Permalänk
Medlem

PC4000 minnen -->Klockning??

Tjo.

Har precis införskaffar nytt moderkort processor och ram minne. När jag köpte grejerna trodde jag självklart att jag skulle kunna köra minnena fullt ut... men inte då... max klockfrekvens på minnena ä 200MHz alltså PC3200. Mina grejer är:

Moderkort:

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Moderkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Processor:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Minnen:

Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs

Som jag har förstått det ska man ställa upp Volten till minnena.. och det finns att göra i BIOS. Har läst recensioner om minnena och då har de använt 2.75 volt till dom... Men jag vet inte riktigt... de på komplett vägrade hjälpa mig.. tråkigt att ha minnen som ska kunna gå i 500MHz och så måste jag köra dom i 400MHz...

Någon som vet hur man gör??

Tack på förhand!

MvH Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Gå in i Cell menu i bios.
Ställ ner HTT till 3x, höj AGP till 67Mhz och öka FSB lite i taget. Testa sedan med Prime95 och 3dmark för att se om datorn är stabil. Kör du med SATA-diskar så använd bara SATA 3&4 (närmast AGP). Tänk på att CPU-frekvensen ökar ju mer du höjer FSB, så du kan få sänka multipliern om du stöter på problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Tack så mkt... jag ska testa... men ska jag inte ställa om volten nånting... på Corsair säger själva att man skulle ha 2.75 volt...

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dVBeTa
Tack så mkt... jag ska testa... men ska jag inte ställa om volten nånting... på Corsair säger själva att man skulle ha 2.75 volt...

Volten kan du ställa upp, antingen direkt eller när du stöter på problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Hur mkt brukar man kunna ställa upp FSB:n innan man stöter på problem... jag vet att det är väldigt olika men vad borde jag kunna ställa upp den på??

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Hur mkt brukar man kunna ställa upp FSB:n innan man stöter på problem... jag vet att det är väldigt olika men vad borde jag kunna ställa upp den på??

Kring 215-220Mhz, sen får du nog sänka cpu multiplier. Se till att ha bra kylning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har den på 215 nu... dup 11... 35°C ä den på nu... så jag testar lite till.. får se hur långt det går....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Sandra BurnIn på minne och CPU - maxa FSB och multisen så länge CPU'n ligger under 60C.

Därefter kan du finsjustera ner VDIMM.

Done!

Permalänk
Medlem

Kan jag dra ner multisen på typ 9 och sen dra upp FSB på 250.. detta borde medföra att processor fortfarande går i 2250 MHZ och mina minnen på 500MHz... eller är jag helt ute o cyklar... ???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan jag dra ner multisen på typ 9 och sen dra upp FSB på 250.. detta borde medföra att processor fortfarande går i 2250 MHZ och mina minnen på 500MHz... eller är jag helt ute o cyklar... ???

helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
helt korrekt.

Tack för det

Får testa lite hemma senare.... men voltantal på processorn och minnena... behöver jag ändra det någonting???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TaceN
Tack för det

Får testa lite hemma senare.... men voltantal på processorn och minnena... behöver jag ändra det någonting???

Minnena gillar säkert lite mer kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Gå in i Cell menu i bios.
Ställ ner HTT till 3x, höj AGP till 67Mhz och öka FSB lite i taget. Testa sedan med Prime95 och 3dmark för att se om datorn är stabil. Kör du med SATA-diskar så använd bara SATA 3&4 (närmast AGP). Tänk på att CPU-frekvensen ökar ju mer du höjer FSB, så du kan få sänka multipliern om du stöter på problem.

Förlorar man inte prestanda om man sänker HTT till 3?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
Förlorar man inte prestanda om man sänker HTT till 3?

Inte märkbart. Det sägs att du kan köra upp till 4x HTT om du har en FSB lägre än 260Mhz. Så testa o se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sägs det att man ska kunna göra det på alla nForce 3 250 gb?

Alltså de kort som har en HTT på 200x4= 800mhz.

Hur kör du själv?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3200 är väll ligger ju bara på 200 mhz orginal eller har jag det är väll inte 400 mhz som står på internet det är typ hälften av den hastigheten där har du hur dem är orginal så är det på mina!!!

Visa signatur

Amd 3700+ 2.2 @ 2.9, ocz 2x512 ddr @ 580, Asus A8N5X, 200gb sata2, 6800Xt:)
Dator2 Dell p4 2.8HT,256ddr2,40gb och ett 250watts nätagg.

Permalänk

nForce 3 Ultra (chippet som sitter på Neo2) har en HTT-bus på 1ghz, jag drog upp min htt till 250 dirket och sänkte htt multin till 4 = 1ghz, cpun går då i 250x10 på orgvolt å orgkylare (sen när jag bytte minnen va ja tvungen att höjja vcore lite för att få syncen stabil)