Permalänk
Avstängd

lödkolv

Har tänkt att börja löda (jag kan löda litegrann) och jag undrar ifall det här räcker(stavning?) till de lättare byggsatserna dom har på elfa ?
LÄNK

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

ja jag har en 30w funkar perfa

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

Det ska gå fint, 30w är lagomt, och den måste ha smal spets, vilket den där har.
Kör på en sådan.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Avstängd

Ok Då sticker jag å köper den efter skolan!

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

Jag har en lödkolv på 14w som jag använder, den räcker alldeles utmärkt, så 30w borde nog funka fint

edit: kan säga att jag har tillgång till mycket kraftigare doningar om så behövs, men det har inte behövts än så länge i alla fall

Permalänk
Medlem

Jodå till enklare lödning funkar den. Har en själv jag använder emellanåt. Dok så har jag en riktig lödstation till mer krävande lödningar typ Ytmontering och tempkännsliga komponenter.

Löda är faktiskt riktigt kul

Permalänk

jag föredrar lödstation..

väldigt irriterande och inte ha en termostatstyrd lödkolv.. det blir väldigt ojämn temp.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Jag har 60w modellen, riktigt nöjd (hade en classe-skit som inte blev varm innan). Den är bara lite klumpig..

Ursäkta om jag lånar tråden lite men har en fråga: Om man vill ha en lödstation för säg 300-600:- vilken skulle ni då rekomendera om man ska löda typ allt från större kontakter till ytmonterat (om jag lär mig det)?

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

*drömmer om weller med digitalstation*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kolla på biltema eller jula. Där ska det finnas en lödstation med analogt inställabar temp för ett bra pris. Den rekomenderas på www.elektronikforumet.com rätt ofta!

Permalänk

jag har en 25w från biltema den är grymt klumpig och så har jag en liten jäven som jag koplar till molex eller separat power suply o den e bara som en vanlig liten skruvmejsel inte alls stor den går på 6w fungerar fint

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200