Permalänk
Medlem

Msi Rx480m2

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Nån som vet nått om detta kort, det skall ha xpress 200P chipset och det skall klocka bra!

EDIT: Det var ett micro-ATX kort, ej intressant för mig då!

Permalänk
Medlem

Re: Msi Rx480m2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanen
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Nån som vet nått om detta kort, det skall ha xpress 200P chipset och det skall klocka bra!

EDIT: Det var ett micro-ATX kort, ej intressant för mig då!

Och rykten säger att det är klocklåst. Finns redan en tråd om det ifall du ångrar dig.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Endast just det kortet då? För xpress 200P skall väl vara ett entusiast chipset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanen
Endast just det kortet då? För xpress 200P skall väl vara ett entusiast chipset?

Inte många företag som vågat satsa på xpress200. ASUS kort som ska komma är oxå m-ATX och klocklåst. Sen är det bara mindre företag som TUL, Sapphire, ESC som kommer med kort tror jag.

Jag tror inte det blir förrän ATI släpper sitt Bullhead kort som det kommer dyka upp någon som vågar satsa på det. Fast det är ju ett tag dit.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Inte många företag som vågat satsa på xpress200. ASUS kort som ska komma är oxå m-ATX och klocklåst. Sen är det bara mindre företag som TUL, Sapphire, ESC som kommer med kort tror jag.

Jag tror inte det blir förrän ATI släpper sitt Bullhead kort som det kommer dyka upp någon som vågar satsa på det. Fast det är ju ett tag dit.

Vad menar du? Bullhead var bara namnet ATI gav sitt referenskort.. alla tillverkare får väl använda sig av den layouten antar jag. Kommer säkerligen komma trevliga express200 kort ifrån de större tillverkarna de närmaste månaderna, problemet för tillfället verkar vara ATIs omoderna sydbrygga SB400 som snart blir ersatt av SB450.. verkar även som SB400 haft diverse buggar å fel som bla påverkat USB och ide prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Vad menar du? Bullhead var bara namnet ATI gav sitt referenskort.. alla tillverkare får väl använda sig av den layouten antar jag. Kommer säkerligen komma trevliga express200 kort ifrån de större tillverkarna de närmaste månaderna, problemet för tillfället verkar vara ATIs omoderna sydbrygga SB400 som snart blir ersatt av SB450.. verkar även som SB400 haft diverse buggar å fel som bla påverkat USB och ide prestanda.

Ja men Bullhead kommer i nya versioner hela tiden. Det nyaste referenskortet, (dvs. nyare än Xpress200 kretsen som de flesta företag bygger korten på just nu). Gissar jag kommer heta Xpress400 eller ngt liknande. 2 killar på Xtremesystems forumet sitter och testar det nyaste bullhead kortet just nu. Och i överklockningsväg och minnesprestanda så verkar det överglänsa NF4. De vill inte berätta så mycket för då skulle ATI inte bli så glada men lite information har de gett. Och det kortet har den nya sydbryggan och de säger att alla problemen är fixade nu. Jag tycker ATI måste få ut den här versionen av Bullhead om de ska kunna konkurrera mot nVidia. Och lägga till stöd för SATA2, NCQ i sydbryggan.

MSI och ASUS har inget förtroende för ATI nu i början, de måste nog bevisa sin sak. Om du funderar på att köpa MSI's kort så bör du veta att I USA har MSI's kort dragit tillbaka pga. av mågot fel i bios. Och det sägs även att en ny version ska släppas istället som stödjer överklockning. Jag gissar på att komplett har fått in den här första verisonen som uppvisar det här biosfelet och inte stödjer överklockning. Om du laddar ned manualen från MSI så ser du där att kortet inte har stöd för överklockning i bios i sin nuvarande form. Men det kan ju komma att förändras med senare bios.

Finns ett annat kort från Jetway, ATX kort men verkligen budget. De använder en sydbrygga från ULI som inte uppvisar några problem med långsam USB eller liknande. Men den erbjuder inte mycket nytt heller. http://www.ocworkbench.com/ocwbcgi/newspro/viewnews.cgi?newsi...

Men referenskortet från ULI verkar dock lovande, men såna här kort brukar ha svårt att nå Sverige tyvärr. TUL (fd. powercolor) verkar vara bland de enda som hoppar på den här lösningen. Men kan man ens får tag i TUL i europa? http://www.ocworkbench.com/2004/uli/m1573/g1.htm

Hoppas allt det här makes sense nurå http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=50886

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo jag hoppas verkligen ati får tummen ur och kan leverera en fräsch revision med NCQ och annat så xpress200 känns "up to date" gentemot nf4, och tanken på vad tex. asus kan ge oss då är mkt trevlig som läget är nu känns det lite trist att behöva para ihop ett x800xl med ett nvidia chipset.. och även om ati+ati inte behöver innebära några prestandafördelar så känns det absolut mysigare

Permalänk
Medlem

Men då, för en vecka sen var jag helt inne på Nforce4 och SLI, nu är det ATI som ligger högst upp på önskelistan, jag som precis va påväg att börja beställa , nu är det kört....

Tack för länkarna, intressant läsning....