Frågor: iRiver iFP-190TC/195TC

Permalänk
Medlem

Frågor: iRiver iFP-190TC/195TC

Jag står i valet & kvalet att investera i en MP3spelare. De två modeller jag fastnat för mest är iRivers iFP spelare (http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=36 eller http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=37). Troligen blir det 190TC varianten, då den andra kostar lite för mycket pengar just nu.

Innan jag bestämmer mig vill jag gärna ha svar på följande frågor, någon som har ideer eller så vore jag glad.

1). Hur snabb är den verkliga överföringen? Hur långt tid tar det att fylla 128mb eller så? Det står 4,8 respektive 6,4Mbps. Stämmer detta? Att ha 512mb minne som tar "för långt tid att fylla" verkar inte helt vettigt kanske?

2). Hur är programvaran man använder för att föra över filerna till spelaren?

3). Går det att skicka över vilka filer som helst eller finns det begränsningar för "bara" mp3-filer & wma-filer?

4). Går det på något sätt att skicka filer åt andra hållet. Alltså från spelaren till datorn? Får man samma hastighet då eller är det någon skillnad?

5). Hur är micken som sitter på? Går det att spela in tex en intervju med den men hyfsad kvalite? Går det att spela in musik med hyfsad kvalite (tex. i en replokal eller så)?

6). Hur är radion? Går det att få hyfsad kvalite då man sparar som mp3 från radio? (Hoppas inte detta klassas som piratkopiering..?)

7). Funkar det att använda "större" lurar än de som följer med? Jag har ett par Sennheiser HD25 SP som jag kommer använda. Att kunna lyssna högt värderas mindre än bra ljudkvaliten. Blir batteritiden betydligt kortare om jag använder dessa istället?

8). Känns spelaren robust? Tex. batteriluckan? Eftersom det inte går att ladda batterierna i spelaren antar jag att man byter batteri relativt ofta.

9). Var köper man spelaren lämpligast (http://www.mp3spelare.com/)? Samt vad för laddningsbara batteri är vettiga till?

Är det någon som har möjlighet att svara på mina frågor skulle jag bli glad. Tack så mycket.

.o

Permalänk

Re: Frågor: iRiver iFP-190TC/195TC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
Jag står i valet & kvalet att investera i en MP3spelare. De två modeller jag fastnat för mest är iRivers iFP spelare (http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=36 eller http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=37). Troligen blir det 190TC varianten, då den andra kostar lite för mycket pengar just nu.

Innan jag bestämmer mig vill jag gärna ha svar på följande frågor, någon som har ideer eller så vore jag glad.

1). Hur snabb är den verkliga överföringen? Hur långt tid tar det att fylla 128mb eller så? Det står 4,8 respektive 6,4Mbps. Stämmer detta? Att ha 512mb minne som tar "för långt tid att fylla" verkar inte helt vettigt kanske?

4,8Mbit/s stämmer nog väldigt bra... Tog ganska exakt tre minuter för mig att fylla nästan alla 128MB en gång när jag tog tid. Teoretiskt sett ska det ta 3½ minut, eller hur? Synd bara att de inte kan maxa USB1 som väl ändå ligger på 10Mbit/s.
Nåja, bättring blir det väl när de släppar en version som klarar USB2.

2). Hur är programvaran man använder för att föra över filerna till spelaren?

Bra, jag har i alla fall inget direkt att invända mot den.

3). Går det att skicka över vilka filer som helst eller finns det begränsningar för "bara" mp3-filer & wma-filer?

Ska gå att ta över vad som helst men jag är inte hundra då jag inte testat själv, kanske bäst att du kollar på iriver.com och FAQen eller forumet.

4). Går det på något sätt att skicka filer åt andra hållet. Alltså från spelaren till datorn? Får man samma hastighet då eller är det någon skillnad?

Inte en aning vilken hastighet det är, jag hade ett litet musikklipp jag spelat in från radion som jag ville ladda upp men det gick inte hur jag än gjorde... Fast sen när jag testade en gång gick det ändå! Tror jag hade en nyare version av programmet då.

5). Hur är micken som sitter på? Går det att spela in tex en intervju med den men hyfsad kvalite? Går det att spela in musik med hyfsad kvalite (tex. i en replokal eller så)?

Tal, jadå. Har inte testat så mycket men vad jag kommer ihåg kan den ligga på bordet och sen sitter två personer och pratar. Det blir riktigt bra ljud.
Musik, inte en aning.

6). Hur är radion? Går det att få hyfsad kvalite då man sparar som mp3 från radio? (Hoppas inte detta klassas som piratkopiering..?)

Radion är bra, fast mottagningen kan vara kass om du ska ha den i fickan. För mig gick det utmärkt att ha den där när jag satt ner tills jag böjde mig framåt... Då blev det för bylsigt och mottagningen riktigt dålig.
Kvaliten på inspelningen är ganska dålig, det sparas inte i mp3 utan i wave om jag inte minns helt galet. Det kan vara möjligt att ändra inspelningskvalité men jag tror inte jag sett den inställningen.

7). Funkar det att använda "större" lurar än de som följer med? Jag har ett par Sennheiser HD25 SP som jag kommer använda. Att kunna lyssna högt värderas mindre än bra ljudkvaliten. Blir batteritiden betydligt kortare om jag använder dessa istället?

Jag testade spelaren med mina HD500 och visst gick det bra, men jag tror man fick ha aningen högre volym än när man kör med lurarna. Batterinivån, inte en aning. Tänk dock på att det här nog gäller alla mindre mp3-spelare, ifall det nu är ett problem...

8). Känns spelaren robust? Tex. batteriluckan? Eftersom det inte går att ladda batterierna i spelaren antar jag att man byter batteri relativt ofta.

Den känns rätt robust tycker jag, men det är nog inget man ska tappa i marken ändå. Om du planerat att göra det ofta är nog en tålig MD att rekommendera istället.
Finns dock ett litet halsband med, själv funderade jag på att fästa spelaren i byxorna... Alltså, istället för runt halsen så har du "halsbandet" runt en sån här ögla på byxorna där bältet sitter. Om du har öglan precis ovanför fickan så blir det diskret och bra, du kan dra upp spelaren ur fickan och fippla lite... Ingen fara om du tappar den. Själv kör jag dock inte så här då det nog är aningen för jobbigt, vill ju inte ha spelaren i byxorna hela tiden.

Tror 20 timmars drifttid är det de uppger, kan inte uttala mig om det stämmer bra eller ej men mitt intryck är att den är riktigt strömsnål. Har bytt batteri en gång sen jag fick den men jag har å andra sidan använt den väldigt lite.

9). Var köper man spelaren lämpligast (http://www.mp3spelare.com/)? Samt vad för laddningsbara batteri är vettiga till?

Varför laddningsbara??? Du kommer att göra av med ett batteri i taget... Räkna på det där och se vad du kommer fram till. Jag skulle absolut skippa idén med laddningsbara, för mycket krångel. Dessutom ger de väl inte alls lika bra tider som fina, lite dyrare batterier.

Är det någon som har möjlighet att svara på mina frågor skulle jag bli glad. Tack så mycket.

.o

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Re: Frågor: iRiver iFP-190TC/195TC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
Jag står i valet & kvalet att investera i en MP3spelare. De två modeller jag fastnat för mest är iRivers iFP spelare (http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=36 eller http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=37). Troligen blir det 190TC varianten, då den andra kostar lite för mycket pengar just nu.

Innan jag bestämmer mig vill jag gärna ha svar på följande frågor, någon som har ideer eller så vore jag glad.

1). Hur snabb är den verkliga överföringen? Hur långt tid tar det att fylla 128mb eller så? Det står 4,8 respektive 6,4Mbps. Stämmer detta? Att ha 512mb minne som tar "för långt tid att fylla" verkar inte helt vettigt kanske?

2). Hur är programvaran man använder för att föra över filerna till spelaren?

3). Går det att skicka över vilka filer som helst eller finns det begränsningar för "bara" mp3-filer & wma-filer?

4). Går det på något sätt att skicka filer åt andra hållet. Alltså från spelaren till datorn? Får man samma hastighet då eller är det någon skillnad?

5). Hur är micken som sitter på? Går det att spela in tex en intervju med den men hyfsad kvalite? Går det att spela in musik med hyfsad kvalite (tex. i en replokal eller så)?

6). Hur är radion? Går det att få hyfsad kvalite då man sparar som mp3 från radio? (Hoppas inte detta klassas som piratkopiering..?)

7). Funkar det att använda "större" lurar än de som följer med? Jag har ett par Sennheiser HD25 SP som jag kommer använda. Att kunna lyssna högt värderas mindre än bra ljudkvaliten. Blir batteritiden betydligt kortare om jag använder dessa istället?

8). Känns spelaren robust? Tex. batteriluckan? Eftersom det inte går att ladda batterierna i spelaren antar jag att man byter batteri relativt ofta.

9). Var köper man spelaren lämpligast (http://www.mp3spelare.com/)? Samt vad för laddningsbara batteri är vettiga till?

Är det någon som har möjlighet att svara på mina frågor skulle jag bli glad. Tack så mycket.

.o

1. en låt (5 mb) tar ca 5-8 sek

2. den är som alla andra managerprogram kass, kraschar gör den ibland med.

3. man kan ladda ner alla sort filer till spelaren, men man kan inte uppa .mp3 eller .wma. det har jag löst dock

4. ungefär samma hastighet

5. den är av acceptable kvalitét. ett samtal gå att spela inte men inte mycket mer.

6. att lyssna på radio går alderles utmärkt, mt bra kvalitét, däremot suger kvalitén om man racordar från radio.

7. det funkar utmärkt att köra med större lurar, mycket bra ljud som sagt. jag har dock itne testat om det drar mer batteri

8. ja, den känns solid och ligger bra, batteriluckan är det inget fel på.

9. jag köpte min från www.directman.com för 2700, nu kostar den mer dock. de har brea leveranstid och gratis frakt, iaf då jag beställde. kolla även deras återförsäljare om du föredrar det.

btw så har jag 190TC och jag tycker inte det behövs så mycket mer än 256 mb.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för svaren. de va inte så possitivt som jag tänkte, men de lutar ändå åt att det blir 256mb varianten.

pod: har Du lust att dela med Dig av hur Du löste uploaden till datorn?

tack

.o

Permalänk
Medlem

har du kollat på JOS MP100 256mb? www.jensofsweden.com

Permalänk
Medlem

> har du kollat på JOS MP100 256mb? www.jensofsweden.com

omnibüs: jo, har sett dem. kunde vara aktuella ifall de inte envisats med att ha ett inbyggt batteri.. tycker det verkar sådär idee?

tack ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
tack så mycket för svaren. de va inte så possitivt som jag tänkte, men de lutar ändå åt att det blir 256mb varianten.

pod: har Du lust att dela med Dig av hur Du löste uploaden till datorn?

tack

.o

På min har det alltid gått att ladda upp filer från spelaren.
180T firmware 1.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
> har du kollat på JOS MP100 256mb? www.jensofsweden.com

omnibüs: jo, har sett dem. kunde vara aktuella ifall de inte envisats med att ha ett inbyggt batteri.. tycker det verkar sådär idee?

tack ändå

när batteriet är slut (efter kanske 2år eller så) så kan du skicka in den till JOS och för en 50-lapp få batteriet utbytt...men det är ju ditt val

Permalänk
Avstängd

uin: 148352673 om det blir aktuellt

Permalänk
Medlem

omnibüs: det är väl inte de som är grejjen med ett sådant batteri. de sköna med ett löst batteri är att man inte tvunget måste ladda det, utan kan köpa ett nytt om man är ngn stans..?

båda spelarna har sina fördelar. för mig tror jag dock irivers är trevligare..

Permalänk
Medlem

jag fick min iRiver 190TC (256mb) spelare idag. än är jag mycket nöjd även om programvaran för att föra över är under all kritik (det funkar, men inte mer..).

radion är lite tveksam likaså micen. fast som spelare är den bra.

den funkar bra med mina Sennheiser HD25SP så jag är nöjd.

har dock en fråga. var det omöjligt att få den att ladda mp3 från spelaren till datorn? min klarade inte det nämligen.

Tack!

.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
jag fick min iRiver 190TC (256mb) spelare idag. än är jag mycket nöjd även om programvaran för att föra över är under all kritik (det funkar, men inte mer..).

radion är lite tveksam likaså micen. fast som spelare är den bra.

den funkar bra med mina Sennheiser HD25SP så jag är nöjd.

har dock en fråga. var det omöjligt att få den att ladda mp3 från spelaren till datorn? min klarade inte det nämligen.

Tack!

.o

Jag har inte heller fått det att funka men varför vill du göra det?
Det enda du kan hitta där är iRiver-låten, allt som spelas in sparas ju i wave...
Sen finns det nytt program att ladda ner, jag har 1.12 nu tror jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag har inte heller fått det att funka men varför vill du göra det?
Det enda du kan hitta där är iRiver-låten, allt som spelas in sparas ju i wave...
Sen finns det nytt program att ladda ner, jag har 1.12 nu tror jag.

Föra över mp3er mellan datorer, om man är hos en polare som har en låt så kanske man tar den med sig hem via mp3spelaren, trr det var det han syftade på.

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Young_Newbie
Föra över mp3er mellan datorer, om man är hos en polare som har en låt så kanske man tar den med sig hem via mp3spelaren, trr det var det han syftade på.

Nödvändigt att dra upp en 1½år gammal tråd?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800