Permalänk
Medlem

Snabb Hjälp! Zalman CPU fläkt

har inhandlat en zalman 7000b AlCu udag och nu håller jag på o ska montera den. har tagit ut moderkortet och allt sånt men kan inte få av metall plattan på baksidan av moderkortet. har inte tagit i så jätte mycket för jag är rädd att nåt går i sönder så jag vill kolla här om hur man gör för att den ska lossna lite lättare!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Ta en hårblås och blås på plattan en bit ifrån.

KOM INTE I KONTAKT MED HÅRBLÅSEN --> MODERKORTET PÅ NÅGOT SÄTT!

Blås endast en bit ifrån. Efter ett tag bör det vara lättare att ta bort plattan eftersom limmet värmts upp lite och släpper lättare då

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

ok ska prova detta.
hoppas de funkar.
vill ju inte pajja nåt

så har fixat de nu
blev väldigt mycket enklare.

en annan fråga: typ vilken temperatur ska en 3500+ Winch ligga på???

rätta mig om jag har fel men ska datorn inte stå igång i ett visst antal timmar innan bästa effekt visar sig. har för mig de stod de på den förra fläkten att det tog cirka 200 timmars användande innan kylpastan hjälpte till som mest.

stämmer detta eller är jag ute o cyklar en vacker sommardag längs stranden på Hawaii???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va har du för temp då? Jag har vart ner till 28 grader med min 3200+ Newcastle oklockad med fläkten på max.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

oklockad 3500+ Winchester
ligger mellan 37-42 grader

har för övrigt i chassit två 7 volts fläktar, en in och en utblås
har etvå 5 volts fläktar en in och en utblås
sen även de fläktarna som sitter i nätagget som suger upp luft och sen ut ur datorn

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ta inte illa upp, då jag inte har ett sånt kort själv, men du har tagit bort de två skruvarna som sitter på ovansidan va?
Det var allt som behövdes på mitt moderkort, sedan låg backplaten kvar på golvet när jag lyfte upp kortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

asså så pass intellegent är jag

sen att det var så att det fanns en dubbelhäftande tejp över hela plattan gjorde att de som hände dig sprack fullständigt men med hjälp av hårfönen så fixade de sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

snabb fråga Aloha
vad ska jag med de länken till o_O

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjaaa, det är en FAQ för ditt moderkort och hade du läst den så hade du sett att en av frågorna som behandlas är:
Hur får jag bort metallplattan på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

// Aloha