Permalänk

Html,php,asp

Har gjort ett antal hemmsidor i html nu och är sugen på att göra en ny egen sida till mig. Och då kommer den stora frågan ska jag försöka lära mig php eller asp och göra sidan i ngt av dom språken eller ska jag fortsätta med html? Sidan ska bara vara en sida som handlar om mig, ha lite guider och sen om man vill ha hjälp med ngn hemmsida. Sen vet ngn om passagen stödjer php eller asp?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

hmmmm!
alltså du gör inte en sida i enbart asp...
asp/php är server side språk som pratar med servern medans html visar sidan typ...

Permalänk
Medlem

PHP/ASP konkurerar inte med HTML då de inte används för samma saker. PHP/ASP är serverspråk och körs (som en exe-fil) på servern för att generera sidan. Vanligtvis genereras en HTML-sida som sedan skickas till webbläsaren och visas.

Permalänk

asp.net

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Hedersmedlem

PHP + HTML/XHTML + CSS

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Som mOREc sa, PHP + XHTML + CSS + Eventuella javascript för formulär.

Och använda w3c.org

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

Ok. men är det svårt att lära sig php och kan ngn kortfattat förklara grunderna i det. Sidan jag ska göra är en liknande som jag har nu men jag vill göra i php...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan lägga till lite funktioner i PHP på din nuvarande sida. Behövs inte göra en ny för det, som sagt: PHP bygger inte upp sidan, det skapar bara dynamik på sidan. HTML bygger fortfarande upp sidan.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

PHP skapar delar av din sida beroende på olika saker.

Om klockan är mitt i natten, då kanske din sida vill ha en måne i bakgrunden.
Men om det är mitt på dagen så är det en sol i bakgrunden.

Usch, känner mig som en dagisfröken

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
PHP skapar delar av din sida beroende på olika saker.

Om klockan är mitt i natten, då kanske din sida vill ha en måne i bakgrunden.
Men om det är mitt på dagen så är det en sol i bakgrunden.

Usch, känner mig som en dagisfröken

Det är du också..

XHTML, CSS, PHP, MySQL
är en finfin lösning.

Passagen gratiskonto har nog inte asp/php support.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

k. synd. Men det får vell bli ett annat webbhotel senare.. Men en fråga är det stor skillnad på xhtml och html?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så värst. Kan du HTML så kan du lära dig de stora skillnaderna i XHTML på ett par timmar och bli lika bra som du är på HTML ganska snabbt.
Du måste använda mycket mera CSS istället för HTMLs undermåliga formateringsprylar, men det är ju bara bra egentligen.

Jag kan för övrigt bara hålla med ovanstående, XHTML/PHP/CSS/MySQL räcker långt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

k. thomas. Använder redan CCS till nästan allt på sidan förutom vissa små detaljer så då borde det inte vara något svårt att lära sig xhtml...:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

C# i asp.net är det jag tänker spendera min närmaste tid på att lära mig. Har tidigare kört vbs i asp och trivs fint med det men något kul ska man väl hitta på till jul

Visa signatur
Permalänk
Medlem

html+asp tycker jag.
Varför? Tycker att syntaxen i ASP är snyggare, vilket gör att språket är mer lättbegripligt. Sedan kan man visserligen inte köra det på en linuxserver... men säg det webhotell som inte har både och?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Re: Html,php,asp

Citat:

Sen vet ngn om passagen stödjer php eller asp?

Tycker du skall testa www.1go.dk ist. Reklamfritt, MySQL, PHP, phpMyadmin, ftpupload. Nackdelen är väl att kontot bara är på 5MB. Men tar din sida inte mer plats så...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
html+asp tycker jag.
Varför? Tycker att syntaxen i ASP är snyggare, vilket gör att språket är mer lättbegripligt. Sedan kan man visserligen inte köra det på en linuxserver... men säg det webhotell som inte har både och?

ASP går visst att köra på linux servrar.

http://wwws.sun.com/software/chilisoft/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8

Kände jag inte till, men schyst, ännu en anledning att välja asp!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Dock kostar det pengar. Det finns ett gratis alternativ men då måste man koda i Perlscript och inte VBScript eller JScript.

Jag tycker bättre om syntaxen i PHP än i VB, vet att det är fler som tycker som jag men vi är alla olika.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8

Tolken är dock väldigt kass, om man inte har senaste versionen.
Tror B-one kör med den, och utan ASP 3.0 stöd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan

Tycker tvärtom. PHP är lättare att skriva, utan en massa extra, långa funktion-namn med mera.

Det finns faktiskt många seriösa webbhotell som kör windowsservrar utan php stöd.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Att välja php eller asp utgående från vilket folk säger att är lättast eller mest lättläst är nog ganska lönlöst då folk har en tendens att ge sin favorit alla bra sidor, eller iaf de bästa sidorna. Vilket som är lättast är framförallt en vanesak, även om jag självklart tycker mycket bättre om en läsning.

Jag tycker istället att du ska välja php därför att det är är gratis och det är något som bör uppmundras.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Enda gången jag anväder ASP eller ASP.NET är när kunden kräver det. Annars kör jag rakt igenom på PHP... Open Source rulez

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixa
Enda gången jag anväder ASP eller ASP.NET är när kunden kräver det. Annars kör jag rakt igenom på PHP... Open Source rulez

Jaha så PHP skulle vara bättre än ASP.NET för att häftiga människor kan kika i källkoden?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Jaha så PHP skulle vara bättre än ASP.NET för att häftiga människor kan kika i källkoden?

Du har nog missförstått det här med open source en del...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

Open source=gratis

Permalänk

mod_python!!!!11½

Röstade på php, eftersom du ivf kommer använda html och Python inte var ett alternativ.

Jag tycker det är bättre med open source, delvis eftersom det är gratis och med säkerhet kommer fortsätta varta gratis. (till skillnad från freeware, som när som helst kan övergå till att vara kommersiellt)

Jag har inte direkt någon lust att betala 3000:- för en XP-pro licens för att kunna utveckla min kod, och dessutom vara låst till IIS.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

php/mysql hade jag kört och kör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxat
Open source=gratis

Inte nödvändigtvis.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk