X800XT - endast gröngul bild.

Permalänk
Medlem

X800XT - endast gröngul bild.

Ja, hem-pc följetången fortsätter.... :x

Jag har som några av er vet varit mycket missnöjd med ljudnivån på kylningen av min prescott 3.6.
Skaffade i veckan en Freezzer 7 och är mycket nöjd mde denna, kyler minst lika bra och är fullkomligt knäpptyst.
Vad händer då...jo

Enda sedan datorn var ny har den iband varit svår att få igång, hur många gånger man än trycler på "power" så fullkomligt vägrar den. Detta uppkommer enbart när man flyttat daatorn, dvs när alla kablar inklusiv strömkabel varit urkopplade.
Så när jag installerat freezern var jag givetvis beredd på detta och mycket rikigt den blåvägrar...va f-n. Tidigare så har problemer mer eller mindr löst sig själv, utan att jag behövt gjort något, rätt som det är så har den hoppat igång. Då har den fungerat utan problem, tills nästa gång man är tvungen att rycka strömkabeln.

Men denna gång var det annorlund, vad jag än gjorde så gick det bara inte, tog ur alla kablar förutom strömkabeln, men icke.
Till slut så plockade jag ur lkudkortet, nej inte heller det hjälpte.
När jag tar ur grafikkortet så simsalabim då fungerar det, sätter tillbaka allting och jodå datorn hoppar igång, Xp-logon den bekanta visar upp sig, men sedan så möts jag av en minst sagt tråkig syn.
Allt går i gröngult, skrivbord, startmeny ser ut som det ska förutom färgerna, det går att spela surfa, ja vad du vill inga problem, om du nu gillar gröngult.

Viktigt att påpeka att bilden inte innehåller några artefakter eller andra horisontella/vertikala linjer. Utan allt fungerar klockrent men färgerna är helt fucked up.
ATI:s kontrollpanel rapporterar som vanligt 256MB minne, klockfrekvenserna är std.

Jag testar med att köra "factory recall" på skärmen - ingen skillnad
Jag testar en annan skärm - ingen skillnad
Testar den andra DVI-utgången - ingen skillnad
Testar tv-ut - samma färger

Börjar bli smått irriterad nu.

Det jag inte hunnit testa (sitter på jobbet och har så gjort hela helgen)

Byta DVI-VGA adapter
Installerat om Catalyst
Tvättat rent med komponentsprit för att ta bort eventuellt smuts.

Va sjutton kan det vara?
Min tanke är att grafikkortet varit lattjo från början och på något sätt kortslutit/lastat ned nätagget efter att det varit urkopplat, men varför?
och hur kommer det sig att kortet fungerar och presterar precis som det ska bara att färgerna är helt fel?
Hur kommer det sig att XP-loggan visas korrekt, kan det vara bara för att den visas i 256 färger/annan upplösning?

Det skumma är ju att det enda jag gjort är att installera Freezern, har inte gjort ett skit åt resten av burken.

Har varit i kontakt med supporten och den teknikern trodde på grafikkortet, han ville att jag skulle göra en återställning för att se att detta inte löste problemet(han trodde inte själv att det skulle göra någon skillnad, men tydligen måste jag göra den åtgärden för att de ens ska ta emot datorn till service)

Så nu måste jag finna plats för mina 300gb+ filer för att kunna skicka skiten på service, om inte någon av er här har en briljant lösning på problemet.

Permalänk

Det kanske är nätagget som är för klent?

Visa signatur

See you, space cowboy.

Permalänk
Medlem

Kanske för stor belastning på nätaggregatet?

Visa signatur

Apple Macbook Pro