Kritik på min första webbsida till ett företag.

Permalänk
Medlem

Kritik på min första webbsida till ett företag.

Är klar med min första hemsida åt ett företag i borlänge.

http://www.sangcentrum.se/

Är rätt nöjd med sidan men skulle vara glad att få höra lite
kritik från experterna på sweclockers.

Vad kan man förbättra? Tips?

Är mycket tacksam för all sorts kritik. Tack på förhand!

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem

Lite fel på sidan:
- Nyhetsblocket ligger för långt åt höger.
- När man trycker på länkar så trycks menyn ihop
- Validera sidan: http://validator.w3.org/check?ss=1&uri=http%3A//www.sangcentr...

Permalänk
Medlem

Bilden under menyn är inte så snygg. Ta bort texten på bilden åtminstone.

Hur mycket betalt får du för sidan?

Permalänk
Medlem

* Olika fonter på sidan
* Blå rad med "© Sängcentrum 2005" som ligger helt fel (ligger till höger om nyheter)
* Under kontakta oss, varför ha två siluettbilder? Lika bra att ta bort dem om du inte har riktiga bilder. Sen ser det lite oseriöst med Webbmaster: makki@telia.com. Kan ju åtminstone ha namn om du nu ska skriva vem som är webmaster.
* Bild layout/img/arrow_rght-blue.gif saknas

Permalänk
Medlem

Hehe ojdå lite småfel jag måste fixa.
Ska börja direkt med menyn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
* Olika fonter på sidan
* Blå rad med "© Sängcentrum 2005" som ligger helt fel (ligger till höger om nyheter)
* Under kontakta oss, varför ha två siluettbilder? Lika bra att ta bort dem om du inte har riktiga bilder. Sen ser det lite oseriöst med Webbmaster: makki@telia.com. Kan ju åtminstone ha namn om du nu ska skriva vem som är webmaster.
* Bild layout/img/arrow_rght-blue.gif saknas

Vilken webbläsare andvänder du?
Riktiga bilder på personerna kommer snart, men jag ska ta bort siluettbilder och ta bort webbmaster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalinski
Bilden under menyn är inte så snygg. Ta bort texten på bilden åtminstone.

Hur mycket betalt får du för sidan?

Vet inte hur mycket jag ska kräva för denna sida.
Vad är lagomt?

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Avstängd

1500kr ?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

5000 låter mer rimligt.

Såg väldigt proffsig ut, men text-loggan var ful som fan och menyn lite kort. Sen lite för blå färg, känns lite stel.
Sist men inte minst så ser det ut som det ska vara bilder fram meny-valen, men de har inte kommit fram än.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Som Skogga sa, nyheterna ligger för långt till höger + att man inte ser hela den övre bilden.

Kör i Safari 1.2.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
5000 låter mer rimligt.

Såg väldigt proffsig ut, men text-loggan var ful som fan och menyn lite kort. Sen lite för blå färg, känns lite stel.
Sist men inte minst så ser det ut som det ska vara bilder fram meny-valen, men de har inte kommit fram än.

Menar du den blå Sängcentrum loggan? Den kan jag tyvärr inte ändra på, det är företagets egna. Bilderna i meny-valen har jag fixat nu allafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tools10
Som Skogga sa, nyheterna ligger för långt till höger + att man inte ser hela den övre bilden.

Kör i Safari 1.2.4

Hmmm sidan funkar bra i Opera, Netscape och IE. Hur ska man optimera den till Safari 1.2.4?
Har tyvärr ingen Mac.

Vilken upplösning kör ni i? Har testat 1024x768, 1152x864 och 1280x1024 med Opera, Netscape och IE och tycker att nyheterna ligger rätt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med IE 6 i både 1280x1024 och 1400x1050 och alltid ligger nyhetsdelen (högra blocket) en 20-30 pixlar för långt åt höger.

Permalänk
Medlem

Ja, nyhetsdelen är förskjuten åt höger. Menyn buggar en del... men det värsta: FRAMES!

Sen vet jag inte om Hästensbilden är laglig, men det kanske den är... fast jag tycker ändå inte att en symbol för Hästens ska vara det första man ser, även om firman säljer Hästenssängar... Och om du prompt ska ha frames så se till att de inte glappar... nej för fan, jag ändrar mig, inga frames alls, tack! Rättar mig förresten om "buggigheten" i menyn, den är bara inte kodad som en användare förväntar sig... antingen ska trädet stanna kvar tills användaren klickar på den igen, på både länkar och produkter, så om du klickar på först produkter och sen länkar så ska inte trädet försvinna i produkter... Finns en del annat som jag inte skulle ha gjort, men det är ju mitt sätt att designa...

Kul när man får kritisera en massa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Ja, nyhetsdelen är förskjuten åt höger. Menyn buggar en del... men det värsta: FRAMES!

Sen vet jag inte om Hästensbilden är laglig, men det kanske den är... fast jag tycker ändå inte att en symbol för Hästens ska vara det första man ser, även om firman säljer Hästenssängar... Och om du prompt ska ha frames så se till att de inte glappar... nej för fan, jag ändrar mig, inga frames alls, tack! Rättar mig förresten om "buggigheten" i menyn, den är bara inte kodad som en användare förväntar sig... antingen ska trädet stanna kvar tills användaren klickar på den igen, på både länkar och produkter, så om du klickar på först produkter och sen länkar så ska inte trädet försvinna i produkter... Finns en del annat som jag inte skulle ha gjort, men det är ju mitt sätt att designa...

Kul när man får kritisera en massa

Hehe kritisera på du bara jag tål mycket...
Använder Frames för att det funkar bra och att det är enkelt att använda det.
Ska försöka få bort alla glapp och optimera menyerna lite, men jag förstår inte vad ni menar med att nyhetsdelen är förskjuten åt höger.

Så ser hemsida ungefär ut i IE, Opera och Netscape i 1280x1024 hemma hos mig.
http://web.telia.com/~u24317386/test.jpg

Tycker att nyheterna ligger bra till.

Edit: Alla bilder på sidan är laglig, använder bara bilder från företagets annons cd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser lite skevt ut, men idén är det inge fel på. Det är bara du som har missat lite i koden. BILD

Permalänk
Medlem

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/sang.jpg

Jag använder FF i 1024x768.

Ser inte så där jättebra ut med en scroll där till vänster :/

Abropå att nyhetssidan ligger för mycket till höger: ÄR DU BLIND MÄNNISKA!?
Ser du inte att den ligger utanför den översta och nedersta blåa randen? De ska självklart vara lika långa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja nu har jag fixat dom flesta felen...., hoppas
Om ni har tid/lust så får ni gärna kolla igen glöm bara inte att uppdatera sidan.

Tack för alla tips å kritiken....., ni borde ju nästan få 10% av min lön för all hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... ser bättre ut nu.

Några till saker:
- Butikensidan har ett annat teckensnitt än de andra sidorna.
- Samma gäller pruktkategoriernas sidor
- Om man kollar på Sova gott sidan och kontakta oss sidan så ser man att titeln har olika padding.
- Hela sidan borde ha ungefär en margin-top: 3px; i bodyn för att inte kännas fasttryckt upptill.
- Nu en helt personligt åsikt, du får gärna centrera sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makki
Vilken webbläsare andvänder du? .

FF v1.0
Nu är det tydligen dock fixat med den blå raden.. nu ligger den längst ner

Permalänk
Medlem

Hur är det nu med gubben som sover där? Får du verkligen använda den?
Om inte annat tycker jag sidan nog skulle se bättre ut utan den, så slipper jag scrolla så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Hur är det nu med gubben som sover där? Får du verkligen använda den?
Om inte annat tycker jag sidan nog skulle se bättre ut utan den, så slipper jag scrolla så mycket

Gubben är från Hästens annons cd.
Företaget Sängcentrum fick den för att göra annonser i tex tidningar.
Fick skivan iallafall och ägaren sa att det var okej att ta bilder från den.
Han har väl rätt?

Och varför vill du inte scrolla? Har du inget hjul på din mus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde du inte skriva ngt mer under kontakt vid din mail? Nu står det bara "makki@telia.com" utan att man vet vart det går lr vad man kan maila dit. Annars tyckte jag sidan såg bra ut..

Permalänk
Medlem

* Sidan är för bred.

* Snyggare typografi - alltså formatera texten med css. Styckeindela med margins istället för blankrad.

* Byt inte rad mitt
i stycket det gör man inte.

* Varför har du länkar till Hästens, Jensen etc? Får du betalt för det? Länkar dom dig? Får du ut något av länkarna? Annars ta bort dom.

* Skriv ut "Webbmaster: Namn" och länka namnet med mailto:dinmail.

* Varför har du meta keywords och description på alla sidor? Ha det bara på framesetet - det är den sidan folk ska komma till när dom söker. Alternativt kan du lägga ett script på dina sidor som dom alltid hittar sitt frameset.

* Validera sidan.

* Tjejen på bilden under länken 'Sova gott' har på sig en filt. Jag har filtfobi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makki

Vet inte hur mycket jag ska kräva för denna sida.
Vad är lagomt?

Ett tips tills nästa gång är att du kommer överens om ersättningen innan du gör sidan. Givetvis behöver ni inte komma överens om ett fast pris utan en timersättning om så önskas.

Permalänk

Under nyheter står det dagens datum som: "den 23 februari 2005"
Ta bort "den" så ser det inte så töntigt ut.
Sen tycker jag att storleken på texten är lite stor...men det är kanske bara jag

Permalänk
Medlem

"Vi tillbringar cirka 25 år av vårt liv sovande."
Beror inte det på hur länge man lever?

Permalänk
Medlem

Tycker inte sidan ser speciellt proffisionel ut trycker inte designen är anpassad efter företaget.

Och svar till "aschberg" i genomsnitt lever man 73-80 år och sover mellan 7-8 timmar det blir mellan 25-27 år. Men allt är relativt

Permalänk
Medlem

Kanske ska skriva att man sover 30% av livet?

**Edit: En tredjedel låter kanske bättre?

Permalänk
Medlem

Jag tycker menyn ska ligga i samma höjd som högerspalten, dvs under den blåa topp-bordern.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Nu såg nyheterna bättre ut! Men det är fortfarande ett glapp mellan topbordern och nyhetsfältet, bort! Annars måste du flytta ner menyn så att det blir ett glapp där med. Balansen i helhetsbilden blir skev. Jag tycker inte heller att den sovande mannen passar in på sidan. Särskilt som det är ett så starkt kännetecken på Hästens sängar, de säljer väl mer än Hästens? Det är dumt att blanda in ett annat varumärke i Sängcentrums. Det är synd att Sängcentrums logga inte fungerar på internet. Men det är naturligtvis inte konstigt när det antagligen inte var meningen att de skulle skapa en hemsida när de skapade loggan. Men om jag får kritisera loggan så: Den ser precis ut som Jysks logga. Min bild av Jysks logga (det jag kommer ihåg och alltså det som är viktigt) är att den ser precis likadan ut, jag tänker alltså mer på Jysk än Sängcentrum när jag ser den. Det kan du ju nämna för företaget, så kanske de kan tänka sig att skaffa en bättre logga.

Marginalen mellan framarna är bättre nu, men jag skulle slopat frames helt, eller rättare: Jag skulle aldrig använt frames.

Det där med länkarna håller jag med om, varför ska de finnas med? Länkar de tillbaka till dig? Man ska bara länka till andra om man får ett utbyte av det, om man inte är en länksajt och det är det väl inte?

Och animerade gifar eller flash kräks jag på... det spelar ingen roll om man gjort sig besväret att göra det i flash, det är lika illa ändå. Så bort med animationen, internet ska enligt mig vara statiskt om inte hela sidan är animerad. Att bara lägga in ett animerat element är ett alldeles för enkelt och vanligt sätt att få uppmärksamhet, det slår tillbaka direkt tyvärr. Kan inte månadens erbjudande ligga som en undersida istället? Men det beror ju naturligtvis på vad du vill ha för profil på sidan. Om du vill att den ska skrika besökaren i ansiktet och få denne att inte återvända, så är det ju bra

Som du ser finns det inga klara regler för design och webdesign, allt beror på... Men framesettet tycker jag du ska kasera helt. Om menyn är gjord i java så kan du hämta in den från ett eget dokument, som ett embeddat objekt... det är visst <object>-taggen som gäller nuförtiden. Kolla lite på det så kan du skippa användandet av frames. Och om du absolut måste ha med scrollning (vilket inte är särskilt användbart) så finns ju iFrame.

Jag skulle kunna diskutera rätt och fel hela dagen men tja, lite får du leta upp själv