Permalänk
Medlem

Hjälper ljudfällor?

Undrar om det är nån här som har testat att sätta ljudfällor till in och utblås. Skulle vilja veta hur mycket det hjälpte att få ner ljudnivån och hur mycket sämre luftflöde/temperatur det blev?

Permalänk

Re: Hjälper ljudfällor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwi
Undrar om det är nån här som har testat att sätta ljudfällor till in och utblås. Skulle vilja veta hur mycket det hjälpte att få ner ljudnivån och hur mycket sämre luftflöde/temperatur det blev?

Ljudfällor???

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälper ljudfällor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schermanio
Ljudfällor???

En ljudfälla är till för att fånga upp ljudet men släppa ut luften.
Så här kan den tex se ut:

Fan vad bra jag är på att rita

Finns att köpa färdiga eller så kan man bygga en själv. Frågan är alltså hur mycket dom hjälper mot hur mycket högre tempraturen blir pga det sämre luftflödet.

Permalänk
Medlem

byggde en prototyp i kartong och dämpningsmaterial från mekonomen, fungerade fin fint, ljudet från nätagget blev lägre, mkt lägre, och luften strömmade på bra igenom och ingen märkbar temperaturskillnad., men jag körde att "väggen" som kommer först hade lite krökt topp så att luften lättare skulle flyga över, gjorde faktiskt skillnad, testade båda varianterna

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns färdiga att köpa (kan inte hitta var just nu bara, Gtek hade förut), eller så bygger man en själv, http://www.tweakup.dk/article/334/dk/ , läser man på den sidan så har de gjort mätningar längst ner på deras fanmuffle och kommit fram till att tempen höjs ca 0.5 grader med deras design och ljudet minskas bra.

Har en mycket enklare design bak på min dator, och jag kan bara hålla med dem.

Permalänk

Jepp visst hjälper ljudfällor, byggde ett chassi i mdf i somras. Jag byggde så jag har separata luftkanaler för insug och utblås, båda har ljudfällor. Fungerar väldigt bra, lådan är mycket tyst. Faktist så tyst att ibland när jag kommer hem så tror jag att datorn har stängt av sig.
Helt rätt som oobum säger, det ska vara mjuka kanter på "väggen".

Visa signatur

"KLICK"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Finns färdiga att köpa (kan inte hitta var just nu bara, Gtek hade förut), eller så bygger man en själv, http://www.tweakup.dk/article/334/dk/ , läser man på den sidan så har de gjort mätningar längst ner på deras fanmuffle och kommit fram till att tempen höjs ca 0.5 grader med deras design och ljudet minskas bra.

Har en mycket enklare design bak på min dator, och jag kan bara hålla med dem.

Tack för länken, precis vad jag var efter.

Tack även oobum och Fotohasse för tipset att runda hörnen

Hittade även detta test när jag letade lite mer http://www.overclockers.com/articles716/

Permalänk
Medlem

Funkar kanon om man bygger rätt! Ett tips till är att ha en rak luftkanal (med ljuddämpning där också naturligtvis) en bit framför och efter fläkten, absolut minst 3-4 cm längd på den raka kanalen på varje sida. Minskar problemen med turbulens i fläktens närhet.

/Magnus Thomé