Permalänk
Medlem

Aktiv GPS-antenn till A925

Som många här kanske vet så har Motorola A925 en inbyggd GPS. Den är dock nästan oanvändbar på grund av sin dåliga mottagning. A925 har även ett jack för att koppla på en extern antenn, men detta jack är ganska obskyrt och jag har inte hittat något som passar i den. Tills nu.

Jag läste något här om att man kunde modifiera en antennsladd till Nokia 5110 för att passa i Motorolan. Det går, jag gjorde det idag.

Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Varning, en av mina vänner gjorde samma sorts ingrepp med samma sorts sladd, och nu har telefondelen slutat fungera i hans telefon.

Del 1

Detta sker alltså på egen risk.

Steg 1.
Köp en antennsladd (kostar 30 kr på biltema, art. nr. 22-383)

Steg 2.
Fixa så att antennensladden passar.

Jag använde en dremel till detta. Först måste du slipa ner den yttre ringen (den som är räfflad), gör du inte det går inte kontakten ner i hålet.

Sedan så måste du kapa av en bit av kontakten, så att den lilla piggen inutik kontakten når ner tillräckligt långt.

Sedan är det dags att böja ihop kontakten lite, så att den får kontakt med den yttre ringen. Skär upp skårorna som finns för att lättare kunna böja, och böj sedan in alla flärparna med jämn kraftfördelning.

Steg 3.
Kontrollera så att det fungerar. Starta upp ett program som använder GPSen på A925an

Ta fram en multimeter och mät spänningen mellan ringen och piggen på FME-kontakten

Den ska ligga på ca 2.8 volt.

Nästa steg nu är att införskaffa en GPS-antenn, och att göra om FME-kontakten till en MMCX-kontakt.

Del 2

[i]Fortfarande, allt är på egen risk.[/i]

Steg 1. Beställ grejer, jag skulle tro att ni inte kan få tag på de här grejerna över disk.

Jag använde
1 st ELFA 46-344-99 (MMCX Hylstag rak)
1 m (man behöver inte en meter, men det är det minsta som går att beställa) ELFA 55-058-21 (Krympslang, 4.8 mm)
1 st Komplett.se Haicom GPS antenn 3m

Det går naturligtvis utan MMCX-hylstagen, men jag valde att göra med, eftersom man då kan använda antennen till andra enheter som också har MMCX-kontakt.

Steg 2. Kapa kabeln på er fina adapter som ni gjorde i del 1.
Löd ihop MMCX-kontakten med den halvan av kabeln som ni slipade på i del 1. Spara FME-kontakten för framtida projekt

Pinnen på MMCX-kontakten ska vara i den inre kabel (iaf på min Biltema-kabel)

Detta kan vara lite pilligt, men går att göra. Jag tog hjälp av JuBBo på det här forumet, då han har en lödpenna som inte är typ 40W

Steg 3. Kontrollera att din lödning fungerar. Mät resistansen mellan ytterringen och pinnen. Koppla i den i den telefon, kör igång ett GPS-program och anslut till GPSen. Du ska ha ca 2.8 V i MMCX-kontakten

Koppla in din GPS-antenn (försiktigt, sabba inte lödningen). Du bör få mycket bättre accuracy i MapViewGPS.

Steg 4. Isolera emellan innerdelen av MMCX-kontakten och ytterdelen.
Har ej gjort detta än, blir imorgon.

Steg 5. Gör det snyggt med krympslang.
Har ej gjort detta än, blir imorgon.

Del 3
Använd din förbättrade A925a till något, exempelvis Geocaching

Och i sann SweC-anda, posta bilder!

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på del 2 om hur man fixar resten!

Permalänk
Medlem

detta går inte för sig, i sann swecanda; BILDER!

vore ju skitbra om detta funkade. lyckades nyss hitta en lagom stor metallbit att limma fsat på baksidan så telefonen kan sitta på en såndär mobil-mangnet. kan man fixa antenn okcså är det ju perfekt. hur är det med anslutningen? sitter kontakten stabilt på eller är den känslig för beröring? kan man böja sladden utan att den hoppar ur osv?

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Jag kan ta lite bilder med min Z1010 nu om ni vill

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
vore ju skitbra om detta funkade. lyckades nyss hitta en lagom stor metallbit att limma fsat på baksidan så telefonen kan sitta på en såndär mobil-mangnet.

Jag köpte en magnet på classe. Där fick man med en metallbit och den funkar bra att lägga innanför luckan (på batteriet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Jag köpte en magnet på classe. Där fick man med en metallbit och den funkar bra att lägga innanför luckan (på batteriet).

använder redan den på en annan telefon, försökt hitta separata men har nog inte letat tillräckligt.

ser ju perfekt ut att kontakten är vinklad på det sättet. frågan är då, hur bra sitter den?

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Den sitter bra nog. Man måste dra i den för att få ut den, den faller absolut inte ut av sig själv.

Har nu uppdaterat första inlägget med andra delen, vilken nästan är klar

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hitta denna nyss: https://secure-camelot.commercevault.com/powertec/catalog/pro... Vad tror ni om den? Vad är de flr kontakt?

Permalänk
Medlem

jahaja: Ska passa till a925:an iaf, troligen har den där lite bättre passform, dock är den 1. dyr, 2. fortfarande FME-kontakt i andra änden(ser ut som det, inte MMCX iaf) och 3. den är inte ett moddprojekt :p.
Edit: Kan nämna att jag med min antenn om jag sätter den på bilen får fix på 15-20 sekunder och att det tycks vara rätt bra precision även inomhus(kan nog variera en del dock)

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem

Ofan, detta ska testas

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Nå, vad kommer det kosta att beställa för oss som är utan lödkolv och födda med tummen mitt i handen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisseson
Nå, vad kommer det kosta att beställa för oss som är utan lödkolv och födda med tummen mitt i handen?

lödkolv hittar du på kjell&co för under 100-lappen, lödtenn kostar under 20 spänn.

Frågan jag ställer är dock, är det möjligt att modifiera antennsladden utan en dremmel? den ser ju ok ut på biltemas bild, men hur är det egentligen?

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
lödkolv hittar du på kjell&co för under 100-lappen, lödtenn kostar under 20 spänn.

Frågan jag ställer är dock, är det möjligt att modifiera antennsladden utan en dremmel? den ser ju ok ut på biltemas bild, men hur är det egentligen?

Mja, det borde gå med mycket tid och mycket sandpapper

Det är alltså säkert någon millimeter i omkrets som ska bort, och kanske 3 mm i höjd

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

gött att höra. sandpapper finns att tillgå i drivor, farsan håller på med träbåtar, blir mycket slipande då :).
var inne på kjell idag, dom hade ingeting av det som du beskrivit. utom möjligtvis multimeter och lödkolv ;).

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Som sagt, ELFA, Biltema och Komplett, där finns the shit!

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Någon som ska göra en sån och har en "riktig" digitalkamera så man ser vad de föreställer kan väll posta dom bilderna här?

Permalänk
Medlem

Jag har en riktig digitalkamera, bara inte orkat fota

Kan fota adaptern sen imorrn eller så

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

DrRotmos: Gör det, jag följer din tråd med stor spänning och lite högupplösta bilder vore mumma

Fortsätt i samma goá stil!
//FotoBullen

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hur är det med bilderna nu då?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

mobil

hej har du ett gps program till din mobil ??
iså fall kan du ta min msn kungen_89@hotmail.com ses hej
elelr så kan du skika till min hotmail

Permalänk
Medlem

Re: mobil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaGgZ
hej har du ett gps program till din mobil ??
iså fall kan du ta min msn kungen_89@hotmail.com ses hej
elelr så kan du skika till min hotmail

Men spamma alla trådar med samma dumma fråga?
Använd google eller detta forums sökfunktion och ladda hem något av de program som finns gratis på nätet...

Permalänk
Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem

Har redan varit uppe i tråden en gång. Som sagt, den är dyr och den ger ändå bara en FME-kontakt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

DrRotmos blir det nå bilder?

Permalänk
Medlem

Vill också se bilder, blir sugen på en sådan telefon till framtida bilen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Hittar inte kameran

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

haha men sök

Permalänk
Medlem

På google

Visa signatur

Lev Livet - Du Har Bara Ett

Permalänk
Medlem

Re: mobil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaGgZ
hej har du ett gps program till din mobil ??
iså fall kan du ta min msn kungen_89@hotmail.com ses hej
elelr så kan du skika till min hotmail

Men vadå offtopic?

Handlade tråden om GPS-Program?

Finns ju et otal trådar om det.

Permalänk
Avstängd

hade gärna sett bilder!