Permalänk

Dslam (ADSL)

Om vi säger att du har en Dslam i en station med 50 kunder. Helt plötsligt så pajar -48V matningen till Dslamen.

Fråga nr 1:
Kommer kunderna ha sync på sina modem eller dör dom helt då ?

Fråga nr 2:
Om synclampan lyser på modemet så borde man väl kunna säga att ISPn ljuger när denne påstår att -48V är borta från Dslamen ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

om dslamen inte har ström är det fullkommligt omöjligt o ha länk kontakt med dslam:en, ung som nät kortet skulle ha länk om du drar ut nät agget till din switch.

Permalänk
Medlem

DSLAMen kopplar ihop flera ADSL streamar från flera kunder, men det är inte DSLAMen som i sig interfacar mot ditt ADSL modem utan det är ett ADSL kort för varje kund som ISPn måste ha utöver DSLAMen. Sen från varje ADSL kort går datat in i DLSAMen.

Iaf har jag förstått att det är så det fungerar.

Permalänk
Medlem

Man har inte separata kort för varje slutkund. Det skulle bli tokdyrt att administrera.
Man drar in ett större antal kopparpar till sin central, ofta hundratals eller tusentals och kopplar in rubbet i sina plintar och DSLAM:ar. Därefter är det vara att vänta på att beställningar kommer in och Scanova kopplar om så kundernas trafik passerar genom din utrustning.

Från varje DSLAM går två koppartrådar för varje par den hanterar, varje par som slutar i en splitter hemma hos någon. i splitterm kopplas modemet. det är en direkt strömslinga mellan DSLAM:en och ADSL modemet. Jag har själv jobbat i telecentraler och koppla tin DSLAM:ar.

DSLAM har jag för mig står för just Digital Subscriber Line Access Mediator. Du är en subscriber, den hanterar åtkomsten till linjerna ut mot kunderna.

Ericssons vanliga DSLAM:ar finns i flera varianter, vanligast är nog de med 8, 10 eller 12 par per DSLAM. Varje chip hanterar 4 par så därför är det eknomiskt försvarbart med 8 och 12 pars varianten. Tradionella kopplingsplintar har 10 par, och därför kan det vara motoverat med 10-par DSLAM:ar även om man offrar två par per DSLAM.

Varje telecentral har inbyggd 48 volt matning, men eftersom scanova tar ganska hutlöst betalt för den den, så väljer många att ha sina egna matningar och nätdelar. Går en sådan nätdel sönder kan hela noden dö för den operatören.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk

Så om 48V är borta så ska synclampan slockna alltså eller har jag fattat helt fel av era svar ?

För mig känns det logiskt att synclampan slocknar om strömmen försvinner till Dslamen.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque

DSLAM har jag för mig står för just Digital Subscriber Line Access Mediator.

Multiplexor inte mediator

(det är lösdag och jag har inget att göra, låt mig vara)