Disketter, varför fungerar dom inte i dagens datorer?

Permalänk
Avstängd

Disketter, varför fungerar dom inte i dagens datorer?

Skulle transportera en fil från en kompis utan uppkoppling. Så jag använde mig av diskett. Och självklart funkar inte det och jag kan inte få min fil.
Nu till min fråga, varför fungerar inte disketter längre?
Förr kunde man lägga ett spel på 11 diskar eller nåt och dom funkade alltid, i alla diskettstationer och i många år. Nu för tiden så krävs det 10 dubbla kopior för att vara hyffsat säker. Då tar samma spel genast 110 diskar, och då måste man väl ändå göra om diskarna i mellan åt.

För ett tag sedan skulle jag flytta en drivrutin, och använde mig av 7 kopior. Bara en enda av dessa 7 disketter, funkade när jag kom fram till den andra datorn 10 minuter senare.
Varför är det så? Ska jag misstänka Microsoft?
Hur får jag tillbaka min förbannade fil?

Permalänk
Medlem

Disketter är ute, och antagligen har tillverkarna märkt detta så dom skiter fullständigt i kvaliten nuförtiden.

Sen finns det så många bättre alternativ idag.
CD/DVD-RW, USB-Flash minne, USB/Firewire HD.

Alla personer som har en någorlunda ny dator idag har ju iallafall CD brännare. Och en stor del av det unga folket har MP3 spelare som fungera lika bra som vanlig fil lagring.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Men vill jag flytta 20Kb från en dator till en annan så ska jag väl inte behöva uppgradera den gamla? Det är både nya och gamla disketter som inte funkar. Oavsett hur dom förvarats.

Kan ju inte bara stjäla hans HDD, eller köpa nytt mobo+processor+minne+nätagg och en sketen usb-spelare för att flytta filen? Eller ska jag sutta in en gammal CD-brännare för att flytta en 20Kb fil? Eller ska jag bära datorn en mil till närmaste kompis med internet och skicka filen?

Har en känsla av att det är Windows XP som krånglar. Inga problem när jag kört med Win98 eller Win2000. Kan också vara de förbannade disketstationerna i alla nyare datorer.

Edit: Disketten fungerade hos honom alltså, han kör äldre windows. Den funkar inte nu när jag är hemma, på en dator med windows XP.

Permalänk
Medlem

Som sagt, disketter är ute och många tillverkare skiter nog totalt i kvalitén när det gäller både disketter och diskettstationer för det är en sån liten andel användare som fortfarande använder dem.

Jag har t.ex. inte ens haft diskettstation på två år och klarat mig prima utan. Oftast har datorn access till nätverk så man kan ta det den vägen. Användare av disketter är helt enkelt inte nåt att satsa på... The "awful" truth Sen har jag en liten teori också om åldring av disketter. Magneter har ju en tendens att mattas av med tiden och disketter är ett helsike just på grund av att de är en magnetisk lagringsmetod.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är diskettstationen som är felkalibrerad eller något åt det hållet.

Antar att du kan formatera disketten i din dator och den där fungerar fint, men inte i hans dator sen och vice versa.

Jag skulle helt enkelt tro att det beror på att diskettstationerna börjar bli gamla. Hur många tar inte diskettstationen från sin gamla dator när de bygger ny?

Permalänk
Avstängd

Grejen är den att det alltid är samma problem. Kan ju vara den nya diskettsationen. Använder morsans Compaq-skit till att försöka läsa disketten. Eftersom jag inte har diskettstation själv.
Är väl bara att slå sönder skiten då.

Permalänk
Avstängd

!!

Äntligen någon som är lika vansinnig på det där med diskettstationerna. Samma problem för mig.

Jag blev tvungen att ge mig på usb-minnen istället. Nervös för dagen då jag ska installera sata-diskar, helt klart...

Permalänk
Avstängd

Dom kanske inte är formaterade redigt!!!!

Visa signatur

Pentium duger men Celeron suger

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Har sparat en del viktiga filer på diskett, för att jag inte vågar ha dom på datorn, men de funkar inte längre, i nån dator. Väldigt störande.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Håller med dig Boris. JAg tycker det är skralt med funktionen, och jag tror det är både disketterna och diskettläsarna som är skräp. Har en del gamla (ca 10 år) disketter, som fortfarande funkar, och på jobbet har jag nu satt diskettstationen från en gammal 486:a i min P4-burk, och plötsligt funkar allt bättre, men fortfarande gäller att nya disketter numera är "engångs" dvs om man sparar något på den, så är det lönlöst att sedan radera och läga in något nytt, för då har den slutat funka.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem en längre tid. Allt löstes genom att jag köpte ett USB-minne på 128MB. Det var det billigaste storleken och räcker gott för mig eftersom jag endast flyttar dokument i olika format.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig heller men varför inte maila den lilla filen till dig själv ?

Permalänk
Medlem

Sen när de monterar diskstationer på nya datorer så kollar de väl inte ens om de funkar, kabeln rättvänd osv...

Permalänk

Sällan jag använder disketter, men de funkar bra för mig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Så det är inte bara jag som inbillar mig då. Verkar som om disketter aldrig fungerar nu förtiden. Mina gamla datorer delar glatt data på tio år gamla disketter, medans nya datorer varken klarar gamla eller nya disketter.
Finns det inget nätverk eller flyttbart minne kan man använda nullmodem över serieporten, så länge man inte har en burk där serieporten saknas.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk

Jag får I/O-fel på mina. Någon som vet varför de förstörs. de ligger liksom inte mot magneter hela dagarna....

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]