Minirecension av Hyundai ImageQuest L90D+

Permalänk

Nu har jag pluggat in skärmen och inga döda pixlar vad jag kan se nu.
Då jag inte pillat i några inställningar käns bilden lite konstig. Vilken upplösning rekomenderar ni och behöver man ändra några andra inställningar?

Hur instalerar man drivrutinerna till den? Den funkar men det finns en mapp med drivare, hur kör man in dem?

Permalänk
Medlem

tyvärr, har inte hittat ngt sådant när jag gått igenom menyerna.

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogday
tyvärr, har inte hittat ngt sådant när jag gått igenom menyerna.

Så man behöver inte instalera den, vad ska man med drivare i mappen till för, någon som kan?
Vad rekomenderar ni för kontrast, ljusstyrka och andra inställningar. Har nu börjat använda 1280x1024 men när man surfar runt känns det ganska dumt då man har nästan halva skärmen tom på vissa ställen. Varför får jag ont i ögonen av den, måste bero på någon inställning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanaticos
Så man behöver inte instalera den, vad ska man med drivare i mappen till för, någon som kan?

jag förstår inte vad ovanstående betyder, men gissar på frågan. monitordrivers säger väl mest vilka hz och upplösningar som skärmen klarar av, sen kanske de har någon gammainställning också, men det vet jag inte. de inställningar jag pratade om gjorde jag via skärmens menysystem, inte in Windows..

Citat:

Har nu börjat använda 1280x1024 men när man surfar runt känns det ganska dumt då man har nästan halva skärmen tom på vissa ställen. Varför får jag ont i ögonen av den, måste bero på någon inställning!

Att köra någon annan upplösning än 1280x1024 i Windows är den svenska motsvarigheten till retarded. Köp en mindre monitor om det stör dig att mycket får plats på skärmen (eller sluta maxiera alla fönster och lägg dem brevid varann). Ang ont i ögonen så är den ganska ljus, prova att minska brightness.

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk

Ok, ska sänka brightness....

Hittade för övrigt en pytteliten död vit pixel(syns bara vid svart bakgrund) som inte syns om man inte sitte 15cm framför skärmen. Kan lungt stå ut med den
Ingen ghostning i cs, nfsu 2.

Permalänk
Medlem

Drivisarna innehåller förutom information om svepfrekvenser även färgprofiler så att man får tex samma rött på skärmen som på skrivaren (förutsatt att även skrivaren använder färgprofiler) detta då olika prylar tolkar tex "rött" på olika sätt och färgprofilerna kompenserar för detta så tex "rött" på skärmen även blir samma "röda" vid utskriften.

Gällande inställningarna kan jag rekommendera nokia monitor test i kombination med displaymate.

På reservskärmen jag sitter vid hade jag också problem med att den blev för ljus etc. Ställde ner med ögonmått till 75 i birghtness och 75 i contrast. Tyckte efter ett par timmar att den fortfarnde var skum men jag kunde inte sätta fingret på exakt vad som var skumt. Efter en vända med nokia monitor test och displaymates testbilder slutade inställningarna på 60 i brightness och 80 i contrast istället och vips blev bilden perfekt (nåja så bra som den här LG 1515S med analogt snöre klarar av) som jag vill ha den.

Permalänk

Är det bara mina ögon som inte trivs i upplösningen 1280x1024? Men visst blir själva bilden finare, men jag tycker att alla bokstäver på alla sidor är för små för att läsa och vid längre dataanvändande blir jag trött i ögonen. Men visst är bilden finare i högre upplösning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det bara mina ögon som inte trivs i upplösningen 1280x1024? Men visst blir själva bilden finare, men jag tycker att alla bokstäver på alla sidor är för små för att läsa och vid längre dataanvändande blir jag trött i ögonen. Men visst är bilden finare i högre upplösning!

Köp nya ögon... Eller glasögon...

Visa signatur

AMD 64 3500+ Venice S939 + Zalman CNPS7700-CU | MSI K8N NEO2 Platinum nForce3 | 4X 512mb Corsair Value PC3200 | HIS Radeon X850XT PE ICEQ II | 19" TFT - Hyundai L90D+
Min burk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmulaN
Köp nya ögon... Eller glasögon...

Inget större fel på mina ögon!

Permalänk
Medlem

Fick min idag. En död pixel nere i vänstara hörnet. Lyser blått, syns endast när det är riktigt mörkt. Väldigt nöjd med den i övrigt har inte testat så mycket mer än lite nfsu2.

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Har du hittat något om det går att disabla resampling av bilden när man matar den med tex 1024x768 ?

Har för mig att dyrare viewsonicskärmar hade det förritiden men reservskärmen jag har hemma som jag sitter framför just nu LG 1515S har det tex inte (den har 1024x768 native).

Enda sättet att att disablea resampling är i din grafikkortsdriver, med Ati finns det ett val under advanced/displays och sedan klicka på aktuell anslutnung, i mitt fall den digitala, där finns en checkbox för att inte låta sizea om bilden till skärmen

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går väl att öka storleken på texten?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Har ingen större koll på döda pixlar hos skärmar i allmänhet men är det bara jag som upplever att L90D+ är väldigt utsatt?! Tycker det är synd för jag har precis börjat spana efter en ny TFT och har fastnat för anntingen den här, Philips nya som ska komma i mars eller en Samsung med tanke på pixel policyn...

För er som vill ha mer specs på den kan jag rekomendera Hattelco:

http://www.hattelco.se/

Enligt Hattelco ska de få in nya den 31 januari, skönt med inlogg

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en, får se när den kommer...

Permalänk
Medlem

En mini recension ursprungligen skriven på http://www.tbg.nu/cgi-bin/news_show.cgi?db=53013&id=19

Okej dags för min minirecension efter att ha använt den ett par minuter...

Kabeln som medföljde var en DVI-D <-> DVI-D kabel som dessutom var singlelink. Fungerade direkt med mitt Ati 9800 pro kort (som har DVI-I kontakt). Kabeln är cirka 1.8 meter lång (däromkring) och räckte precis i mitt fall med 10cm till godo så jag slapp köpa en extra kabel

Brightness/Contrast var inställt på 60/80 men jag har lekt runt lite i nokia monitor test och displaymate och fått ner den på 50/60. Inte riktigt nöjd (man blir lite snurrig när man ställer färger ) så jag får återkomma om ett par veckor eller så vad inställningarna till slut landar på (känns som om bilden är något för stark men som sagt det blir något jag kompenserar efter hand (tog en 2-3 dygn med LG 1515S innan jag blev nöjd). Ni som har denna skärm L90D+ får gärna skriva i tråden vad era inställningar landar på.

Jag använder mig av den medföljande kabeln och ati kortets drivisar var satta på "scale image to display" så det såg bra ut både i dos och i 1024 som datorn bootade på första gången. Har dock ställt den nu till nativesize på 1280x1024. Atis drivisar har redan från början stöd för tex 1280x960 om man vill använda den sizen och genom att disabla scale image i drivisarna så blir den native 1280x960 med svarta kanter upptill och nertill.

Har än så länge inte heller upptäckt några trasiga pixlar (kört igenom färgtesterna i nokia monitor test som fyller hela skärmen med rött, grönt osv som man cyklar igenom).

Kan bara säga att jag är grymt nöjd med köpet so far

Så vilka nackdelar har jag upptäckt so far ?

1) Elkabeln använder sig av 3 pins kontakt a'la laptops, dvs kontakten är som hur ska man beskriva - 3 inplastade/gummerade pinnar som ligger brevid varandra (på änden man petar in i skärmen). Istället för en klassik "D-kontakt" som man tex använder till ett pc chassi (vilket betyder att jag var tvungen att ge mig ner i råttboet och byta elkabel till den som medföljde).

2) Knapparna är något svåra att trycka på när man väl ska trycka på dom. MEN å andra sidan sitter dom på undersidan av skärmkanten till höger vilket är ett plus då man slipper titta på dom hela tiden (dessutom är det ju inte så ofta man ska ner och peta på dom mer än när man ställer in brightness/contrast som man gör i början).

3) Den har en blå lysdiod nere till höger som indikerar status, själv föredrar jag grön färg Men den kan man enkelt tejpa för om man störs av ljuset.

I övrigt...

Betrakningsvinklar, kontrast, färger, responstider... my preciousssssss

Visst den kostade nästan det dubbla (4495kr) jämfört med vad den crt jag tittade på från början kostade (Samsung 959NF 19" runt 2800kr) men so far känner jag inte att jag ångrar det extra den här kostade mig

Permalänk
Medlem

Gah!
Jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köpa en eller inte!?

Det som mest får mig att fundera är färgerna. Det är ju inte 16.7 miljoner "riktiga" fäger?
Någon som kan detta, och använder mycket Photoshop etc, märker man det? Eller ser man ingen skillnad?

Och så att tydligen är det inte så kul att titta på film på den.

Någon?

Permalänk
Medlem

Står det något i dokumentationen som följer med skärmen om antaler färger? Eller kanske ett modellnummer på panelen som sitter i, det borde funka också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

En mini recension ursprungligen skriven på http://www.tbg.nu/cgi-bin/news_show.cgi?db=53013&id=19

1) Elkabeln använder sig av 3 pins kontakt a'la laptops, dvs kontakten är som hur ska man beskriva - 3 inplastade/gummerade pinnar som ligger brevid varandra (på änden man petar in i skärmen). Istället för en klassik "D-kontakt" som man tex använder till ett pc chassi (vilket betyder att jag var tvungen att ge mig ner i råttboet och byta elkabel till den som medföljde).

2) Knapparna är något svåra att trycka på när man väl ska trycka på dom. MEN å andra sidan sitter dom på undersidan av skärmkanten till höger vilket är ett plus då man slipper titta på dom hela tiden (dessutom är det ju inte så ofta man ska ner och peta på dom mer än när man ställer in brightness/contrast som man gör i början).

3) Den har en blå lysdiod nere till höger som indikerar status, själv föredrar jag grön färg Men den kan man enkelt tejpa för om man störs av ljuset.

Känns som att dina negs är hyfsade "smaken är som baken" punkter, dvs att det upplevs olika från person till person... Själv tycker jag att mussepigg kontakten inger en mer kvalitet känsla en den vanliga, får helt enkelt ta o besegra råttboet Tycker att det är snyggare med blå LED osv...
Klart possitivt att du inte har några döda pixlar, första gången jag läser om någon här som slapp det Skönt iaf att det kommer fler mini recensioner så man får en bättre uppfattning om skärmen...

Permalänk
Medlem

Halogen:

Hur finner man panelnumret utan att skruva isär skärmen ?

ZitreXx:

Har sett flera som fått skärmen utan några döda pixlar.

Gällande dioden och knapparna är det naturligtvis "smaken är som baken" men trots allt negativa delar värda att påpeka (dock är dom inte negativa som i en dålig produkt då tex knapparna är det skönt att slippa se på 99.99% av tiden man använder skärmen, men 0.01% av tiden man behöver använda knapparna önskar man att dom funnits mer traditionellt framtill på skärmen).

Elkontakten är det väl antagligen främst företag och i dom fall privatpersoner har gjort mer eller mindre fasta installationer som bör känna till att det inte är en standardkabel som används utan man behöver byta ut den man tidigare hade till just denna "special" kabel (tex LG 1515S använder sig av en traditionell D kabel för elen vilket betydde att jag inte behövde byta kabel när jag slängde min trasiga crt tidigare). Vilket är ett extrajobb på max nån minut but still...

By the way så sänkte jag brightness/contrast till 40/50 och därefter till 45/45 som jag nu kört ett par timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Känns som att dina negs är hyfsade "smaken är som baken" punkter, dvs att det upplevs olika från person till person... Själv tycker jag att mussepigg kontakten inger en mer kvalitet känsla en den vanliga, får helt enkelt ta o besegra råttboet Tycker att det är snyggare med blå LED osv...
Klart possitivt att du inte har några döda pixlar, första gången jag läser om någon här som slapp det Skönt iaf att det kommer fler mini recensioner så man får en bättre uppfattning om skärmen...

Ser du på sidan 7 så har jag klippt in ett mail från min kompis i Tyskland som fick en felfri panel. Som dom flesta tycker så gillade han INTE menysystemet och knapparna på skärmen, men därimot var allt annat topklass. Han är systeminstallatör åt Siemens på olika sjukhus osv och i ett annat mail skrev han att detta var den bästa 19" skärmen han använt (efter justeringarna var klara) både på arbetet och privat om man ser till bilder, mutimedia osv. Och han har sett det mesta... Det finns bättre skärmar för olika specifika uppgifter.. men ingen har varit så "komplett". Han stör sig dck på att den blåa LED lampan är för "sexig" Jag därimot tycker en sån skulle matcha den blå LED fläkten fram på mitt Antec Super Lanboy chassi utmärkt . Jag köper L90D+ på Februarilönen, tror att Hyundais nya pixelpolicy har börjat gälla då.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Halogen:

Hur finner man panelnumret utan att skruva isär skärmen ?

Med lite tur står det i dokumentationen, isärskruvning rekomenderas inte.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

KingCobra:

Du kan inte höra med din polare vilka inställningar han kör med på brightness/contrast ?

Halogen:

Jo skruva hade jag inte tänkt göra i första taget med den här

Det jag hittar i pdfen är tex...

Declaration of Conformity: Kind of equipment: LCD MONITOR, Type-Designation: L19C0D072

Ovanstående (L19 osv) står även bak på skärmen på etiketten med serienummer etc.

I specifications står det: Number of color: 16.7 million colors

Kan det vara L19C0D072 som är panelnumret ?

Permalänk
Medlem

Själv fick man hem sin L90D+ idag. Och såklart att man fick 2 defekta
pixlar! Dock lyser ingen, utan båda är bara svagt svagt röda. Vid normal
användning av datorn ser man dom inte ens. En uppe till vänster som är
röd vid vit bakgrund, och en nere till höger som är röd vid svart bakgrund ^^.

Jag har testat ett helt gäng spel, och visst märker man av LITE ghostning,
men man måste vara riktigt hardcore gamer för att störas av det. Själv
spelar jag flera spel online, och jag blir inte det minsta störd.

Enda problemen jag ser med skärmen är de döda pixlarna. Jag har testat
flera DVD-filmer, och jag upplever bilden och färgerna som mycket bra. Så
om det nu är 16.7 eller 16.2 låter jag vara osagt.

Mycket bra köp var det iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

KingCobra:

Du kan inte höra med din polare vilka inställningar han kör med på brightness/contrast ?

Halogen:

Jo skruva hade jag inte tänkt göra i första taget med den här

Det jag hittar i pdfen är tex...

Declaration of Conformity: Kind of equipment: LCD MONITOR, Type-Designation: L19C0D072

Ovanstående (L19 osv) står även bak på skärmen på etiketten med serienummer etc.

I specifications står det: Number of color: 16.7 million colors

Kan det vara L19C0D072 som är panelnumret ?

Japp det skall jag göra så fort jag kommit hem från jobbet. har för mig att han sänkte brightness och justerade någon färg men jag låter det vara osagt. Återkommer så fort han svarar på mailen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

TJenare Alla

Tror jag har hittat något för att testa om det är 16,2 M färger eller 16,7 M alltså 24 bitar. Gå in på www.fotos.web.de/margell och klicka på mappen TEST öppna därefter någon av bilderna. På min Sony SMD-HS 74P (18 bitar) blinkar bilderna, det gör det inte på min gamla CRT.

/Joakim

Visa signatur

P4 3,2E GHz | Asus P4P800 SE | 2*256MB PC3200 | Gigabyte 3D Rocket Pro Cooler| Sapphire Radeon 9800PRO@XT ,VF700-Cu | Maxtor 200GB 8Mb S-ATA |Aopen A600A - 350W | Logitech MX 1000 | Sony SMD-HS74P/S|
Powerbook 12" | 1,5GHz | 512MB ram | 60GB HDD | DVD/CD-RW combo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Margell
TJenare Alla

Tror jag har hittat något för att testa om det är 16,2 M färger eller 16,7 M alltså 24 bitar. Gå in på www.fotos.web.de/margell och klicka på mappen TEST öppna därefter någon av bilderna. På min Sony SMD-HS 74P (18 bitar) blinkar bilderna, det gör det inte på min gamla CRT.

/Joakim

Inga blinknigar på min Hyundai L90D+ i alla fall.....

Permalänk
Medlem

Margell:

Jag upplever iaf inget blinkande på den testbilden, dock går ju ögonen i kors av såna bilder efter ett tag

Ungefär som dom som har vit bakgrund och svarta kvadrater så ser man massa gråa fält i korsningen mellan dom svarta kvadraterna som man jagar runt

Permalänk
Medlem

Blinkar inget med mn eizo l550, vilket jag är nästintill säker på har 16,2 milj.

Permalänk
Medlem

OK, det var ju inte bra för min del, vet att min Sony skärm skall ha lite problem med vissa färgskalor.... Tex som i denna tråden http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=12428.
Färgskalan skall vara helt kontinuerlig. Det skall inte synas några vertikala streck eller dyligt.

/Joakim

Visa signatur

P4 3,2E GHz | Asus P4P800 SE | 2*256MB PC3200 | Gigabyte 3D Rocket Pro Cooler| Sapphire Radeon 9800PRO@XT ,VF700-Cu | Maxtor 200GB 8Mb S-ATA |Aopen A600A - 350W | Logitech MX 1000 | Sony SMD-HS74P/S|
Powerbook 12" | 1,5GHz | 512MB ram | 60GB HDD | DVD/CD-RW combo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Margell
OK, det var ju inte bra för min del, vet att min Sony skärm skall ha lite problem med vissa färgskalor.... Tex som i denna tråden http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=12428.
Färgskalan skall vara helt kontinuerlig. Det skall inte synas några vertikala streck eller dyligt.

/Joakim

På min laptop blir det som små hopp mellan nyanserna med som du säger, vertikala sträck. Är det så du menar? De är inte hemska, men man märker dem ganska lätt.