Fungus, en interaktiv Befunge-93 intepreter och debugger

Permalänk
Medlem

Fungus, en interaktiv Befunge-93 intepreter och debugger

Som vissa har sett så är det lite hett med konstiga språk just nu. Jag har kollat en hel del dom senaste dagarna på Befunge. Ett tvådimensionellt språk med en del spännande tvister

Tankas här: http://www.teepop.net/fungus/fungus-0.22-win32.zip

Hello world ser ut så här:

> v v"Hello World!"0< v < >:,| @

Mer info om Befunge här: http://en.wikipedia.org/wiki/Befunge
Så... vem kan hitta på den roligaste prylen?

Feedback på programmet goddages givetvis!

EDIT: stavfix

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Jaha, får väl inte vara sämre än att jag visar det jag knåpade ihop då (delvis med hjälp av matricks verktyg... det blir verkligen lättare då man ser vad som händer i galenskapen ). Denna kod omvandlar BrainF**k (minst lika konstigt språk) till vanlig C kod.
Den tar BrainF**k-koden genom standard-input och skriver ut C-koden till standard-output.

T.ex:

cat kod.bf | ./omvandlare > kod.c

>052*";)00003,0,p(tesmem"052*";)00003(collam)*rahc(=p* rahc"052*"{)(niam tni"v v"(*p)=getchar();"*520< > v"free(p);" "}"*520 <v`\0 :~<> v > v > v > v |:,< v"(*p)++;"*520< ^_v |:,< |:,< |: ,< v< v:_^ @v < v< |!%"+":< ^< ^$< ^$< %^"[" < ^ > #" #: #^ ^ v %"]":_v v< ^%",":< |< . v<v<">v> ^ v"while(*p){"*520< v"putchar(*p);"*520<% ":%"" -2* > > v ^ <|<><:"5"^<> ^ > vv"p++;"*520< "" %0;" >| > v :%^_^-( >025*"}" v |< -* >v v"p--;"*520< )p > v"" > v >^ > ^ > ^

Permalänk
Testpilot

Roligt språk, häftigt att man talar om åt vilket håll den ska läsa ska se om det går att göra nått skoj, tänker mest på nått som ser skoj ut i ditt program och inte utför nått viktigt. Känns inte riktigt som om språket är utvecklat för att utföra viktiga saker

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

> v ^ ,,,,,,,,,,,"hello world"<

Du får gärna göra att Ctrl-C hamnar i clipboarden alá ASCII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure

> v ^ ,,,,,,,,,,,"hello world"<

Du får gärna göra att Ctrl-C hamnar i clipboarden alá ASCII

Fixat. Kommer i nästa version.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jävla skitspråk. Går inte att göra något vettigt. Får panik!

Edit: Skall dock läggas till att editorn är mycket behaglig.

Permalänk
Medlem

Fet feature till nästa version. Show flow!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Fet feature till nästa version. Show flow!
http://www.teepop.net/fungus/fungus002.png

Hur hanterar den '?'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Hur hanterar den '?'

Givetvis! Den går bara igenom allt och ritar ut alla sätt den skulle kunna gå på.. problemet är dock att befunge är självmodifierande.. vilket den inte kan räkna på.

Nya verren:
http://www.teepop.net/fungus/fungus-0.2-win32.zip

Visa signatur

Permalänk
Medlem

matricks: Följande funkar ej =

"? Start moving in a random cardinal direction"

Edit: nya varren hänger sig så fort jag editerar där "trackline" går? :S

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Gah.. upptäckt massa problem med trackingen :\.. fixar fort som fan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm kan du förklara hur man använder "?", hur jag än gör så funkar de inte? ett exempel vore guld värt

F*n vad jag var snabb med kritik "Ny varre: 0107" "kritik: 0112"

Edit: Glömde att hurra lite för dig första gången jag kan kombinera min kodning med att vara lite konstnärlig
btw: din trackline ser lite ut som den trackline lightcycles har i "tron"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

0.21
- Fixed crashbug with show flow
- Fixed so that ? work
- Added time stamping (Press F1 to see)

http://www.teepop.net/fungus/fungus-0.21-win32.zip

puh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

>>>>>>v ^.....v ^12345v ^?????v >?????< ^?????v ^67890v ^.....v ^<<<<<<

något jag testade bara, skulle blivit en slumptalsgenerator men klockan är 2 så att ja...

Visa signatur

Permalänk

Bubblesort. Mata in heltal skilda med ny rad och avsluta med en 0:a. Kan hända att det blir problem vid högre tal. Vet inte hur matricks gjort

>0":srebmun fo tsil a tresnI"5252**+07p>07g0\6652**v v < < < + >,:|> :v >03g:2352**+- v>v ^ p70-1g70<\ v&< <v _$>:| >|1 ^ < p :>>^ > >vvp\+**2566<p30:<$+ > ^>0v v_^> ^ ^ <>003pv 0 |<g 7< > ^ >^ ^<< ^< >: v $ >$>03g:6652**+\g ^ >3g07p ^$ ^$< >**+\pv ^0p40g <$ v +1g30`\< 2v1g30< 3$ 0^< |:g\+**2566 +1g30<5- 0^ v 3# < 6>66v p 6v25< >04p ^ v_^ g* ^-1 _v > 03g:6652**+\g\1-6652**+\g03^ >^:$ #v p\+* < $ ^<> 003p>03gv g$ >3p >^ v<6 >\g0v 4$ ^0+1<v._ @ +vg7< 0$ ^ < g5 *1 ^ < >v p 32 6 *- > ^0 7 0* p>52^ 7 0 , ^70: < g + ^< >2^

edit: klarar högst 25 tal

Permalänk
Avstängd

Gärna att man kan ta 'paste' från clipboarden oxå. Så man kan snabbt använda koden som postas.

Permalänk
Medlem

v 0v+1p0\<>1v121p0+1g11p0g11g0+1g11g0g11< >>:~: |1 p >11g1-11p11g0g 11g1+0g `| v10-1$$<g >11g|g11 < p>021p01^ v, g0p10:-1< |g12< < >121p^>1+01p> 01g: | >$01g^ @

Min bubblesort.. sorterar strängar som matas in )

Visa signatur

Permalänk

Hmpf, där blev man utklassad...
Jag orkar nog inte försöka göra en mindre heller.
Hatten av till dig matricks

Permalänk
Medlem

alltså... ni e fan inte riktigt funtade, framförallt inte matricks
shiiiiitt.... Känner mig fan liten... helt enkelt
Nej... finns faen inte ord för detta...

Permalänk
Medlem

Detta måste vara det mest behagliga programmet jag någonsin har andvänt. Helt underbart och suveränt. Nu är det bara att lära sig programmera.

*edit*
När man har skrivit kod - vad gör man sen? Sitter man bara och kollar på den?

*edit2*
Ah fan nu hittade jag. Fy fan va nice!

*edit3*
Går det inte att sudda ut något man har skrivit?

*edit4*
Jaha det gick ju visst.

*edit5*
Hur fan gör man en ^

Permalänk
Medlem

Man trycker på F5.

Titta i mitt förra medelande sedan någon och svara gärna på edit5 frågan. Hur gör man ^ i programmet? Funkar inte med shift och ^ knappen.

Permalänk
Medlem

Ah fy fan va gott. Tackar!

*edit*
Detta börjar bli en chatt kanal. Upp med en kanal på mig för befunge.
Hur gör man ` då?
Näh jag hittade =D Den syntes bara dåligt i programmet.

Permalänk
Medlem

Shit vad kul detta va!! gjorrde ett litet program:

Permalänk
Hedersmedlem

Fasiken va roligt.
Har precis läst automatateorikursen och det är ju riktigt likt det PDA:er på sätt och vis

Edit:
en feature request. Jag vill ha så att (avstängbart för de som inte vill använda det) att man kan få markören att flytta sig i flow-riktning. Som det är nu så hoppar markören åt höger även om man vill skriva saker när flödet går åt vänster.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Fasiken va roligt.
Har precis läst automatateorikursen och det är ju riktigt likt det PDA:er på sätt och vis

Edit:
en feature request. Jag vill ha så att (avstängbart för de som inte vill använda det) att man kan få markören att flytta sig i flow-riktning. Som det är nu så hoppar markören åt höger även om man vill skriva saker när flödet går åt vänster.

Går nästan inte att göra eftersom flowriktningen kan vara åt flera håll. Har funderat lite på det men kommer inte fram till något smidigt faktiskt :\

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja visstja, de kan ju komma "mot varandra" riktningarna.

En annan sak. Är det en bugg eller ska stacken vara begränsad till såpass lite?

> ~84~74~64~54~44~34 v v pppppp< >>" "v ^? <,,,,,,< ^<

Kör det och efter ca 13 gånger eller så börjar den bara mata ut bokstaven l

En annan sak. Kan du göra någon grej så man kan i en ruta (om det inte bryter mot befunge) göra så man kan mata in större tal än 9 på stacken, utan att behöva använda sig av ascii-tecken för att göra det.

Edit:
Jag lyckas inte klistra in kod i programmet!Alltså från clipboard i windows.

Edit:
Avslutatecknet (@) stoppar inte flow-strecket om strecket är vertikalt.
Edit: Eller jo det gör det, om man skriver till något annan så riktningen förändras på något ställe.

Edit: Glöm det sista med snabel-a:et. Bara jag som är dum, flow:en gick ju runt spelplanen och kom tillbaka bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Varför stanna vid 2D... Varför inte 4 dimensioner

http://www.cliff.biffle.org/esoterica/4dl.html

Kan tänka mig att man blir galen rätt snabbt om man börjar fundera för mycket på det...

Permalänk
Hedersmedlem

Upptäckte att jag tror flow-utritningen behöver nog köras lite extra efter att man flyttar rader. Ibland så beräknar den rutten (tror jag)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gah jag fårstår mig inte på detta. Hur ska man egentligen göra? Jag är helt vilse.

Vad är det här "pop"?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Gah jag fårstår mig inte på detta. Hur ska man egentligen göra? Jag är helt vilse.

Vad är det här "pop"?

(hoppas jag förklarar rätt nu)
Befunge arbetar med en stack. Det är en datalagringsstruktur som du kan pusha (lägga till) värden till, och poppa (ta bort) ifrån. Man kan bara göra dessa saker på stack-toppen.
Vi har bara en stack och det är vårat "minnesutrymme". Befunge kan ju också lagra ute på "brädet" (som jag kallar det) genom att skriva saker och läsa dem ifrån där.

Det jag har knådat ihop. Kalkylator som klarar de fyra räknesätten och frågar efter varje operation om man vill avsluta eller fortsätta räkna med svaret.

v"y"< quit? (y/n) & first nr : - . v _ $@ ~ & second nr . ~ operator : : ^ < < , div / \ : $ . >\"=", : "-"` | sub - : $ > "+"` | add + : $ > "*"` | $ mult *

Som ni ser har jag lagt lite kommentaren, som exekveringen aldrig kommer till.

En polare som är medlem på swec (och är för blyg för att skriva det! (haha där fick han)) har hittat lite buggar.
Om man direkt på tomma planen på skriver >< (ståendes någonstans på koordinat x=0) så låser sig programmet. Verkar vara i flow-utritningen/beräkningen eftersom det fungerar utan den.

Edit: Vaf*n kan man inte bifoga småfiler i forumet längre!?

Visa signatur