Radeon x850-information

Permalänk
Medlem

Grymt najs kylning! Nu blir det jobbigt för Arctic cooling. Den där ser ut att vara minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt vettigt ut. Och som sagt det är inget fel med dubbel-slot. Felet med nVidias lösning var att den lät något så gud förbaskat.

Men vad är det där svarta för en kontakt? Ser inte ut som en vanlig 4-pins molex? Eller kanske det gör...? Eller är det en sån ny 6-pins som nVidia tydligen använde må tro?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Hur är prestandarn på dessa kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Ser ju riktigt vettigt ut. Och som sagt det är inget fel med dubbel-slot. Felet med nVidias lösning var att den lät något så gud förbaskat.

Men vad är det där svarta för en kontakt? Ser inte ut som en vanlig 4-pins molex? Eller kanske det gör...? Eller är det en sån ny 6-pins som nVidia tydligen använde må tro?

Det är en 6-pinnars PCI-Express-strömkontakt. Den konverteras till 4-pinnars molex, så jag vet faktiskt inte varför den har funnits. Kanske för att molex ibland kan vara ruskigt jobbiga att få loss.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boogey
Döm inte ut kylningen innan ni sett den.
Många ATi-ägare som själva köpt till dubbelslots-kylning av egen fri vilja

Kan ju hända att den är riktigt tyst och jävligt effektiv, och då ser jag inget fel i att fylla upp en till slot.

Men det lutar ju lite åt ett nytt 5800Ultra som vissa säger.

Vad menar ni med att det är ett nytt 5800Ultra?
och stödjer detta kort ps 3.0?

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Man kan ju undra varför dom använder sig av en så pass stor kyl-anordning för GPU'n borde ju inte producera mer värme än ett aningen överklockat X800XTPE och den betydligt mindre kylaren på dessa kort har ju inga problem alls med att kyla kortet. Kan det vara så att ATI höjt volten på GPU'n för att få bättre yields och därför behöver större kylare...?

det är bara spekulationer men någonting verkar vara i görningen...

Förmodligen för att kunna hålla ljudnivån nere samtidigt som grafikkortet inte påverkar systemtempen lika mycket som X800 (eller 6800) gör idag - utan liknande kylning. Att ATI äntligen kyler minnet på sina high-end kort är högst välkomnat. Själv har jag varit tvungen att byta ut ATI:s X800 referenskylare mot en Arctic Cooling. För att bli av med oönskad värme, då jag har relativt lågt luftflöde till fördel för ljudnivån.

Men som du säger är spänningsen förmodligen högre för att klara högre klockfrekvenser och kanske bättre timings för minnet. Vi har ju sett vad en enkel voltmoddning kan göra för överklockningspotentialen hos dagens X800-kort. En optimering av själva kärnan kan det också vara frågan om, även om detta skulle vara marginellt.

Citat:

Gillar inte det här... känns som att ATI närmar sig FX5800 Ultra, som någon sa här. Och vart tog 110-nanometersprocessen vägen?

Jag tycker det här luktar mer 9800XT än FX5800 Ultra. 110-nanometersprocessen får vi vänta på tills nästa år. Vad ATI presenterar i december är X800 Directors Cut - One Step Closer 2 PS3. Som de flesta insett är det i stort sett oavgjort mellan 6800 Ultra och X800XT. ATI vill helt enkelt lägga marginalen på sin sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
På ett sätt tycker jag det är jättebra att grafikkortstillverkarna mer eller mindre tvingar kunderna att gå över till PCI-Express istället att det blir ett utdragen legacykompatibilitets-tillverkning med både AGP och PCI-E.
Men självfallet kommer detta drabba de kunder som vill uppgradera i denna övergångsperiod, genom att de måste inhandla främst nya moderkort för att kunna använda sina nya grafikkort. Dessutom får man idagsläget ingen direkt prestandaboost av att köra PCI-E, så det kan verkligen kännas som bortkastade pengar.
Om man idag inhandlar ett modernt CPU/Mobo/minnes-paket med AGP-anslutning för grafikkortet så kommer man befinna sig i ett ingenmansland om ett tag, specielllt om man vill ha high-end-grafikkort.

Men om det är någon bransch som skall driva utvecklingen så är det grafikkortstillverkarna. Möjligen skulle även nätverkskortföretagen kunna hjälpa till men gigabitsnätverk är fortfarande väldigt sällsynta hos desktopanvändare. Hårddiskar och ljudkort har även dem långt kvar tills att datahastighetsgränsen på 133MB/sek är uppnådd.

Jag gillar inte att ha en massa förlegad teknik integrerade på moderkortet, såsom parallellportar, ISA (som iofs är borta nu), COM-portar, till en viss del PS/2 (om det inte vore för tangentbordet).

Jag är väl medveten att PCI-E är designat för att vara fullt bakåtkompatibelt med PCI men det skulle vara skönt att se ett PCI-E-only-moderkort utan parallellportar, COM-portar, PCI, ISA, floppy och t.om. P-ATA. Detta skulle i och för sig förutsätta att motsvarande anslutningsmöjligheter finns på de övriga komponenter man har till datorn, såsom CD/DVD o.s.v.

Jag håller med dig men jag anser att PCI-E hysterin är överdriven.

OK att byta ut PCI med PCI-E eftersom PCI är en flaskhals i många lägen men AGP8x är ingen flaskhals och därför känns det som du säger bortkastat i dagensläge.
Men som tur är så finns det också AGP alternativ och då jag inte köper high-end grafikkort så är jag nöjd för tillfället.

Då ser jag hellre PCI-E grafikkort men som inte har någon PCI-E 16x kontakt utan satsar på lite fetare kontakter för andra kort än grafikkortet. 3 st. PCI-E portar räcker inte!! (som moderkortstillverkarna verkar ha fått för sig)

PCI-E är inte alls designat för att vara bakåtkompatibelt. Det är nog PCI-X som du tänker på.

ISA går det väl inte att få tag på idag?

P-ATA är det inte dags att byta ut än, säljs nog mer P-ATA än SATA i dagens läge och när marknaden för SATA cd-enheter är färre än vad man har fingrar på halva handen så kan inte SATA ersätta P-ATA helt enkelt. Men ge det tid så kommer det..

Är det nåt jag stör mig på så är det att det är svårt att köpa moderkort utan en massa integrerade ljudkort, kontrollerkort och skit som är mycket sämre än det man köper separat. Visst ibland är det smidigt och det är ju billigare (men man får vad man betalar för), men ska man ändå köpa bra saker så vill man ju inte ha dubletter av allt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det är en 6-pinnars PCI-Express-strömkontakt. Den konverteras till 4-pinnars molex, så jag vet faktiskt inte varför den har funnits. Kanske för att molex ibland kan vara ruskigt jobbiga att få loss.

¨

Konverteras till Molex? Inte om man har nätdel med sådana anslutningar redan

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det verkar dock som man i vissa tillämplingar (typ cad/rendering) kan ha nytta av den högre bandbredden i PCI-e då man i tomshardwares test av skalning ser en relativt stor skillnad i vissa test, dvs SPECviewperf delen
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041122/pcie-analys...

Edit: Sen tycker jag nog inte att varken com-porten eller ps2-kontakten har spelat ut sin roll än, bara för att något har funnits länge finns det ingen anledning att ta bort dem.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

hoppas ati implantera PS 3.0

och äre bara jag som tycker SLI är helt onödigt mer ström mer värme
mer för att lura kunderna på pengar

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Som svar till föregående skrivare,

Eller så är det bara för att erbjuda mer prestanda som i dagsläget inte kan erbjudas av ett enstaka kort.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr[M]
hoppas ati implantera PS 3.0

och äre bara jag som tycker SLI är helt onödigt mer ström mer värme
mer för att lura kunderna på pengar

ja verkligen, vad ska man med 60% mer prestanda till! helt onödigt!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd

jet plan AB ELLER R?

Permalänk
Medlem

2 st 6600 = lika bra med 6800 Gt iställe för dual 6600 gt

iställe för 2 gfx kan dom väll lika bra göra dual core på ett gfx.
än att hålla på fjanta med 2 GFX töntigt är vad det är 600watt nätagg mer VÄrme dual 74 db lever om som attan sååååååååå kast dumpa det helt änkelt
men det är bara jag och min åsikt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Jag är som många andra skeptisk, men tiden får utvisa hur det egentligen är.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Vafan ska de gå över till PCI express innan en jävel har det?
Jag uppdaterade mitt system i slutet av sommaren och nu ska jag köpa nytt moderkort igen bara för att kunna köpa mig ett nytt grafikkort? AHHHH!!! FAN VAD JAG BLIR SUR! Känns häller inge kul att köpa ett X800 när detta finns...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Två frågor:

Är det R850 som kommer sitta i Xbox2? I såfall kan man ju förutse lite värmeproblem i den lilla lådan.

Stödjer detta kort SM3?
(Jag vet, jag är lat och orkar inte ta reda på det själv... Flejma om ni vill )

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Avstängd

Nej det är R500 som sitter i Xbox. Detta är f.ö. R430, inte R850. X850 är bara produktnamnet.

Nej detta kort stödjer inte SM3. Det är ju samma chipset så sådana grundläggande förändringar kommer inte att förekomma.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Nej det är R500 som sitter i Xbox. Detta är f.ö. R430, inte R850. X850 är bara produktnamnet.

Nej detta kort stödjer inte SM3. Det är ju samma chipset så sådana grundläggande förändringar kommer inte att förekomma.

Okej, tack för svaret... kommer ju på det nu när du säger det att dom har olika namn på chippen och produkterna...
Är lite mer nVidia d00d så glömde det.

Finns det uppgifter om när R500 kommer till Peze?

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Avstängd

2005... första halvan har jag hört men är lite skeptisk till det. Tror mer att det kommer början av Q3, kanske ända in på Q4. NV50 ska dock komma senare.

Förresten så har ju Nvidia också olika namn på chippen och produkterna.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
2005... första halvan har jag hört men är lite skeptisk till det. Tror mer att det kommer början av Q3, kanske ända in på Q4. NV50 ska dock komma senare.

Förresten så har ju Nvidia också olika namn på chippen och produkterna.

Tack igen

Jovisst, nVidia har olika... men det kommer jag ihåg

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vafan ska de gå över till PCI express innan en jävel har det?
Jag uppdaterade mitt system i slutet av sommaren och nu ska jag köpa nytt moderkort igen bara för att kunna köpa mig ett nytt grafikkort? AHHHH!!! FAN VAD JAG BLIR SUR! Känns häller inge kul att köpa ett X800 när detta finns...

Ehh PCI Express har väl varit på G jävligt länge nu. Nu för tiden är det nästan regel att man får byta moderkort vid varje uppgradering. Om inte för PCI express så för att dom byter CPU socket en gång i månaden ungefär Och ett moderkort idag är inte så dyrt direkt. Men visst. Det är lite störande. Men evolutionen måste gå vidare

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det kommer moderkort med socket 754 och PCI express portar..... Har inte till räckligt med pengar med nytt grafikkort och cpu. Med detta blir nog bra och sänker förhoppningsvis priset på dom lite älder korten.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som funderar över priset?
Ett x800xt pci-e kostar idag runt 6000:-, hur ska de då kunna släppa uppföljaren för runt 5000:- nytt?

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester | MSI K8N Neo4 | 2x512 Pc 3200 Corsair Value Select | Connect 3D x800xl | 120GB Maxtor SATA | Chill 400w | Coolermaster Centurion 5

Permalänk
ASUS Nordic

X800XT PCI-Express går att få tag på runt 4000:- X850 kommer att ersätta X800 på de flesta nivåer.