Permalänk
Medlem

nvidia boot agent

Jag såg att det fanns 2-3 trådar om precis samma sak men ingen av dem hade fått svar så jag skriver också en och hoppas på det bästa...

Jag har nyligen köpt en dator och plocka ihop den men när jag bootar från cd-romen så står det:

Boot from cd:

NVIDIA Boot Agent 197.0402
Copyright (C) 2001-2003 NVIDIA Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting NVIDIA Boot Agent
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

jag har dubbel kollat kablar osv och jag har provat flera olika xp skivor samt 98 men inget verkar hjälpa

Dator speccs:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

powercolor x800Pro

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 (x2)

MSI K8N NEO FSR Moderkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

MSI CD/DVD-rom 48x/16x

Någon som vet vad som kan vara fel?

Tacksam för hjälp..

Visa signatur

3500+ Venice | DFI Lanparty nF4-D | 1Gb twinx3200xl | ASUS 7800GTX | WDC 160Gb

Permalänk
Medlem

Har du ställt in i BIOS att boota först från CD då?
boot agent du ser används för att boota från nätverket, sedan har den försökt boota från disk ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Ja jag har CD som 1st boot device, och jag lyckades "Disabla" booten från nätverket.

Men den vill fortfarande inte boota från CD...

Måste det finnas en primary master och en secondary master??

Min HDD är Secondary Slave och CD:n är Third Master... eller så var det tvärtom, men ingen är Primary Master.

Visa signatur

Permalänk

Flera windowsXP skivor???

Hur som helst...Uppdatera bios på datorn, sedan uppdaterar du PXE mjukvaran du har i datorn. Hade precis samma problem med en bärbar på jobbet men efter att ha gjort dessa 2 steg så funka det prima att installera XP via nätverksservern

Har du provat att bara sätta hdd samt cd som cable select istället?

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats fixa så att den bootar från CD- nu, men ett annat problem uppstod...

När jag ska installera windows 98 så måste den ju givetvis formatera HDD:n men när den kommer till 100% så kommer en ruta upp och i den står följande:

"Fel

Det går inte att installera windows 98 på datorn.
Ett fel identifierades vid formatering av den primära hårddiskpartitionen.

Sen kan jag bara trycka på enter för att avsluta installationen. jag har provat flera gånger men det blir samma sak hela tiden..

Snälla help =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt hd:n som primary master och längst bort från idekabeln och prova igen att installera OS:et.

Vad har du för idekabel föresten? En vanlig med två anslutningar på eller?
Du sätter väl den delaen där det är kortast avstånd mellan kontakterna närmast dom enheter du vill ansluta och ser till att den enhet som är master ansluts då på den anslutning som är längst bort sett från anslutningen på moderkortet.

Permalänk
Medlem

jag har fått så, jag måste trycka escape när datorn startar och välja att boota från cd-rom, sen välja hårddisken. Det konstiga är att jag bootar från den som windows INTE ligger på.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
jag har fått så, jag måste trycka escape när datorn startar och välja att boota från cd-rom, sen välja hårddisken. Det konstiga är att jag bootar från den som windows INTE ligger på.

Menar du att du fick samma felmeddelande som mig?? Eller är det något fel på hårdvaran?? =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja jag får detta om jag inte trycker escape o väljer boot grejjs
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Sen om jag väljer den hårddisken som INTE windows ligger på då fungerar det :S

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |