Bästa 19" TFT för normalt bruk

Permalänk
Medlem

Bästa 19" TFT för normalt bruk

Hej, är ute efter en ny skärm då jag tror min CRT hängt med ända sen 1997 eller i bästa fall 1998.

Så vilken 19" är bäst lämpad för spel och vanliga saker som Windowsgrejer ?. Spelar mest Wow och den typen, kan rycka in med nått FPS-lir ibland, men inte jätteofta.

Har hört att DVI är viktigt för skärpan, men samtidigt är det väl inte vidare bra med bara 60hz i dom flesta spel ?

Finns det någon TFT som helt klarar att inte få eftersläpningar i FPS-spel, typ CS för att ta ett exempel ?

Film är inte jätteviktigt då man bränner ut dom eller ser på HTPCn.

Vill helst komma iväg under 4000:-

Permalänk
Medlem

kolla faq
samsung skärm på 8 ms e ju nice o kostar 3300
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM913NSI

Permalänk
Medlem

Tycker den tråden verkar lite out of date om jag ska vara ärlig, lite nyare idéer verkar bättre.

Samsung 913N
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SAM913NSI

Verkar vara en väldigt fin skärm, dock inge DVI, men det ska tydligen inte göra någon jätteskillnad vad jag har läst ? Väldigt fint pris också.

http://graphics.tomshardware.com/display/20050215/lcd-12.html

Fick väldigt bra kritik här på speldelen. Var lika bra som dom för 1000kr dyrare, kanske inte exakt, men skiljer juh 1000kr

Permalänk
Medlem

Hyundai L90D+, har samsung panelen i sig. Men har också DVI. Sitter själv på en sådan och är väldigt nöjd. Lirar Everquest 2 och Quake 3

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Hyundai L90D+, har samsung panelen i sig. Men har också DVI. Sitter själv på en sådan och är väldigt nöjd. Lirar Everquest 2 och Quake 3

Så det mesta som skiljer är i princip att den har DVI å Samsungen inte ?

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska köpa utan DVI, man får inte den där knivskarpa TFT-skärpan utan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Tycker inte du ska köpa utan DVI, man får inte den där knivskarpa TFT-skärpan utan.

Observera vad Tom skriver om 913N:

"this is the only monitor with no DVI connector. It's true that the DVI input didn't do anything to improve quality on the preceding two monitors,"

http://graphics.tomshardware.com/display/20050215/lcd-09.html

"detta är den enda monitorn utan DVI-kontakt. Det är sant att DVI-ingången inte gjorde något för att förbättra kvaliteten på de föregående två monitorerna,"

http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/lcd-10.html

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
...

http://firingsquad.com/hardware/budget_lcd_roundup_0405/page3...

"The second myth is that analog VGA is just as sharp as DVI on today’s monitors thanks to today’s improved analog- to digital converters. This is a false statement perpetuated by well-intentioned but inexperienced reviewers."

Folk tycker olika.
Men alla skärmar som kör VGA som jag har kollat på har jag kunna se viss utsmetning av t.ex. svart text mot vit bakgrund. Visst det är inte tydligt, men märkbart. DVI blir skarpare, inget snack om saken, det säger sig självt.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har som sagt L90D+ och den har ju Samsung panelen i sig. Jag märker STOR skillnad på DVI och analog. Har ett 6800GT kopplat till skärmen.

Edit: L90D+ har också bättre kontrast och färger än samsungen.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Samsung 913N
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SAM913NSI

Verkar vara en väldigt fin skärm, dock inge DVI, men det ska tydligen inte göra någon jätteskillnad vad jag har läst ? Väldigt fint pris också.

[

Jag har denna, jag har inte DVI nej men det har inte gjort mig ledsen, jag har testat FarCry, HalfLife2, Max Payne2 osv, inga släpande bilder eller liknande, jag kan säga att jag är asnöjd, osso va ju inte priset så farligt för den heller.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk
Medlem

Ja grejen var ju inte att det skiljer i eftersläpningar mellan DVI och Analog. Svårt för dig att han en uppfattning ifall du inte ens kan testa din skärm med DVI. Bilden blir mycket klarare, thats it.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

mjo

De e klart att de har gör lite skillnad. Tror de e olika för olika skärmar. Men iaf jag vet inte om de e värt o lägga 1000 kr mer för att få dvi. Om de nu är så sjukt stor skillnad så skulle ju ingen köpa vga - over and out

Permalänk
Medlem

Re: mjo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
De e klart att de har gör lite skillnad. Tror de e olika för olika skärmar. Men iaf jag vet inte om de e värt o lägga 1000 kr mer för att få dvi. Om de nu är så sjukt stor skillnad så skulle ju ingen köpa vga - over and out

Det handlar nog mer om hur tjock plånbok man har än hur stor skillnad det är.
Bättre grejer kostar alltid mer i 99 fall av 100. Alla vet också att priskurvan snarare följer en logaritmisk skala än en linjär. Så för att få lite bättre produkt får man oftast betala bra mycket mer. Samsungskärmen är helt klar ett bra köp. Men de har ju plockat bort allt vad finesser heter.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Tycker du ska köpa en Nec 1970gx den fungerar otroligt bra i spel, har inte märkt någon eftersläpning i något spel alls. Helt otroligt bra skärm.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Är jättenöjd med min 913N. Tänkte köpa L90D+ men jag tyckte inte att det var värt 1000kr extra för DVI å lite annat. Det är ju samma panel och jag tror att Samsung förfinat vga ingången så att skärpan blir riktigt bra.

Permalänk

En sak att tänka på är att köper du en bra skärm nu som du värkligen blir nöjd med så kommer du att kunna ha den mycket längre. Jag tänkte först köpa den billigaste Lg skärmen men det hela slutade med en L90D+ ett köp som jag aldrig har ångrat. Bättre skärm är svår att hitta. Sen att den är snygg med knapparna under är ju bara en bonus.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jo men jag tror inte alla har möjligheten att jämnföra VGA och DVI. VGA har funkat i alla år och man tror knappast att man får något skit för 3000 kr. Jag har då i alla fall möjligheten att testa L90D+ med både DVI och VGA (och då är det ju den samsung panelen ni talar om) och jag kan bara säga att DVI har en otroligt bättre skärpa. Precis som att kassetbanden ersatts av CD och att det analoga tv nätet håller på att bytas ut till ett digitalt. Så tycker jag att man ska köpa en TFT med DVI. Digitalt > Analogt. Lägg ner de extra 1000 kronorna så har du en skärm som du är nöjd med i 5 år.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk

Är super nöjg med min samsung 913n funkar kanon både i windows och spel! desutom är det ett bra pris på den också!

Permalänk
Medlem

Jo efter mycket forskande är det 913N och L90D+ det står imellan.

Så för 1000kr får man extra bra skärpa ute i windows och konstorsmiljö ?

Inte ett lätt val direkt, iof är det student snart osv så man får in lite pengar kanske, så det lutar nog åt en L90D+ då, skärm är juh nått iaf jag alltid tänkt varit en skitgrejer, men det är juh den man har längst, min Siemens har hängt med sen 98, så jag tror den gör med skada än nytta nu faktiskt

Permalänk

Kör också 913N å jag är kanon nöjd!

Visa signatur

Bananmannen

Permalänk
Medlem

Det är främst i windows man får bättre skärpa. Krispigare bild

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Sitter vid en 913N. Riktigt smaskens.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.