Permalänk
Medlem

VIA EPIA dual PCI riser card

Det har tidigare pratats om den här risern på forumet och huruvida den är kompatibel med andra moderkort än VIA's EPIA.
Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.
Själv har jag den till ett ASUS A7N8X-VM/400.

När jag först satte i den så ville endast den undre PCI slotten fungera och bara när det endast satt ett kort i. Annars fick jag ett felmeddelande "PCI IRQ Routing error [01:0E:00]" när jag starta datorn och windows XP sa att det inte fanns tillräckligt med resurser för de här enheterna.

Jag försökte med alla möjliga inställningar i bios men inget hjälpte så till slut gav jag mig på jumprarna på risern.
Jag flyttade jumpern ett steg till höger när kontakten är vänd nedåt, alltså:
. . . . . .______. . . . . .
. . . I . ._-->__. . . . I .
. . . I . .______. . . . I .

Jag stoppade i 2 kort och inget felmeddelande kom upp vid start av datorn och allt fungerade perfekt i windows

Hursomhelst så hade jag bytt ut det ena kortet mot ett sketet nätverkskort utifall att något skulle gå sönder... När jag stoppade i det kortet jag ska använda så gick det inte riktigt lika bra. Det kortet behöver nämligen 2 IRQ.
Så om någon vill testa lite till så får ni gärna göra det och skriva här

I annat fall så vill jag bara tipsa om att testa flytta jumpern ett steg till höger om ni har problem med att få igång båda PCI platserna.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, alltid tacksamt med folk som testar lite nytt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Nice! Då måste jag skaffa en sån om den verkar fungera till andra moderkort också. Har nämligen en htpc som skulle vilja ha ett ljudkort med optisk ingång men kortet är lite för högt för lådan

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten update.

Har gjort omfattande tester nu för att få det att fungera så som jag vill....
Det är ganska mycket problem med den här riser, jag har läst på VIA Arenas forum om att det ska finnas en ny bättre riser som klarar högre bandbredd.

Problemet som hade var att båda mina kort använde 2 IRQ vardera vilket inte ville fungera med den övre sloten. I den övre sloten är det dessutom ett tv-kort som ska användas vilket kräver en del bandbredd.

Har testat alla jumperkonfigurationer kombinerat med olika inställningar i bios. Till slut lyckades jag starta datorn med kortet i utan några konflikter och resursproblem. Men när jag testade kortet fick jag endast ljud. Bilden var som en fryst "gröt".

Min riser ska sitta i den sista PCI-sloten, hade jag tänkt iaf...
Det kändes i varje fall som att placeringen av risern kunde påverka bandbredden och att det därför inte fungerade.
Jag satte i risern i den andra PCI-sloten istället och då fungerade det perfekt!

Dock så kör jag med en annan jumperkonfiguration, ett steg till vänster istället för höger. Men med standart bios inställningar.
Har inte testat med mitt andra kort i den undre slotten samtidigt än.. Men jag tror inte att det ska vara några problem.

Det krävs nog en del experimenterande för att få det att fungera. Det verkar vara mer problem att få igång det på Windows XP än exempelvis 2000 / 98. Sen är det mycket individuellt ifrån moderkort till moderkort.

Men för 110 spänn så är den helt klart prisvärd.

Visa signatur

// Aloha