Man har inte separata kort för varje slutkund. Det skulle bli tokdyrt att administrera.
Man drar in ett större antal kopparpar till sin central, ofta hundratals eller tusentals och kopplar in rubbet i sina plintar och DSLAM:ar. Därefter är det vara att vänta på att beställningar kommer in och Scanova kopplar om så kundernas trafik passerar genom din utrustning.
Från varje DSLAM går två koppartrådar för varje par den hanterar, varje par som slutar i en splitter hemma hos någon. i splitterm kopplas modemet. det är en direkt strömslinga mellan DSLAM:en och ADSL modemet. Jag har själv jobbat i telecentraler och koppla tin DSLAM:ar.
DSLAM har jag för mig står för just Digital Subscriber Line Access Mediator. Du är en subscriber, den hanterar åtkomsten till linjerna ut mot kunderna.
Ericssons vanliga DSLAM:ar finns i flera varianter, vanligast är nog de med 8, 10 eller 12 par per DSLAM. Varje chip hanterar 4 par så därför är det eknomiskt försvarbart med 8 och 12 pars varianten. Tradionella kopplingsplintar har 10 par, och därför kan det vara motoverat med 10-par DSLAM:ar även om man offrar två par per DSLAM.
Varje telecentral har inbyggd 48 volt matning, men eftersom scanova tar ganska hutlöst betalt för den den, så väljer många att ha sina egna matningar och nätdelar. Går en sådan nätdel sönder kan hela noden dö för den operatören.