Permalänk

Konica Minolta Dimage Z3

Hejsan!

Någon som har hittat nån recension av denna nya kamera? eller kanske någon som redan köpt den? skulle vilja veta vad ni proffs tycker om denna, är nämligen intresserad av att köpa den men vill veta om den är värd sina pengar!

Permalänk
Medlem

Förmodligen ingen dålig kamera, om man ska utgå från att den liknar Z2. Att den har något mera zoom kan ju iofs medföra att det blir svårare att göra en kamera med lika bra skärpa, men skillnaden mellan 10x (som på z2) och 12x är ganska minimal. Annars verkar den störska skillnaden vara att Z3 ska ha bildstabilisator, och det är alltid trevligt, kan vara ett stort plus om man zoomar mycket och i halkass belysning.

Förmodligen inte alls en dålig kamera, men man vet ju inget säkert föränns man sett vad för sorts bilder den tar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta kan vara något?

http://photohobby.net/webboard/show.php?Category=alldata&No=1...

Verkar vara på något arabiskt språk, men det är lite engelska iaf, och som jag fattade så ska bilderna på sidan vara tagen med kameran.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem

Hmm, den verkar vara en bra bit större än Z2:n i alla fall, om man utgår från bilderna.

Edit: För övrigt håller jag med Aijoj.

Visa signatur
Permalänk

fan va ful, köp en annan, jag skulle gå stort direct och köpt den där häftiga istället med 8mp

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

http://www.dpreview.com/ finns Z3 med på. Finns även en recention av den. Bilder som är tagna med den hittade jag på http://www.microsaft.com/z3/

Var och kollade på den i butiken idag. Verkar vara en skön kamera. Var nästan så att jag gjorde ett impulsköp Tänkte kolla runt lite om jag hittar några mer recentioner innan jag bestämmer mig för att köpa den eller inte. Länka gärna till fler recentioner om ni hittar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
fan va ful, köp en annan, jag skulle gå stort direct och köpt den där häftiga istället med 8mp

Är väl endå inte kameran du ska ta bilder på , är väl mer vad den presterar som man är ute efter, inte hur den ser ut.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jag tycker bilderna som jag sett hitills ser rätt okej ut. En del harvarit en gnutta överexponerade och något "mjuka", men det kan vara individen just dessa bilder, som inte är helt 100 är tagna med, eller användarfel.
Det är dock några som haft lite problem med heta pixlar vid långa exponeringstider.

Sök i forumet på fotosidan.se så finns det fler trådar om denna och även lite bilder.

Någon "riktig" test har jag inte lyckats hitta ännu.

Den ska tydligen ha en separat skärm för EVF:en istället för switchfindern som finns på Z1 och Z2, vilket är trevligt.

Jag skulle nog vänta ett litet tag till för att se bilder (tester) från personer som man vet är erfarna, så att man kan utesluta användarfel osv, men jag tycker den verkar väldigt intressanttack vare bildstabiliseringe som man får för det ändå ganska måttliga priset.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om en ganska bra och ingående recension av Z2 i nyaste nummeret av tidningen "Digitalfoto".

Inte det som trådskaparen frågar efter, men å andra sidan ligger dessa två kameror väldigt nära varandra, och han kanske inte har låst sig till just Z3:an.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan rekommendera dig att köpa Z3 istället för Z2. Har Z3 själv, är mkt nöjd.

Visa signatur

Introx e snell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
fan va ful, köp en annan, jag skulle gå stort direct och köpt den där häftiga istället med 8mp

Den där häftiga?

Du menar en digital systemkamera för ~10000:- ? Eller A2 kanske? Den är också rätt mycket dyrare.

Sen måste inte en kamera vara fyrkantig

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

har själv funderat på z3 men kom på att om man la till nån tusen lapp så fick man en konica minolta a1.. tror den går för runt 5000 och a2 går för runt 6700

på Nomatica.com får man A2 + väska + 256mb + ministativ + usbhub för 7200kr (usbhub + ministativ får man som bonus) + att de bjuder på frakten.

Känner man då till nån som kan köpa den på sitt företag.. så får man hela paketet för ca 5760 (7200*0,8)

låter inte de som en bra ide?

Visa signatur

hollao

Permalänk
Medlem

Har en Z3 är helnöjd med den. Det bästa med den är zoomen samt bildstabilisatorn, super macro + att den har en jävla massa inställningar. svagheten den har är att ta bilder innomhus blir lätt gryniga men med blixt så blir det mycket bättre samt att man har ställt in den på isotalet 50. sammanfattningsvis blir alltså på + sidan: macro bilderna, zoom omfånget, video inspelning obegränsat tills minnet e slut, samt upplösningen på hela 640x480. bildstabilisatorn, bra grepp, och bra batteritid ca 500 kort på en laddning 2300mAh batterier. Minuset på denna kamera är dåliga innomhus bilder det är vad jag sett som negativt. Jag kan rekomendera denna kamera för det priset får man mycket kamera för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PUTTEFAR
Har en Z3 är helnöjd med den. Det bästa med den är zoomen samt bildstabilisatorn, super macro + att den har en jävla massa inställningar. svagheten den har är att ta bilder innomhus blir lätt gryniga men med blixt så blir det mycket bättre samt att man har ställt in den på isotalet 50. sammanfattningsvis blir alltså på + sidan: macro bilderna, zoom omfånget, video inspelning obegränsat tills minnet e slut, samt upplösningen på hela 640x480. bildstabilisatorn, bra grepp, och bra batteritid ca 500 kort på en laddning 2300mAh batterier. Minuset på denna kamera är dåliga innomhus bilder det är vad jag sett som negativt. Jag kan rekomendera denna kamera för det priset får man mycket kamera för pengarna.

Vad är längsta respektive kortast möjlig slutar tid?

en cyberphoto 2000/sec respektive 30 sec?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Lägsta slutartiden är 1000 dels sec den högsta bestämmer man själv genom att man trycker ner avtryckaren sen trycker man igen när man e nöjd, annars så finns det en som är på 15sec fall du inte vill ta tiden själv