Permalänk
Medlem

Kan ju bara ge ut koden och sen sammanfogar man det till ett program där två st AI:s möter varandra..

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Var sin AI som ska tävla i schack, i en turnering?

Tidsbegränsade matcher också såklart, 5 minuter/match.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Tror jag kommer bli ganska svårt, + att det kommer bli VÄLDIGT jobbigt att skriva programmet som ska aggera "server".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
Kan ju bara ge ut koden och sen sammanfogar man det till ett program där två st AI:s möter varandra..

Det är påtok förmycket krångel. :\ 5 min per match funkar liksom inte häller.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag påpekade bara att det förmodligen är mer krångel att göra någon form av nätverksserver & -klient. Eller? Har inte alltför stora kunskaper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asså. Det är en massa krångel med AI om man skall göra realtids AI etc. Ingen nätverksserver och sånt behövs inte men det blir en massa extra skriva för en liten kul tävling. Dessutom blir man fast vid ett och samma språk igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstod det som att Skogix menade att vi skulle ha AI:n möta varandra på en server skriven speciellt för programmet.

Citat:

Tror jag kommer bli ganska svårt, + att det kommer bli VÄLDIGT jobbigt att skriva programmet som ska aggera "server".

Då svarade jag att det är lättare att bara sammanfoga koden till ett och samma program. Jag kanske missförstod Skogix dock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars är NHL (Nada Hockey Leauge) ganske bra om vi vill syssla med Ai, nån som vet vad det är för licens?

Permalänk
Medlem

Eftersom det självklart är omöjligt att skriva i olika språk och sen kompilera till ett program. Så var det självklara valet att någon skriver hela schackprogrammet som ska agera server (en massa jobb). Sen helt enkelt används AI-programmet som en klient som bara sköter förfluttningar.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Tävling där man ska göra en snabb CRC32 checker?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

projektet realtimebattle finns ju till linux. det går ut på att man ska koda en robot som ska besegra över de andras robbotar.

Visa signatur

AMD Athlon 2200+@1900Mhz, GeForce4 Ti4400, 512MB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom det självklart är omöjligt att skriva i olika språk och sen kompilera till ett program. Så var det självklara valet att någon skriver hela schackprogrammet som ska agera server (en massa jobb). Sen helt enkelt används AI-programmet som en klient som bara sköter förfluttningar.

Schack etc är inte bra.. kan ta timmar att testa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Tävling där man ska göra en snabb CRC32 checker?

Finns redan en massa snabba implementationer. t.ex. den i RFC 1952. Dessutom blir alla optimeringarna väldigt CPU specifika. Det gäller att hitta något annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reth
projektet realtimebattle finns ju till linux. det går ut på att man ska koda en robot som ska besegra över de andras robbotar.

Finnas massor av sånna.

Jag kom däremot på en tävling nu som kan vara rolig. Vill inte avslöja något än. Dock är den inte speciellt bra eftersom det finns många utformade algorithmer för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kom på en lite rolig optimering i natt.. i en dröm ? Eftersom tävlingen är slut är det ju lite skitsamma men kan vara kul att se iallafall..

#define INCR_ID(x) id = (id + id) + (x - 45 + 1); #define TEST_BREAK() if( (tmp = *p) == ' ' ) goto next; void MorseToText_ice(const char *pSrc, char *pDst) { const char* p = pSrc; char* out = pDst; unsigned int id; while(*p) // total n { int tmp = *p; id = 0; dbg(fprintf(stderr, "p: %.10s\n", p)); // [0] INCR_ID(tmp); p++; TEST_BREAK(); // [1] INCR_ID(tmp); p++; TEST_BREAK(); // [2] INCR_ID(tmp); p++; TEST_BREAK(); // [3] INCR_ID(tmp); p++; TEST_BREAK(); // [4] INCR_ID(tmp); p++; TEST_BREAK(); // [5] INCR_ID(tmp); p++; TEST_BREAK(); next: dbg(fprintf(stderr, "adding id: %u db: %c p: %.10s\n", id, db[id], p)); *out = *(const char*)(db+id); out++; p++; } *out = 0; }

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Jag kom på en lite rolig optimering i natt.. i en dröm ? Eftersom tävlingen är slut är det ju lite skitsamma men kan vara kul att se iallafall..

snip

Testa den då? matricks släppte ju källkoden till testprogramvaran...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jo men den är för windows och jag har inte windows. På min fbsd burk med g++ -O3 gav det ca 300ms -> 200 ms.. får se vad det ger sen..

edit: har alltså testat den och sett att den är bättre.. men frågan är hur mycket

Ser fram emot nästa söndag! Vi kan ju typ köra så att vi lägger ut allt på fredag/lördag och sen kör allt fram till söndag kl21 typ. Kan vi ha en automatisk kontrollering är det ju jättebra.. så kan alla testa sina egna lösningar och ta tid / få kompileringsfel. Skulle nog vara ganska bra att ha lite pseudokod, c/c++, ... skelettkod så man kan testa på sin egen dator och sedan skicka upp för "officiellt" testande

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."

Permalänk
Medlem

En idé är ju att göra AI för något simplare spel, som t ex luffarschack/fem-i-rad.

Sen låter man de olika deltagarnas AI tävla mot varandra i en slags turnering, med ett par tiotusen omgångar.

För att kunna tillåta flera programmeringsspråk så skulle man kunna kompilera som en dll-fil. Blir lite lättare att testa då också (när man väl har skrivit server-programmet). Forfarande måste man givetvist lämna in hela källkoden.

Problemet är ju tid också, inte så kul om ens AI sitter och "tänker" i 30 min innan varje drag. Det vore därför bra om det var realtidsbaserad, som t ex PacMan.

Kanske vore något? Skriva en AI för PacMan och se hur många banor den klarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
En idé är ju att göra AI för något simplare spel, som t ex luffarschack/fem-i-rad.

Sen låter man de olika deltagarnas AI tävla mot varandra i en slags turnering, med ett par tiotusen omgångar.

För att kunna tillåta flera programmeringsspråk så skulle man kunna kompilera som en dll-fil. Blir lite lättare att testa då också (när man väl har skrivit server-programmet). Forfarande måste man givetvist lämna in hela källkoden.

Problemet är ju tid också, inte så kul om ens AI sitter och "tänker" i 30 min innan varje drag. Det vore därför bra om det var realtidsbaserad, som t ex PacMan.

Kanske vore något? Skriva en AI för PacMan och se hur många banor den klarar.

Blir så mycket kod för så lite. Det som är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men pacman lät väl bra?
För att kolla hur många banor den klarar av

Visa signatur

Permalänk
Glömsk

Om det blir en uppgift där koden inte kan bli kortare än 100 rader är det ju inte roligt längre. Det ska vara enkelt att förstå och enkelt att koda, men att koda det _effektivt_ ska vara svårt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Här:
http://www.cis.upenn.edu/proj/plclub/contest/index.php
är en tävling som handlar om precis det ni funderar på. Speciellt så är alla tävlingar konstruerade så dom är oberoende av prog.språk. Uppgifterna är lite väl tunga för en lätt helgtävling, men kanske man kan få lite tips..

Permalänk

Finns en massa klassiska saker som man kan göra.
T. ex ett program som dekrypterar MD5 eller DES?

Finns troligen redan en massa som folk skulle kunna fuska sig till, men ngt liknande??

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Den failar. =/
157ms på min dator, skulle blivit runt 140-150 på matricks burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Den failar. =/
157ms på min dator, skulle blivit runt 140-150 på matricks burk.

Det var konstigt.. den funkar fint med mitt test. Kan du se vad den failar på? La även till ett andra test för att kolla om någon sträng terminerar innan den andra. Den klarar det testet också.

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Ctrl]
Finns en massa klassiska saker som man kan göra.
T. ex ett program som dekrypterar MD5 eller DES?

Finns troligen redan en massa som folk skulle kunna fuska sig till, men ngt liknande??

Hur tänker du då? MD5 går inte att dekryptera utan bruteforce.. alltså blir uppgiften istället att generera MD5 på snabbaste sätt vilket jag inte tror är helt lätt. Hur som helst finns det redan massa såna hel optimerade algoritmer. Nej bättre vore nog om det var nått sånt här som alla kan greppa vad det är som ska göras.. gäller bara att göra det snabbt sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var konstigt.. den funkar fint med mitt test. Kan du se vad den failar på? La även till ett andra test för att kolla om någon sträng terminerar innan den andra. Den klarar det testet också.

Um... pDst förblir tom. =/

Hm... Behöver du allt den andra koden du skrev också?

edit: Hehu, nu fungerar den. Trodde du lekte magiker och fick ner allt till den lilla koden.

167ms mot 204ms, en klar förbättring.
Sen moddade jag din kod och fick ner den 8ms till.

while (int tmp = *p)

istället för

while (*p) { int tmp = *p;

Permalänk
Citat:

Hur tänker du då? MD5 går inte att dekryptera utan bruteforce..
[/B]

Det var det jag menade... =D

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Um... pDst förblir tom. =/

Hm... Behöver du allt den andra koden du skrev också?

edit: Hehu, nu fungerar den. Trodde du lekte magiker och fick ner allt till den lilla koden.

167ms mot 204ms, en klar förbättring.
Sen moddade jag din kod och fick ner den 8ms till.

while (int tmp = *p)

istället för

while (*p) { int tmp = *p;

Hehe då förstår jag.. tabbe och missa den där faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men pacman lät väl bra?
För att kolla hur många banor den klarar av

För mycket kod. Tar för lång tid att testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns ju som ni kanske vet mycket bra alternativ att hämta från mathschallenge.net, jag tror några av de lite mer avancerade frågorna där hade passat bra här

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det finns ju som ni kanske vet mycket bra alternativ att hämta från mathschallenge.net, jag tror några av de lite mer avancerade frågorna där hade passat bra här

Blir unfair för de som redan löst alla frågor där. (Jag har bla).

Edit. Dessutom är de flesta frågor där av sådan karaktär att någon som är bra på matte får ett jävligt stort övertag. Bättre om problemet bara kräver ren programmeringskunskap (nåväl).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Matricks: Sant, men det lär nästan bli ett större program ändå?

Psionicist: Du tror inte att all programmering som har med optimering har lite med matte att göra? Okej att mathschallange är _bara_ matte, men ändå :P.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nja jag har faktiskt stött på problem som inte varit särskilt svåra att uttrycka sig matematiskt men har gjort problem för mig när jag försökt programmera (då mina kunskaper är ytterst begränsade)

Permalänk
Avstängd

Skitkul.. Sätt fart! Kom på nåt. Jag vill tävla i .net och delphi.

Edit: Hur skall man välja ut några kuber bland 40 kuber i olika storlekar, och placera dom i en större kub, för att fylla upp utrymmet i den större kuben?

Alltså:
1. Du har 1 stor kub.
2. Du väljer ut massa småkuber från en hög (.txt fil)
3. Fyll upp så mycket plats som möjligt i den större kuben.

Svårt, och många lösningar.