Permalänk
Medlem

Hur koppla en pelt.?

Någon som kan visa en bild på hur man kopplar en peltier?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Röd på plus och svart på minus.. eller nått annat du menar?

Permalänk
Medlem

Alltså vill se en bild på hur man kan koppla, d.v.s löda, fixa med en molex eler något liknande och hur olika här på forumet har löst det. Fast har googlat och funnit några bilder. Molex verkar vara enklast att fixa.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Medlem

Så här koppla jag sist jag körde med en peltier..
Kör alltså med 2st molexkontakter pga strömuttaget blir så stort..

Vill inte klaga men lite brist på fantasi?

Permalänk
Medlem

Ingen som klagar här inte
Räcker 16A @ +12V för en 226W pelt.?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox

226/12=18,8333333333

Svar: NEJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
226/12=18,8333333333

En 226W TEC drar 364.8W @ Umax (15.2V), men på 12V är det ca 19A så fortfarande nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte du som klagar utan jag som klagar på din fantasi och uppfinningsrikedom..

Permalänk
Medlem

För sjuttitredjegången så här är återigen en bra länk till Nordichardware's artikel om TEC:
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
Inte du som klagar utan jag som klagar på din fantasi och uppfinningsrikedom..

Klyftigt, kom du på det alldeles själv?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Det verkar vettigt tror jag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
226/12=18,8333333333

jo det räcker så sitt inte och ljug.. jag har en 80w peltier som jag kör med en batteriladdare den ger ut 12v och 3A visst effekten blir inte maxad men det går att driva den med mycket lite till och med 250mA och 12v funkar men som sagt effekten blir liten.. läs på lite innan ni säger nått.. har jag fel?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
jo det räcker så sitt inte och ljug.. jag har en 80w peltier som jag kör med en batteriladdare den ger ut 12v och 3A visst effekten blir inte maxad men det går att driva den med mycket lite till och med 250mA och 12v funkar men som sagt effekten blir liten.. läs på lite innan ni säger nått.. har jag fel?

ha den klarar av och spakpa lite värme skillnad men inte mycket en 226W peltier drivs på ca 16v och 30 A ca värden iaf ColtrasteNs peltier är så

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
ha den klarar av och spakpa lite värme skillnad men inte mycket en 226W peltier drivs på ca 16v och 30 A ca värden iaf ColtrasteNs peltier är så

hmm.. jag ville bara påpeka att det går att driva den med mycket lite ström jag sa också att effekten inte blir maxad det va nån som sa att det inte går att driva den med lite ström.. detta gäller även en 226W peltier även om den bara blir lika varm/kall som en fis...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du har fel eftersom ström är något komponenten drar, du kan inte 'mata' 3A till en 10A komponent eller 10A till en 3A.. Spänning är det enda du kan styra, ström styrs/bestäms/begränsas av resistansen/motståndet på TEC:n I = U/R, inte av nätdelen på något annat sätt än om man kan reglera spänningen, den ger inte ut ström utan spänning, Amper värdet är hur mycket den garanterat klarar att levera, inte absolut maximum utan en rekommenderad siffra.
Dock brukar man kunna överbelasta nätdelar rätt bra, men det är inte rekommenderat. Komponenterna är inte gjorda för att klara så stark ström + att det blir mer värme i nätdelen att ta hand om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ja du har fel eftersom ström är något komponenten drar, du kan inte 'mata' 3A till en 10A komponent eller 10A till en 3A.. Spänning är det enda du kan styra, ström styrs/bestäms/begränsas av resistansen/motståndet på TEC:n I = U/R, inte av nätdelen på något annat sätt än om man kan reglera spänningen, den ger inte ut ström utan spänning, Amper värdet är hur mycket den garanterat klarar att levera, inte absolut maximum utan en rekommenderad siffra.
Dock brukar man kunna överbelasta nätdelar rätt bra, men det är inte rekommenderat. Komponenterna är inte gjorda för att klara så stark ström + att det blir mer värme i nätdelen att ta hand om.

förklara då hur jag lyckas alldeles utmärkt med att mata den med 3A och säg till lärarna på min skola att det inte går!?

den drar det jag ger den!! dock max 8A eller vad det nu är förövrigt så är den från elfa om det har med saken o göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad fick du för temp egentligen på den kalla/varma sidan om du enbart matade den med 12V/3A?

Jag driver mitt 226W peltier med ett nätagg på 320w och 25 A
och nej Peltierelementet tar då inte 25A utan han tar det han behöver.

Permalänk
Medlem

Jag har ett nätagg på 16A (12V) som jag inte använder, om jag använder det till en 226W pelt så kommer den alltså att inte funka till 100?

Har även hört att om jag inte belastar de andra spänningarna så kan nätagget gå sönder, är det en myt eller är det sant?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer den inte göra, risken är att du pajar nätagget okså,
pga att det ej orkar att leverera det den ska göra.

Och vad det gäller peltier så vet jag ej vad som händer med det när det matas med för lite A man ska iallafall inte mata med för lite V under 9 V så finns det risk att det går sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

förklara då hur jag lyckas alldeles utmärkt med att mata den med 3A och säg till lärarna på min skola att det inte går!?

den drar det jag ger den!! dock max 8A eller vad det nu är förövrigt så är den från elfa om det har med saken o göra

Som sagt man kan överbelasta agg.. Du matar den med 12V och den drar vad den behöver (I = U/R) dra dvs ca 6A.
Värdet är vad agget klarar i kontinuerlig drift inget annat.
Dina lärare säger inget annat heller, fram med ampmätaren om du måste se det själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ett nätagg på 16A (12V) som jag inte använder, om jag använder det till en 226W pelt så kommer den alltså att inte funka till 100?

Har även hört att om jag inte belastar de andra spänningarna så kan nätagget gå sönder, är det en myt eller är det sant?

kör du med den.... men som andra sagt den räcker inte för full effekt... sen om du fixar så den kan få full effekt dvs tillräckligt ampere-tal så rekomenderas du att köra den på 17V för ännu bättre effekt det är bara 0.5V från rekomendationen(om du har 16.5V som max spänning på din) kan säga att min 80W tål 20v utan problem men vet ej hur länge..

angående mina temps.. jag har inte monterat in den i datorn.. om det va det du undra.. för övrigt så är kylningen rätt klen med 3A värmeutvecklingen är inte så hög heller.. men som sagt jag sa bara att den går att köra med 250mA om man så vill men med klena resultat.. iaf om det är en 80W som jag har.....

Petterk: den nätdelen jag använde när jag matade den med 250mA är avsäkrad med en glasrörs säkring på 250mA och den drog inte 6 amp över den kan jag ju säga..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedTiger
Nej, det kommer den inte göra, risken är att du pajar nätagget okså,
pga att det ej orkar att leverera det den ska göra.

Och vad det gäller peltier så vet jag ej vad som händer med det när det matas med för lite A man ska iallafall inte mata med för lite V under 9 V så finns det risk att det går sönder

Är alla yttre omständigheter under normala förhållande så är det absolut ingen risk att ge TEC:en 9V eller varför inte 3V?

TEC:en tar ingen skada av för låg spänning, däremot så kommer den inte att flytta lika mycket värme från kalla sidan till varma.

Att TEC:en skulle ta skada av under 9V är som att säga att en bilmotor går sönder om man kör den under 4000 varv/minut.
Precis som bilmotorn inte ger max-effekt på 4000 varv, så ger heller inte TEC:en(med Umax ca 16V) max på 9V.

Det som normalt dödar en TEC är för hög inre temperatur (en hel del går sönder redan vid 80-100C).

Nästa grej som dödar är termisk cykling. En TEC tål många av/på slag men har en finit gräns(lite olika, beroende på tillverkare) men ca 50000-100000ggr tål den max. Det innebär att det är klokast att ha bra reglering på tempen, inget "6 sek på " följt av 2 sek av", det ger stora påfrestningar på TEC:en.

Skall man reglera så skall man variera spänningen. Spänningen bör vara jämn och fin.
Likriktad 50Hz utan filtrering är heller inte att rekommendera.
Förutom att det är påfrestande för TEC så får du dålig kylförmåga då värmepumpningen upphör helt under stunder av halvperioderna.

Tycker att du RedTiger skall läsa den där länken på nordichardware om TECs innan du gissar svar.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Jag ger bara svaren som jag läst på Swiftechs hemsida, men vad vet dom, de gör ju bara peltierkylning till datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedTiger
Jag ger bara svaren som jag läst på Swiftechs hemsida, men vad vet dom, de gör ju bara peltierkylning till datorer.

Swiftech kan deras produkter, lite synd att du drar deras produktspecifikationer över hela världens peltierelement så där generellt......

Ja du, vad fan vet dom, jag har en 10 mails kommunikation med Gabe(VD'n) på Swiftech angående att dom bytte Tellurex TEC mot en cheezy peltier variant som hade sämre specifikation(men bättre pris förmodligen).
Tokfan kunde inte fatta att jag blev förbannad när jag hade beställt 4 st 80W från dom i tron att jag skulle få Tellurex, men fick en helt annan sort. Andra fysiska ytter-mått samt 3 grader sämre max DeltaT.

Det tog t.o.m över en vecka innan dom själva tog sig i kragen och ändrade specifkationerna på deras hemsida till nuvarande produkt.

Så... jag kan enkelt sänka swiftech på den kommentaren åxå.

Deras knasiga produkter som en 226W TEC med luftkylning. Pfff... break-even ligger på 80W cpu värme, Rätt kasst med tanke på tiden den lanserades... men den dög väl till P3'an.....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Så det går ut på att sänka andras kommentarer eller vad?

Jag ger mina svar efter min erfarenhet, och vad jag har läst mig fram,
och självklart så är det inte alltid rätt, men för det så behöver det inte heller vara helt fel.

Permalänk
Medlem

man ser tydligt vilka som har erfarenhet i praktiken och vilka som har 'erfarenhet'.

jag själv har lattjat endel med TEC's, 226W och 290W, inga 80W men jag tvivlar på att en 80W TEC får bra temps på 250mA@12V under belastning, då de flesta TEC's som inhandlas hos diverse 'databutiker' är specifikerade kring 15V (2 av 4 jag sett är det iaf, kanske inte alls stämmer egentligen).

att dra alla TEC över samma kam (swiftech specifikationer) är väl inte direkt lämpligt, det kan vara stora skillnader från tillverkare till tillverkare.
har haft 2st 226W TEC's som tvärdog när jag nådde -48C, medans en annan gick ner till mot -60C, det utan större belastning dock.

RedTiger: jag kan ha fel, men jag tvivlar starkt på att swiftech tillverkar sina egna TEC's, så därmed tvivlar jag också på att dessa tomtar 'kan' sina saker. att dem tillverkar block och klämmer in en TEC därimellan gör inte detta företag till det bästa att referera till i en sån här diskussion.

aja, nog med skitsnack från min sida, var bara tvungen att klämma in en inlägg här.

Permalänk
Medlem

jag själv har lattjat endel med TEC's, 226W och 290W, inga 80W men jag tvivlar på att en 80W TEC får bra temps på 250mA@12V under belastning, då de flesta TEC's som inhandlas hos diverse 'databutiker' är specifikerade kring 15V (2 av 4 jag sett är det iaf, kanske inte alls stämmer egentligen).

*suckar djupt* ingen har sagt nått om bra temps om man kör den på 250mA jag bara påpekade att det GÅR att köra den på lite ström,

då jag tyckte/tycker att alla säger att man inte kan göra det då den måste ha så och så många ampere för att fungera överhuvudtaget

och att komma och påstå att man inte kan köra den på 12v 16A visar ju att man själv inte har testat utan istället lyssnat på nån/några andra idioter som tror sig ha rätt för att dom misslyckats en enda gång pga felaktig utrustning lr likande

slut diskuterat
en TEC går att köra på allt från 1mikroAmpere till (vad som nu krävs för bästa effekt Ampere)
enda som blir lidande vid små strömmar är effekten!!

nu är det slut diskuterat från mitt håll hoppas jag..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Petterk: den nätdelen jag använde när jag matade den med 250mA är avsäkrad med en glasrörs säkring på 250mA och den drog inte 6 amp över den kan jag ju säga..

Men vad använder du för att begränsa strömmen och var spänningen verkligen 12V? Man kan fortfarande inte 'mata' ström, man matar spänning.

På ett 12V agg på 16A så kommer den fortfarande att dra 19A, strömmen är inte begränsad av agget på det sättet, men man överbelastar det om man kör med mer än 16A belastning. Både i teorin och i praktiken med ampmätare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Men vad använder du för att begränsa strömmen och var spänningen verkligen 12V? Man kan fortfarande inte 'mata' ström, man matar spänning.

På ett 12V agg på 16A så kommer den fortfarande att dra 19A, strömmen är inte begränsad av agget på det sättet, men man överbelastar det om man kör med mer än 16A belastning. Både i teorin och i praktiken med ampmätare.

spänningen var 12V agget (om man nu kan kalla det så adapter är väl det rätta) kommer från en trådlös telefon (bas stationens ström försörjning)jag plockade isär denna adapter såg inget för mig ovanligt kopplade in denna på TEC:en och till min stora förvåning så funkade den(svagt men den funkade) följden till denna upptäckt jag kopplade in min mulitmeter i serie med peltiern för att mäta strömmen den va inte över 250 mA den var ganska exakt 250mA alltså vad glasrörs säkringen tålde körde den i ca 5 minuter på det adaptern blev rätt varm men den höll och strömmen som den gav ut va bara 250mA.. och använde strömbegränsare gjorde jag inte jag förstår inte varför du envisas med att den kommer dra mer än den får.. har du testat själv nångång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hejsan någon som vet var man köper peliter.. (förutom på Elfa vill ha mer än 80w)
TAck.. ni kan skriva till min tråd http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45059...

Visa signatur

Farny