Permalänk
Melding Plague

GamePC testar SLI

<font style="font-size: 10pt"><b>GamePC testar SLI</b></font> <small class="small">tisdag 21 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Hårdvarusajten <a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=a8nsli&page=1" target="_blank" >GamePC</a> har idag publicerat ett mycket bra test på ett nForce4-SLI-baserat moderkort från Asus. Det heter Asus A8N-SLI och erbjuder Nvidias SLI-teknik.
<br />
<br />De förklarar hur SLI fungerar i praktiken och hur det praktiskt presterar mot bland annat ett ATi Radeon x800 XT. Vi ser tester i Half-Life 2, Doom III och FarCry. Ett spel som jag saknar prestandatester i är Blizzards kommande storspel World of WarCraft.
<br />
<br />Artikeln är mycket detaljerad och allt du behöver veta om SLI finns med, inklusive prestandatester.
<br />
<br />"<I>We’ve had some interesting experiences in the past two weeks with our first SLI system setups While many other websites have received samples directly from nVidia and Asus of SLI components, here at GamePC, we're dealing with off the shelf, retail boxed components which differ from the press samples. We get the hardware that real-world consumers will be purchasing. Thus, we get to see problems which other websites typically might not notice.</I>"
<br />
<br />Läs testet av SLI hos <a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=a8nsli&page=1" target="_blank" >GamePC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skriver de att nf4 är DYRA? Har även sett det påståendet på andra sidor..

While the boards are easily the most expensive Athlon64 platforms on the market today, the feature set is unmatched in comparison to other platforms.

Enligt Buggy verkar det inte alls värst dyrt:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...

EDIT: Jasså, de menar alltså Deluxe-varianten.

FÖ har Legionhardware (?) också en liknande recension av kortet & de är väldigt positiva:

Bottom-line is the ASUS A8N-SLI Deluxe is easily the best motherboard to pass through the Legion Hardware labs this year. It is also the first SLI supportive board to become available and ASUS has done well to achieve this. With almost no design or operating flaws, the A8N-SLI Deluxe is a truly amazing product. I feel not only ASUS, but also AMD and NVIDIA will be happy with this product and their contribution to make it such a powerful piece of hardware. That said, I feel the ASUS A8N-SLI Deluxe clearly deserves the Legion Hardware “Performance Award”.

http://www.legionhardware.com/html/doc.php?id=377

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt test.

Köra SLI med 6800NU, varför? 6800GT SLI är inte ens med i testet ju, inte Ultra heller. De två mest intressanta korten för SLI just nu.

Sen kör de patch 1.2 i Farcry också. Battlefield Vietnam testar de utan AA och AF, eftersom Ati presterar bättre då. Är de sponsrade av Ati eller?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Köra SLI med 6800NU, varför?
6800GT SLI är inte ens med i testet ju, inte Ultra heller. De två mest intressanta korten för SLI just nu.

.. om man är äckligt tät ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Sen kör de patch 1.2 i Farcry också. Battlefield Vietnam testar de utan AA och AF, eftersom Ati presterar bättre då. Är de sponsrade av Ati eller?

De kör ju alla spel utan AA & AF... Brukar inte ATI dessutom kunna prestera bättre än Nvidia med AA & AF i en del fall?

Iallafall undrar jag om inte SLI är lite överskattat, utom just till de äckligt täta ... ska man köra två graffekort blir det ju en del extrakostnader och jobb i form av större krav på nätagg, bättre kylning mm... Deras bekymmer med 6800 korten är ju inte heller så betryggande

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Battlefield Vietnam testar de utan AA och AF, eftersom Ati presterar bättre då. Är de sponsrade av Ati eller?

Precis som Roger W säger så kör det ju alla tester utan AA/AF och om det är några som drabbas mer av det så är det ATI, inte nVidia. ATI är vanligtvis vassare när man slår på AA/AF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Precis som Roger W säger så kör det ju alla tester utan AA/AF och om det är några som drabbas mer av det så är det ATI, inte nVidia. ATI är vanligtvis vassare när man slår på AA/AF.

Inte nödvändigtvis.

Självklart vill man köra AA och AF med SLI, då kan man ju använda GPUerna till något vettigt utan att de begränsas av flaskhalsen, dvs CPUn (speciellt med 6800GT/Ultra SLI då).

Från Anandtech:

Utan AA/AF:

Med 4X AA, 8X AF:

Hoppsan, Helt vanliga Ultra hoppade upp till delad förstaplats, med ingen mindre än X850XT Platinum Super Mega Edition

Länk till testet:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=7

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Sli med två 6800gt är snabbare en ett grafikort så är det bara!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+, 2.6 GHz Winchester, 510W Chill Innovation, Asus A8N-SLI Deluxe, Kingston HyperX (2x512 matchad par), Seagate 200GB, XFX GeForce 6600 GT Dual-DVI, Thermaltake shark, PlextorPX-712A DVD brännare, 19" TFT Acer 12ms, Zalman S7700, Zalman Grafikkortsfläkt 3Dmark: 01: 21000 03: 10116

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniel_linkinpar
Sli med två 6800gt är snabbare en ett grafikort så är det bara!!

Kom du på det skälv? Eller fick du hjälp...

Permalänk
Medlem

The moral of the story. Det är bättre att köra med ett X800Xt än 2 st 6800Ultra.
om man inte kör 1600x1200 supermaxxat vilket man ändå inte gör.

Visa signatur

Yeah right

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Inte nödvändigtvis.

Det är ett av få undantag. Normal sett är det ATI som tjänar på att testerna använder AA/AF...

Permalänk

Eller så köper man 2 st MSI GeForce 6600GT 128MB DDR PCI-E PCI Express, NX6600GT-TD128E, Retail

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303649&cks=PRL

för sammanlagt 3590kr

Som är 759 kr billigare än det billigaste x800xt

Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCI Express,ViVO,Dual DVI-I, Full-Retail, bättre prestanda i högre upplösningar och ett framförallt fetare system( Det ÄR tuffare med 2st graffekort än 1) Och sparar en slant.

Alla priser e från komplett så de finns säkert billigare alternativ på andra siter och kort, men skillnaden bör i slutändan vara ungefär lika.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

hoppas ni inte gör samma tabbe som jag nu o trode att 6800 kortet var ett ultra.
först tänkte jag:
hur i helvete kan nvidia kortet ligga efter så mycket? sen kom jag på att d bara var ett vanligt 6800NU o inte ultra. så låt er inte luras av att d inte står NU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maua
The moral of the story. Det är bättre att köra med ett X800Xt än 2 st 6800Ultra.
om man inte kör 1600x1200 supermaxxat vilket man ändå inte gör.

Det var inget ultra i deras SLI-test. Bilderna jag länkade till, från anandtech, var test av ett kort.

Att 6800GT och Ultra i SLI gör störst skillnad i höga upplösningar beror på att de inte begränsas av CPUn då.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

är det ingen som tänker på nackdelarna med sli?
högre ljudnivå, ush! kräver kraftigt nätagg och producerar mer värme.

är det värkligen värt att köpa 2 grafikkort för över 10000?

jag tror faktiskt att dom flesta klarar sig med prestandan från ett kort. 9600xt funkar ju bra för mig i hl2 och då hade jag vart väldigt nöjd med ett x850xt

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
är det värkligen värt att köpa 2 grafikkort för över 10000?

Absolut inte. Men det ger mycket poäng i 3Dmark, ser häftigt ut och ger löjligt hög FPS i spel

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

angående wow test

En av orsakerna att de ej testade World of Warcraft kan ju vara att det har ganska låga systemkrav.

Har inte kollat exakt vad min fps ligger på men över 30 iaf, med systemet i min sign..

wow inställningar 1280x1024 allt max samt AA&AF..

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maua
The moral of the story. Det är bättre att köra med ett X800Xt än 2 st 6800Ultra.
om man inte kör 1600x1200 supermaxxat vilket man ändå inte gör.

Om man har två st 6800U i SLI så gör man nog det eller kanske t.o.m. ännu högre upplösning.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Re: angående wow test

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
En av orsakerna att de ej testade World of Warcraft kan ju vara att det har ganska låga systemkrav.

Har inte kollat exakt vad min fps ligger på men över 30 iaf, med systemet i min sign..

wow inställningar 1280x1024 allt max samt AA&AF..

Menar du att WOW har låga systemkrav det va något nytt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Allt snack om att SLI ska vara superdyrt och onödigt är lite fånigt tycker jag, jag köper SLI för att köra med tex ett 6800GT och sen om ett år kanske köpa ett snuskigt billigt 6800GT till när de håller på att fasas ut till förmån för bättre kort.

Permalänk
Medlem

Beelzi: Ja eller att man iaf har _alternativet_ att göra som du säger.

Permalänk
Medlem

Tycker det var riktigt dåligt gjort av dom..
Dom har sli en shyst dator och att sedan inte testa AA/af i högupplösning verkar vara riktigt dumt..
Varför vill dom inte göra det , är det något dom har upptäckt ?
Tror ATI har bett dom att inte publicera för en summa pengar ..
Det är min teori ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ugh för mindre än ett år sen skrev ATI fanboysen ungefär samma sak, är det nVidia fanboysens tur nu?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Allt snack om att SLI ska vara superdyrt och onödigt är lite fånigt tycker jag, jag köper SLI för att köra med tex ett 6800GT och sen om ett år kanske köpa ett snuskigt billigt 6800GT till när de håller på att fasas ut till förmån för bättre kort.

Jo, jag tänker väl egentligen lite likadant, men grejen är ju att för att kunna köra SLI med två GT så måste du ha ett dyrare moderkort, ett ganska bamsigt (och dyrt) nätagg, ett mycket välventilerat chassi (kostar det oxå), och antingen lägga mycket pengar på tysta komponenter eller stå ut med en hel del oväsen... Detta, kombinerat med barnsjukdomarna som nämns, plus att jag är skeptisk till ena sortens SLI som Nvidia använder, där korten i princip ritar en frame i var, ungefär som gamla ATI rage fury maxx som ju inte direkt blev en hit (jepp Nvidias SLI har två lösningar; en som delar upp bilden i två (varierande stora) halvor, och en som låter korten rita varsin frame)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, jag tänker väl egentligen lite likadant, men grejen är ju att för att kunna köra SLI med två GT så måste du ha ett dyrare moderkort, ett ganska bamsigt (och dyrt) nätagg, ett mycket välventilerat chassi (kostar det oxå), och antingen lägga mycket pengar på tysta komponenter eller stå ut med en hel del oväsen... Detta, kombinerat med barnsjukdomarna som nämns, plus att jag är skeptisk till ena sortens SLI som Nvidia använder, där korten i princip ritar en frame i var, ungefär som gamla ATI rage fury maxx som ju inte direkt blev en hit (jepp Nvidias SLI har två lösningar; en som delar upp bilden i två (varierande stora) halvor, och en som låter korten rita varsin frame)

Hur tycker du dem borde göra då?
För att öka deras prestanda än mer enligt dig?

Som sagt köper du/någon ett paket med SLI 6600 GT ett bra nätagg köper man ändå, eller vågar du köra in ett skummt ett som kanske göra att det osar katt.
Sedan med bra kylningsförmåga på burken jag tror inte det blir dubbelt så varmt, i praktiken (men nästan) tror att ni överdriver detta.
Kommer väll en modd snart ifrån zalman som är bra, för en ringa summa pengar.Det håller inte heller.
SLI är just nu mest för pengarna helt klart, då med nVIDIA i spetsen.
Vänta lite kommer dem där x850XT eller x900 ba ba inte ha en till stymelse till chans.Senast i sommar glider du om dem med ett billigare kort.

Jag är ingen fanboy av något, det är bara inse faktum att det är billigt, det är bra, det är highend.Jag 'är fanboy av det som är billigt och bra.Förut då 9800 pro som jag har, är nöjd som satan.Men helheten med min nya dator i Far Cry är hack, och åter hack.Med detta inte fullt så dyrt heller kan man spela far cry nu helt satbilt verkar det som om.
Bra jobbat nVIDIA ändå för mig som konsument kanske jag blir lite mindre fattig om jag vill ha en bra dator att möta morghondagens spel med utan att jämt behöva uppgradera mig.
Vilken dator kostar inte 10-13 papp då?
Sempron duron Celeronare ja

Ta en prescottare då 3,6 3,8 socket 775 vad får man inte ge för dem + ett X800XT bara nu är vi uppe i hela 8000 tusen, och hur varmt är det inte i den burken.Jag bara frågar.Luktar bränd plast ända hit känner ni inte lukten ända till er.
Näe ni som inte tycker om SLI läget gillar bara intel för den sakens skull.AMD64 är bra SLI är bra, tråkigt nog ingen konkurens om forskingen men.VI får två fina 6600GT och billigare än X800XT + en Razordiamondback på köpet.
Gilla läget köp SLI inte nu men typ när barnsjukdomarna försvunnit och det är maxat säg nästa generation av SLI moderkort när ABIT och killarna kommer med i bilden.
Typ mars april någon gång, eller köp nu sälj och uppgradera eftersom.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Hur tycker du dem borde göra då?
För att öka deras prestanda än mer enligt dig?

Vad menar du?
Tycker du jag ska komma med bättre tekninska förslag för SLI lösningar? Lösningen att rita sin "halva" av skärmen i var är väl acceptabelt i sig i och för sig (till skillnad mot att rita en bild i var), men jag är ändå lite mot hela principen mot att använda flera separata kort... Det är lite "klumpigt" helt enkelt.
Tycker du jag ska komma med förslag utan SLI som kan matcha SLI:s prestanda? Jag är ingen tekniker, och prestanda är dessutom inte allt
Men iallafall: jag har inget emot att möjligheten till SLI finns, men jag är skeptisk till om det är rätt väg att gå för mig åtminstone.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche

Som sagt köper du/någon ett paket med SLI 6600 GT ett bra nätagg köper man ändå, eller vågar du köra in ett skummt ett som kanske göra att det osar katt.
Sedan med bra kylningsförmåga på burken jag tror inte det blir dubbelt så varmt, i praktiken (men nästan) tror att ni överdriver detta.
Kommer väll en modd snart ifrån zalman som är bra, för en ringa summa pengar.Det håller inte heller.
SLI är just nu mest för pengarna helt klart, då med nVIDIA i spetsen.
Vänta lite kommer dem där x850XT eller x900 ba ba inte ha en till stymelse till chans.Senast i sommar glider du om dem med ett billigare kort.

Nej, jag köper inget skumt (typ Q-tec) nätagg, men i en "mellanklassburk" klarar man sig med nått i 500-800kr klassen...
I en SLI-burk bör man ha lite mer marginaler och då springer det nog lätt iväg till 800-1500 spänn... Detta plus snäppet dyrare moderkort (200-500 skillnad spänn kanske? Bara gissar...) och fläktar/chassi/zalmanmoddar eller vad som nu kan tänkas behövas lär ju käka upp mycket av vinstmarginalen om du tänk köpa ett 2x6600GT SLI system idag...
Men visst: bygger man en väl planerad burk från grunden idag (eller snarare i början på nästa år) som är förberedd för SLI, men med endast ett grafikkort nu, och då ev ett om något år eller två för att hålla liv i burken, så kan det ju bli en OK affär!

Men köpa på sig två graffekort nu bara för att köra SLI känns det som man måste vara entusiast och/eller riktigt tät för att ge sig på tycker jag. Ger inte tillräckliga pris/prestandafördelar med låg/mellanklasskort, och blir för dyrt om man ska ge sig på att SLI:a toppklasskort IMHO. Men visst är det kul att vara värst om man har pengar att bränna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche

Ta en prescottare då 3,6 3,8 socket 775 vad får man inte ge för dem + ett X800XT bara nu är vi uppe i hela 8000 tusen, och hur varmt är det inte i den burken.Jag bara frågar.Luktar bränd plast ända hit känner ni inte lukten ända till er.
Näe ni som inte tycker om SLI läget gillar bara intel för den sakens skull.AMD64 är bra SLI är bra, tråkigt nog ingen konkurens om forskingen men.VI får två fina 6600GT och billigare än X800XT + en Razordiamondback på köpet.
Gilla läget köp SLI inte nu men typ när barnsjukdomarna försvunnit och det är maxat säg nästa generation av SLI moderkort när ABIT och killarna kommer med i bilden.
Typ mars april någon gång, eller köp nu sälj och uppgradera eftersom.

Jösses,
jag (och ingen annan i tråden heller?) har inte sagt ett minsta ynka pip om Intel. Just nu överväger jag inte ens en Intelburk för gaming och har inte sagt det här heller. Hela resonemanget kretsar kring SLI ... inte Intel vs AMD. Ha inte en så blind fanboyattityd du får allt att verka som ett AMD vs Intel eller Nvidia vs ATI krig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
SLI är just nu mest för pengarna helt klart, då med nVIDIA i spetsen.

Jag är ingen fanboy av något, det är bara inse faktum att det är billigt, det är bra, det är highend.

Haha!!:D Du skämtar va