Köpa tyst hårddisk - seagate?

Permalänk

Köpa tyst hårddisk - seagate?

Hej!
Ska köpa ny hårddisk. Jag vill att den ska vara tyst, så jag undrar om det är någon som har en sådan här nu och kan säga några väl valda ord om den. Alternativt förslag på andra i samma prisklass. Spelar eg ingen större roll om de e SATA eller ATA.
Jag har nu en Maxtor DimondPlus 9 80Gb som jag tycker är tillräckligt tyst.

Seagate BARRACUDA 7200.7 160GB SERIAL ATA/150.
849 kr + Frakt: 69 från webhallen

Visa signatur

. . . HABETIS BONA DEUM . . .
Vinnare i Swec's pepparkakshustävling Julen 2004, 2005 och 2006!
[AMD 64 3000+; MSI K8N Neo Platinum; Corsair 2*512Mb; 9800pro; 240GB;XPx64]

Permalänk
Medlem

Jag råder dig o köpa en MaXtor DiamondMax Plus 10 200gb...)sån jag har) för jäklar vad nöjd jag är med den! den e snabb tyst...o ja inga problem alls med den...haft några maxtor o aldrig haft problem... sen får du ju mer utrymme per kr om du köper en sån med

Permalänk

Hmm...
Vet inte om jag vågar det... Har en polare som har en sådan, och den låter verkligen som ett tröskverk.

Visa signatur

. . . HABETIS BONA DEUM . . .
Vinnare i Swec's pepparkakshustävling Julen 2004, 2005 och 2006!
[AMD 64 3000+; MSI K8N Neo Platinum; Corsair 2*512Mb; 9800pro; 240GB;XPx64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChronoS_86
Hmm...
Vet inte om jag vågar det... Har en polare som har en sådan, och den låter verkligen som ett tröskverk.

Har e maxtor den knattrar vid läsning, störigt.... iaf om mananvänder den som DC disk,. men min Seagate är tyst. så jag röstar på seagate.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Re: Köpa tyst hårddisk - seagate?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChronoS_86
Hej!
Ska köpa ny hårddisk. Jag vill att den ska vara tyst, så jag undrar om det är någon som har en sådan här nu och kan säga några väl valda ord om den. Alternativt förslag på andra i samma prisklass. Spelar eg ingen större roll om de e SATA eller ATA.
Jag har nu en Maxtor DimondPlus 9 80Gb som jag tycker är tillräckligt tyst.

Seagate BARRACUDA 7200.7 160GB SERIAL ATA/150.
849 kr + Frakt: 69 från webhallen

Om du har pengarna så kan det vara värt att köpa en 7200.8 250gig. Kostar runt 1300. Meningarna går isär, men den jag har låter i princip ingenting. Jag har även en 7200.7 200gig som inte är ett dugg tyst, så jag har dragit slutsatsen att serie 8 är tystare än serie 7, när det gäller SATA-diskarna.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Luftis, jag sitter på en Seagate Barracuda 7200.8 250 gig SATA. Den är tyst och snabb, ruskigt nöjd kan man säga, den ger något ljud ibland, kanske en gång om dagen eller nått nej då, den är tyst och bra, rekomenderar den verkligen.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Köpte en Seagate 7200.7 200GB till min xbox och är helnöjd med den, det är ju förvisso IDE disk men den är tyst. Fast min gammmla seagate barracuda 80GB är snäppet tystare endå.

Permalänk
Medlem

hmm min maxtor 10 200GB IDE133 är alldeles knäpptyst den låter nästan lika lite när den skriver som idle är jättenöjd

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Hedersmedlem

Off topic
Ni som säger att diskarna är knäpptysta? Har ni knäpptysta datorer i övrigt?
Av erfarenhet så finns det inga tysta 7200rpm-diskar, bara dem som väsnas något mindre än de andra.

On topic
Om du upplever att Maxtor Diamond Plus 9 är tyst så kan du i stort sett köpa vilken modern disk som helst. Har själv en Diamond Plus 9 och jag upplever att den väsnar lite lite mer än mina Wester Digital- och Samsung-hårddiskar.

Om inte sata/pata spelar roll så får du 200GB(pata) för 900kr. Märke är inte av största betydelse idag då så vitt jag känner till så finns det inga "problem-diskar" i det här segmentet just nu.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

PsychoSaurus: Seagate Barracuda är utan tvekan den absolut tystaste hårddisken jag någonsin stött på. Det är dock en överdrift att säga att den är ljudlös. Jag skulle nog jämföra den med en 19dB papstfläkt då den är idle.

Permalänk
Medlem

Diamonmax 9 är allt annat än tyst skulle jag säga. Jag hade en WD200gb innan, den var betydligt tystare.

Den går dock att få rejält mycket tystare om man aktiverar AAM. Se guiden jag la upp i lagringsmedie-forumet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Det som alltid fått mig att välja Seagate framför Maxtor är tillförlitligheten. Alltför många i min bekantskapskrets har haft Maxtor som kraschat. Dessutom har Maxtor-diskarna jag sett in action gett ifrån sig högfrekventa ljud som jag upplever som väldigt störande.

Men det är förstås bara min egen åsikt. Jag kan inte förankra det med undersökningar.

Permalänk
Medlem

Min Samsung SP80 sata 160GB är tystare än min Seagate 7200.7 sata 80GB.

Den vibrerar lite mer men har knappt hörbart sökljud jämfört med 7200.7
Plus att man kan ställa in AAM på SP80.

Permalänk
Medlem

Jag har en Hitatchi 120gb som låter en del och en maxtor diamond plus-9 200gb sata disk som låter ännu mer... medans min Samsung Spoinpoint 160gb är tyst..

så min röst går till samsung spinpoint

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Precis som några tidigare skrivit så tycker jag inte att Seagates diskar är specielt tysta, inte mina iaf.

Har haft 2 stycken sådana här diskar sedan jag köpte min burk:

Seagate Barracuda 7200.7 SG ST380011A - 80 7200rpm och de låter ganska mycket.

Köpte för ett par veckor sedan en sån här:

Samsung SP1614N 160Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 IDE oc hdenna tycker jag är mycket tystare.

Permalänk
Medlem

Samsung SP sägs vara den tystaste disken, kolla in www.silentpcreview.com
Synd bara att de endast görs upp till 160gb, man vill ju ha minst 250 idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung har kommit med en ny modell P120 på 200 GB samt 250 GB.
200 GB-modellen SP2014N finns att köpa på t.ex. komplett. Den större modellen borde väl komma snart. Men jag vet inte hur pass tysta de är i jämförelse.

Själv har två stycken Seagate 7200.7 SATA, en på 160 GB och en på 200 GB. De är inte jättetysta tycker jag men inte störande direkt heller. Men ibland har dom något konstigt läte för sig när de är i vila, det lär ska vara någon sorts självkalibrering som görs.

Permalänk

Hej!

Min 7200.8 250Gb är tyst, men inte knäpptyst. Läsljudet är klart hörbart, men den är extremt tyst vid tomgång.
Den 7200.7 120Gb jag hade innan var klart tystare vid läsning, kunde nästan inte höra att den jobbade.

Brorsan har några Maxtor DM 9, alla låter ganska mycket vid läsning, klart mer än min 7200.8. Han hade även en Samsung 60Gb, som var helt omöjligt att höra läsljudet på, den väsnades dock mer på tomgång än maxtordiskarna.

Jag har även en LaCie 250Gb med Maxtor DM10 disk, den rasslar ganska kraftigt vid läsning och tomgångsljudet överröstar det sammanlagda tomgångsljudet från hela min dator (!). Därmed inte sagt att LaCie:n bullrar extremt.

Min dator består av Tagan 330W nätagg. Antec-chassi med tempstyrd och dämpad 120mm fläkt. Arctic Cooling tempstyrd processorfläkt. Fläktlös grafikkortskylning. Seagate 7200.8 monterad i vibrationsdämpare.

Allt är relativt. För tillfället är surrandet från min gamla 17" CRT kraftigare än det sammanlagda ljudet från datorn, och då surrar inte monitorn mer än normalt hos en gammal 17".

Tycker du en gammal Maxtor är tillräckligt tyst så kan du nog köpa valfri modern hårddisk och bli nöjd med ljudnivån...

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]

Permalänk
Medlem

Många här verkar dra SATA och PATA över en kam. Jag tycker att det är en ganska orättvis jämförelse vad gäller ljudnivån...

Permalänk
Medlem

Har en Seagate Barracuda 80GB (SATA) och den låter nästan ingenting.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan SATA och PATA inom samma modell är protokollet, dvs delar av elektroniken är annorlunda.

Detta påverkar naturligtvis inte ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skillnaden mellan SATA och PATA inom samma modell är protokollet, dvs delar av elektroniken är annorlunda.

Detta påverkar naturligtvis inte ljudnivån.

Ofta har PATA AAM aktiverat, medan SATA inte har det. Aktiverar man det och ställer in det likvärdigt på båda, borde båda låta ganska lika.

Det just jag stör mig på är inte sökljudet speciellt, det går att tysta ned med AAM. Det som stör mig är det äckliga whine-ljudet som vissa diskar ska ha, det går igenom vägg och tak, ben och märg. Jag hör det till och med när jag befinner mig inne på toaletten.

Visa signatur