra, eller hur?

Det är inget fel med att det är tokröj, men det måste vinnas en utmaning i hur man styr, tex fighting spel. Man tjongar på och slår och sparkar, men det tar ett bra tag att reflexmässigt lära sig hur man får de perfekta kombinationerna. Hur kul vore det om det bara fanns _en_ spark och _ett_ knytnävsslag? Det är lite av problemet med en del fps shooters, det är fightingspel med endast 3-4 olika slag och de är egentligen rätt lika alla slagen.

Ett riktigt bra spel har både ett kraftigt spelvärde som hade varit ok, även om grafiken är dålig, men den har även bra grafik och atmosfär samt en ok story som ger lite extra mening att fortsätta spela.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig recension, som dessutom stämmer perfekt in på min åsikt om spelet.

Visa signatur