Finns det någon bättre kylare en Zalman cnps 7000au

Permalänk
Medlem

Tja jag har en p4 som jag klockade till 3,4ghz
15*227 = 3207mhz men jag har en temp strax under 60c så jag undrar om man kan få ner den lite obs vid full load i c.a. 30 min obs har redan åvansåande fläkt

Permalänk
Medlem

Det finns bättre, tex zalmans 7000b-cu, koppar leder bort värmen bättre än aluminium.

Permalänk
Medlem

nej aluminium släpper ifrån sig värme bättre än koppar, men koppar leder värme bättre än alu

Visa signatur

[P4 Nortwood 3.0ghz@3.5ghz][Abit Ai7 i865PE µGuru][Antec true power 480W][Infineon 512*2 ][Cooler master stacker chassi][Ati Radeon 9800pro Arctic cooling rev.2]

Permalänk
Medlem

CPU:n blir svalare med en CU variant helt enkelt..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan prestandan på CU-versionen och ALCU-versionen är väldigt liten. Zalman 7700 serien finns ju också, har en 12 cm fläkt istället och är därför väldigt stor och tung.

Permalänk
Medlem

"Finns det någon bättre kylare en Zalman cnps 7000au" nä du tänk av fett en av silver(au) hade kylt :)... eller va de guld som hette au och silver ag?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Klart det finns bättre grejer men då handlar det ju inte om kylfläns + fläkt direkt, utan vatten, kompressor eller annat dyrt.

Permalänk
Medlem

När jag bytte till en CU så sjönk min CPU-temp med 10 grader på full load..
(Jag bytte för övrigt p.g.a. att ett fläktblad bröts av, tur att man hörde det)

Efter det så har jag bytt till en 7700-CU och sänkt CPU-tempen
ytterligare 10 grader, min temp vid load ligger nu på 34 grader
och jag har en Barton 3200+ 200*11 @ 225*11.5
(Använde gamla socket-A fästen för nya fläkten )

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyou
nej aluminium släpper ifrån sig värme bättre än koppar, men koppar leder värme bättre än alu

Nejnejnej. Koppar är bättre på allt.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen 100% koppar i zalmans fläns? Dom påstår ju det iaf..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
När jag bytte till en CU så sjönk min CPU-temp med 10 grader på full load..
(Jag bytte för övrigt p.g.a. att ett fläktblad bröts av, tur att man hörde det)

Efter det så har jag bytt till en 7700-CU och sänkt CPU-tempen
ytterligare 10 grader, min temp vid load ligger nu på 34 grader
och jag har en Barton 3200+ 200*11 @ 225*11.5
(Använde gamla socket-A fästen för nya fläkten )

Så en 7700 gick o montera på en Barton om man använde fästena från 7000?! Cool.

Hur är ljudnivån på 7700 jmfrt med 7000? Jag har en 120mm infläkt fram, en 80mm utfläkt bak + Qtechnology nätagg med 120mm papst + Arctic Coolings vgakylare men tack vare komplett automatisk fläktstyrning så är det numera Zalmanen jag hör om jag bara surfar o så på natten när det är tyst (nätaggsfläkten tar över Zalmanens ljudnivå när jag spelar spel o likn.) Jag blev lite paff att det var Zalmanens luftbrus jag hörde trots att jag kör den på 30% speed dvs strax över 800 rpm och att chassiet är ett gammalt hederligt tungt, tyst, biffigt med mycket extra ljudisoleringsskivor dessutom...
(här behövde jag egentligen smilien "eek" )

Så trots att 7000 är väldigt tyst så börjar jag klura på något tystare (*kliar sig i huvet*) utan att tex skaffa Zalmans reserator.

Våga Vägra Vatten

Så, är 7700 tydligt tystare? Borde den ju vara....

/Magnus Thomé
-------------------------------------------------------
http://rejsa.nu - Sveriges största banåkasite!
http://tystpc.nu - nytt projekt...

Permalänk

Jag tyckte inte att 7700 var så speciellt tyst, jag hade Cooler Master Hyper 6´med 2 papst 80mm. Zalman låter mer än vad hyper 6 gjorde. Men nu sitter den där och jag kommer inte flytta på det. Sparar Hyper 6 till nästa rigg som kommer när nforce 4 har funnits ett tag och grafikkortsmarknaden har stabiliserat sig lite.

Permalänk
Medlem

Har en Hyper 6 liggandes men kan inte komma på hur jag ska få fast den på en Barton....

Men jag vill gärna få dit den för jag misstänker precis som du säger att den går att köra tystare än 7000

/Magnus Thomé

Permalänk

Har en P4 540 Prescott nu nerkyld av Zalman CNPS7700-AlCu
Obs! Det följer med fästen för Intel Socket 478 och 775 / Amd 754, 939, 940.
Men den är stor men inte tung. Den går att montera på två sätt. På mitt Abit AG8 PCI-E kort fick den egentligen inte plats.Men det var väldigt enkelt att dra isär flänsarna lite. Jag klippte faktiskt av 1 cm på 6 blad för att få plats. Det sitter uppemot hundra stora flänsar på den. Det fungerar men jag vill egentligen har ännu mer kylning. Hur mycket betyder chassifläktar?

Visa signatur

HFlyer

Permalänk
Medlem

det betyder ju väldigt mkt eftersom de drar ut den varma lufter eller suger in kall luft beroende på vart du har dem..

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Re: Finns det någon bättre kylare en Zalman cnps 7000au

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
"Finns det någon bättre kylare en Zalman cnps 7000au" nä du tänk av fett en av silver(au) hade kylt :)... eller va de guld som hette au och silver ag?

AU = Guld
AG = Silver

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Nej
Au = Guld (AU = A (som inte finns) och U, uran)
Ag = Silver (AG = A (som inte finns) och G (som inte heller finns))
;)...
och
Al =aluminim
Cu = koppar

Bara att kolla det Periodiska systemet
(hade kemiprov idag)

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju rekomendera Thermalright 120 xp.... Där har du en bra fläns, sen kan man ju smälla på en rejäl 120mm fläkt också så har du nog den bästa luftkylning som man kan få för en rimlig peng.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302128&cks=PRL

Visa signatur

AMD64 3500+. 1024meg Corsair Ram, Geforce 6800GT (Hellre Röd Än Död)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keff
Annars kan man ju rekomendera Thermalright 120 xp.... Där har du en bra fläns, sen kan man ju smälla på en rejäl 120mm fläkt också så har du nog den bästa luftkylning som man kan få för en rimlig peng.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302128&cks=PRL

lägg till någon hundring så kan du ju få ett entry lvl vattenkylnings paket.......

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem

88viper88:
Vad kan man få för vattenkylningspaket för 600-700kr, och var?
Ganska nyfiken eftersom jag skulle vilja ha vattenkylning av en CPU, men har tyckt att det varit lite väl dyrt. Alltså inte värt pengarna i mitt fall.

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av Kyou

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nejnejnej. Koppar är bättre på allt.

nej nej nej på dig med, han har rätt. koppar trasporterar värme bättre men när de gäller för flänsen att släppa ifrån sig värmen till luft är aluminium bäst och ett steg lite till är svart aluminium på att släppa ifrån sig. så en bra fläns har koppar botten men aluminium flänsar

Permalänk
Medlem

Enligt de tester jag sett kyler Zalman 7000 Cu aningen bättre än Zalman 7000 AlCu, men skillnaden är inte mer än någon enstaka grad.

Thermalright XP-120 är bättre än både Zalman 7000 och Zalman 7700.

Zalman 7700 har recencerats här, där den även jämförs med XP-120: http://www.silentpcreview.com/article209-page1.html

Men en temperatur under 60 grader är helt OK. Varför vill du sänka den mera? Är den ostabil? Eller är ljudnivån för hög vid den temperaturen? Om den varken är ostabil eller låter för mycket så finns ingen anledning att byta tycker jag.

Permalänk
Medlem

Angående Thermalright XP-120

Någson som använder den och kan skriva sina temps..det vore intressant..har hört av flera att det ska vara för bästa luftkylning, om man trycker på en rejäl 120mm fläkt som blåser satan..:D

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusT
Har en Hyper 6 liggandes men kan inte komma på hur jag ska få fast den på en Barton....

Men jag vill gärna få dit den för jag misstänker precis som du säger att den går att köra tystare än 7000

/Magnus Thomé

Hej Magnus!

Den är grym den kylaren - den har inga problem att tämja min winchester, ens med de mest vårdslösa överklockningsförsök.

/J

Permalänk
Medlem

Jag tänkte... kommer kopparkylare och flänsar korrodera med tiden och bli typ grönt med ärg som på kyrktak? inte allt för fräscht i en dator... Det mest optimala hade väl vatt flänsar av Diamant då det har typ högsta värmekapaciteten ever? eller är det nån metall som Volfram, Platina el dyl som tar det priset?

Permalänk

Har aldrig under mina 11 år som datatekniker/konsult sett en ärgad kopparkylare..

/J - som inte heller tror på kylare i diamant...i alla fall inte som någon storsäljare. *asg*

Permalänk
Medlem

haha, det är klart, men teoretiskt sett så är det väl så att Guld, Silver, Diamant, Platina, Titan, Volfram och company har mycket bättre ledningsförmåga och värmekapacitet än konventionella koppar och Aluminium? Man kan ju göra någonting med sin Boliden investeringstacka i guld iaf... kanske som NBkylare? =P

Permalänk
Medlem

Silver är bättre än koppar, de andra nämna materialen är, svjv, sämre.

Permalänk
Medlem

säker på det? isf skulle man väl ha silver istället för volfram i glödlampor? tss...

Permalänk
Medlem

volfram leder väll dåligt, de är väll därför de lyser