Permalänk
Medlem

Nordbrygge kylning ?

Jo, det är så att jag skulle börja klocka lite grand här å var i burken för en gångs skull...

Är det nödvändigt med nordbrygge kylning, jag har en liten fjuttig Asus standard. Ful och verkar ganska kass...

Isf, finns det några bättre passiva kylare eller är det bara en aktiv som gäller ?

Jag skulle gärna ha en liten lista på kylare att se närmre på...

Tackar !!

Visa signatur

Kommentera inte min stavning.

Permalänk
Medlem

När jag köpte plockade ut mitt nya fina moderkort ur kartongen som var så fint inplastad så såg jag en förskräcklig sak "orginal nårtbridge cooler" så jag slet bort den "inte slet utan plockade bort den " sen satte jag dit min grafikortskylare som jag köpt och det funkar nu sitter min northbridge på fina 34grader

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

sätt på en liiten 40mm fläkt på den med lite lim funkar jättebra

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

40mm-fläktar är i regel värdelösa. Högljudda ocg dåliga. Jag skulle rekomendera en STOR passiv fläns. På mitt Abit sitter det en passiv kylning som satndard. Ligger på 31 c.

Permalänk
Medlem

Zalmans passiva lösning: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303858&cks=SER fungerar hur bra som helst! Är störtnöjd!

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka så bör du prova den här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301816&cks=PRL

lite dyr men grymt bra kylning, och tyst också

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Zalmans passiva lösning: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303858&cks=SER fungerar hur bra som helst! Är störtnöjd!

Jag har också kollat lite på den, och så är den ju inte allt för dyr alls... men jag vet ej om den får plats, jag köpte nyss en Zalman 7000b cu så jag får se om den passar där.

T10000: Den va lite för dyr där ja... Men den lär ju vara ganska bra...

Visa signatur

Permalänk

Känn först och främst på den först efter det att du har börjat överklocka, känns den inte speciellt varm behöver du ju inte lägga ut onödiga pengar på det. Kör min processor överklockat med orginal fläns, så som sagt kolla först om du behöver göra nåt åt den.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Ska bli, låter ganska logiskt faktiskt... Ska bara ha hem min CPU fläns från Inet först...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bortkastade pengar.

Asus korten blir inte varma alls.

Som harmonizer skriver, känn på flänsen, den blir typ ljumen vid ganska hög klock. Då det inte går att höja volten till NB på P4C800 duger orginal-fläns mycket bra.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Ännu bättre, tackar för alla svar då !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zalmanflänsen är inte den lättaste att montera på ett P4 moderkort.

För o få den att sitta riktigt bra så behöver man limma eftersom P4 moderkort inte har de hålen runt nordbryggan som en AMD har samt att det inte följer med ordentlig fästannordning till P4... kanske ni som tipsade om den kan nämna nästa gång?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Känn först och främst på den först efter det att du har börjat överklocka, känns den inte speciellt varm behöver du ju inte lägga ut onödiga pengar på det. Kör min processor överklockat med orginal fläns, så som sagt kolla först om du behöver göra nåt åt den.

Men många orginalkylningar leder värmen väldigt dåligt. Så "fingermetoden" funkar inte om kontakten mellan chip och kylare är dålig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H