Skillnad mellan DVD-R och DVD+R

Permalänk

Skillnad mellan DVD-R och DVD+R

Vad är skillnaden mellan - och + DVD skivor? Minus är ju billigare. Kostar bara 3kr/st eller 4kr/st om man vill ha 8x till min nec. Men är det värt att lägga extra pengar på DVD +, och isåfall varför?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Läs FAQ.

Enligt min egna erfarenhet presterar de precis lika bra, och funkar lika bra till samma saker. De brukar oftast kosta lika mycket också.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

DVD-R är inte billigare än DVD+R däremot är skivor av dålig kvalitet generellt billigare än skivor av bra kvalitet, oavsett format. Utbudet av billiga/dåliga DVD-R-skivor är kanske lite större men du kan köpa 8x DVD+R-skivor för 2-3kr/st också om du nu vill ha sådana skivor (troligen från någon kass tillverkare alt. B-sortiment).

Permalänk

Men det är ju knappast värt att köpa dyra skivor. Köpte för 4,50kr/st förut, då var de de billigaste 4 som fanns. Köpte 100st, och bara en enda blev fel på. Då vet jag ju inte heller om det var skivan eller om det jag brände redan var fel på, så de fungerar utmärkt. Vet inte hur hållbara de är, men lär ändå bara spela upp dem ett par gånger var så.

Ska kolla i FAQ, men hade DVD-R förut, och om de är typ likadana så får det nog bli såna den här gången också.

Måste bara fråga, varför köper man dyra skivor? Är det hållbarhet som man är ute efter då eller? Finns ju många som är 8 gånger så dyra eller mer än billiga skivor..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tja har du som enda krav att skivorna ska vara läsbara utan CRC-fel direkt efter bränning på din DVD-läsare så visst, använd skräp-skivor för all del.

Vill man däremot ha en brännkvalitet som håller sig väl inom DVD-specen (med avseende på PI/PIF errors, HF-signal, tracking etc.) som gör att skivorna är läsbara även på kinkiga DVD-läsare samt har en större chans att vara fullt läsbara även om några år så lägger man till ett par kronor och köper kvalitetsskivor.

Permalänk

Ja, det är hållbarhet (bland annat) man betalar för när man köper kvalitetsskivor. Färre misslyckade skivor är ett annat argument, verkar inte stämma på dig iofs men jag har alltid haft större problem att bränna skräpskivor än kvalitet.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Men om man inte använder dem så mkt så håller väl de länge? Jag lär typ se vissa några gånger, men inte många. Kanske i snitt 2 ggr. Visst borde de hålla lätt 10 år då? Har dem i fodral, så de borde iaf inte nötas när de inte används.

Men ni har rätt med läsfel! Hemma hos mig fungerar de utan problem, alla som jag testat, alltså typ 75%. Men en kompis har en gammal dvd läsare till tv:n, och där brukar det inte gå så bra. Typ varannan film blir det hack o sånt på lite här o där... Men jag ser typ bara dem hemma ändå så.

Men jag har en till fråga. Om nån bränner en dvd av mig, och bränner den på en bra kvalitetsskiva, blir det bra då, eller blir den lika svår att läsa på dåliga dvd läsare?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Om dataintegriteten inte har försämrats av din dåliga skiva så blir det en bättre kopia om du gör om den på bättre skivor.

Permalänk

Ok, tackar för alla svaren. Får bli fina 8x skivor som testats med min brännare och går bra i 8x. Blir inte kvalitet, för för mitt användande är det inte värt pengarna. De jag ska ta kostar 4kr/st, vilket är rätt bra pris om man tänker efter. Borde vara rätt svårt att göra dvd skivor tycker jag, men det kan det ju inte vara om de kostar ner mot 3kr/st.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Tja har du som enda krav att skivorna ska vara läsbara utan CRC-fel direkt efter bränning på din DVD-läsare så visst, använd skräp-skivor för all del.

Vill man däremot ha en brännkvalitet som håller sig väl inom DVD-specen (med avseende på PI/PIF errors, HF-signal, tracking etc.) som gör att skivorna är läsbara även på kinkiga DVD-läsare samt har en större chans att vara fullt läsbara även om några år så lägger man till ett par kronor och köper kvalitetsskivor.

Har du lust att utveckla det efter HF-signal, tracking...vad finns det mer ?

Går det att kontrollera med program med brännaren som PI/PIF ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Om dataintegriteten inte har försämrats av din dåliga skiva så blir det en bättre kopia om du gör om den på bättre skivor.

Hur kan det bli bättre kopia då det handlar om ettor och nollor dvs antingen funkar det eller inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Hur kan det bli bättre kopia då det handlar om ettor och nollor dvs antingen funkar det eller inte

Gör man film/musik så kan man ju ha lite fel på skivan, det finns ju felkorrigeringskretsar i spelarna. En film/musik-skiva brukar ju även funka när det finns repor på den. Men bränner man data då blir det ju värre.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Den ända skillnaden är väl att de ena skivorna har bubblor, och de andra har gropar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknologen
Har du lust att utveckla det efter HF-signal, tracking...vad finns det mer ?

Går det att kontrollera med program med brännaren som PI/PIF ?

Utdrag från en tysk artikel:

Citat:

Fehlerrate
PI Sum 8 Parity Inner Sum 8, höchste Fehlersumme in acht aufeinander folgenden ECC-Sektoren der Rohdaten. Grenzwert: < 280
PIF Parity Inner Fails, höchste Fehlersumme nach der ersten Fehlerkorrektur pro ECC-Sektor. Grenzwert: <= 4 (nur DVD+R)
POF Parity Outer Fails, höchste Fehlersumme nach der zweiten Fehlerkorrektur pro ECC-Sektor. Grenzwert: =0

Tracking
FE Focus Error, vertikale Abweichungen im Dye, durch die der Laser nicht richtig fokussiert (Absolutwert). Da bereits kleine Kratzer oder Staub Peaks verursachen können, geben wir den Durchschnittswert und das Maximum einer unbespielten Disc an. Grenzwert: < 0,23 µm
RRO Radial Run Out, Abstand des Mittelpunkts der Preegroove-Spirale vom geometrischen Mittelpunkt der DVD. Grenzwert: < 70 µm
PPb Push Pull before Recording, Amplitude des Push-Pull-Signals vor der Aufnahme, wird zum Tracking während der Aufnahme genutzt. Grenzwert: 0,22 bis 0,44 (DVD-R), 0,28 bis 0,56 (DVD+R)
PPb DV Push Pull before recording Disc Variation, Schwankungsbereich des Push-Pull-Signals. Grenzwert: < 15 %
SVY Scanning Velocity, Auslesegeschwindigkeit. Grenzwert: 3,451 bis 3,524 m/s
Radial 2 radiale Störungen (Rauschen) des Tracking-Signals beim Lesen zwischen 1,1 und 10 kHz, normalisiert zur DPD Amp. Grenzwert: < 16 nm
LPPb Land Pre Pit level before recording, Amplitude des Land-Pre-Pit-Signals bei DVD-R. Grenzwert: 0,18 bis 0,28 (nur DVD-R)
PWP Phase Wobble Pre Pit, Phasendifferenz zwischen Wobble- und Land-Pre-Pit-Signal. Grenzwert: -90° ±10° (nur DVD-R)
NWO Normalized Wobble Signal, normalisierte Amplitude des Wobble-Signals, mit dem die Umdrehungsgeschwindigkeit gesteuert wird. Grenzwert: 0,06 bis 0,1 (DVD-R), 0,2 bis 0,3 (DVD+R)
WOCNRa Wobble Signal to Noise Ratio after Recording, Rauschabstand des Wobble-Signals nach der Aufnahme. Grenzwert: > 31 dB (nur DVD-R)
AR Aperture Ratio after Recording, Verhältnis vom schwächsten zum stärksten Land-Pre-Pit nach der Aufnahme. Grenzwert: > 15% (nur DVD-R)
BLERb, BLERa : Block Error Rate before and after Recording, Anzahl der Fehler im Land-Pre-Pit-Signal vor und nach der Aufnahme innerhalb von 1000 ECC-Blöcken. Achtung: Nicht mit der BLER bei CDs verwechseln. Grenzwert: BLERb < 3 %, BLERa < 5 % (nur DVD-R)

HF-Signal
I3 durchschnittliche Signalamplitude der kürzesten 3T-Pits und -Lands
I14 durchschnittliche Signalamplitude der längsten 14T-Pits und -Lands
R14H Reflektivität der T14-Lands. Grenzwert: 45 bis 85 %
I14/I14H Verhältnis der I14-Signalamplitude zur Reflektivität der T14-Lands, schwache Werte deuten auf einen zu dünnen Dye hin. Grenzwert: > 0,6
ASYM Asymmetrie des HF-Signals, die die Abweichungen der Mittelwerte (Null-Linie) vom I3-Signal zum I14-Signal beschreibt. Grenzwert: -5 % bis +15 %
ASYM Range Asymetry Range, Schwankungsbereich der Asymmetrie, sollte möglichst gering sein
DC Jitter Jitter Data-to-Clock, durchschnittliche Variationen der Pit- und Land-Signalzeiten (Längen) zum Zeitgebertakt (1T=38 ns) des DVD-Players, gemessen über die gesamte DVD ohne Neigungsänderung des Lasers
Bottom Jitter geringster Jitter, gemessen an drei Punkten mit unterschiedlichen Neigungen des Lasers. Grenzwert: < 8 % (DVD-R), < 9 % (DVD+R)

Du kan också kolla ECMA-349 och ECMA-359 för mer detaljer (på engelska): http://www.ecma-international.org/publications/standards/Stan...

Jitter kan i någon mån BenQ- och Plextor-brännare kolla samt TE/FE-test. PX-716A kan också köra någon form av TA-test (Time Analyzer).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Hur kan det bli bättre kopia då det handlar om ettor och nollor dvs antingen funkar det eller inte

Så enkelt är det inte. En skiva som är utanför DVD-specen med avseende på någon/några parametrar ovan kan vara fullt läslig på en bra DVD-läsare (kanske med vissa slow-downs) men vara oläslig på en annan kinkigare läsare. Läser man in den kassa skivan på en bra läsare och bränner den på en ny bra skiva som ger bra brännkvalitet som gör att skivan även är läsbar på en kinkigare läsare så har du en "bättre kopia".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomico
Den ända skillnaden är väl att de ena skivorna har bubblor, och de andra har gropar?

Uhm nej...

Permalänk
Medlem

En fördel med DVD+R är att man kan ändra bitsettingen, dvs man kan lura läsare att det är en vanliga DVD-ROM (som köpta filmer) istället för DVD-R. Fördelaktigt om man ska använda skivorna på gamla spelare. (Tjejens bärbara dator pallade bara DVD-ROM, dock är den väldigt gammal)

EDIT: Det hette kanske Booktype?