Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

LCD Problem

Ja så var jag också där...

Jag har en hel del vana av lödarbeten och elektronik men jag förstår mig inte på det här.

Jag köpte mig en 20x2 radig PLED från Fractronics nyligen.

Till det använde jag min av en 10K trimpot enligt schemat på sidan men får inget att fungera.

Har testat att vrida på potten men vågar inte gå till maxlägena.

Jag är helt säker på att jag kopplat rätt. Vad är det som kan vara fel?

Vad kan hända om jag vrider för långt på trimpoten? Kan det orsaka kortslutning?
Kan displayn vara bränd?

PS. Poten fungerar som den ska.

Edit 1
Kan tillägga att jag använt LCD Smartie, jaLCDs, LCDHype och kör med portIO.

Enligt BIOS har porten 378 / IRQ7
Kör nämligen med ett ITXkort
/ Edit 1

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk
Medlem

Re: LCD Problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disti
Ja så var jag också där...

Jag har en hel del vana av lödarbeten och elektronik men jag förstår mig inte på det här.

Jag köpte mig en 20x2 radig PLED från Fractronics nyligen.

Till det använde jag min av en 10K trimpot enligt schemat på sidan men får inget att fungera.

Har testat att vrida på potten men vågar inte gå till maxlägena.

Jag är helt säker på att jag kopplat rätt. Vad är det som kan vara fel?

Vad kan hända om jag vrider för långt på trimpoten? Kan det orsaka kortslutning?
Kan displayn vara bränd?

PS. Poten fungerar som den ska.

Edit 1
Kan tillägga att jag använt LCD Smartie, jaLCDs, LCDHype och kör med portIO.

Enligt BIOS har porten 378 / IRQ7
Kör nämligen med ett ITXkort
/ Edit 1

Vrider du poten fullt så får du full kontrast. Inget skall brinna upp om du inte kopplat fel.

Deras displayer är testade i fabrik så den borde ju inte vara trasig.

Gör det enkelt för dig, testa den i en annan dator innan du börjar löda om. Det kan ju vara något skumt med ditt kort.

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Medlem

Lättare sagt än gjort (eller inte)...
Displayen är anpassad för ITXkortets LPT port. Den har bara 25 pinnar som sitter direkt på moderkortet. Det betyder att jag måste löda ihop en adapter för att få den att passa på en vanlig LPTport.
Rätt borde det vara iallafall.
Ska titta närmare på det här i morgon iallafall.
Hur stor är chansen att den är bränd om jag råkat koppla fel?

Ha en trevlig kväll

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft 2st sådana dispalyers som jag trodde att jag hade pajjat, mend et visade sig att jag klantat mig lite med signalkablarna (satt dom spegelvänt o.s.v.) så ta en EXTRA titt på om allt verkligen går dit det ska

Och att du kör trimpoten på fullt gör endast att den lyser som starkast, men jag rekommenderar att köra på strax över halva bara då det annars drar ner på livslängden...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Men vad behöver jag för inställningar i PortIO och LCDSmartie?

Jag utgår ifrån att manuelen jag fick till mitt ITXkort stämmer.

Har hur som helst MII12000.

LPT porten sitter under modulen för PC-card och ser ut

2
: : : : : : : : : : : : .
1

Edit Vad menar du försten med signalkablar?
8-bitars bussen?

Sen en lite knasig sak, varför finns det 16 hål när bara 14 har någon fuktion? Utsmyckning?:p

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima

Och att du kör trimpoten på fullt gör endast att den lyser som starkast, men jag rekommenderar att köra på strax över halva bara då det annars drar ner på livslängden...

på min syrras HTPC bygge kör jag den på högsta för annars skulle det bli alldeles för dåligt ljusgenom det tonade plexiglaset.. Jag återkommer sedan med hur länge den höll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disti

Vad menar du försten med signalkablar?
8-bitars bussen?

med signalkalbar menar han de 8:a parallella datakablarna, inte de andra som används för strömförsörsning och dylikt... Men sätter du dem spegelvänt borde du völl även sätta strömförsöringen spegelvänt, och då borde displayen med största sannolikhet paja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disti

Sen en lite knasig sak, varför finns det 16 hål när bara 14 har någon fuktion? Utsmyckning?

de två sista används inte på en aktiv display, på en passiv används de för backlight...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo jag förstod att det var de 8 kablarna...
Kan meddela att jag kontrollerat att alla kablar sitter rätt för 3:e gången nu.
Hur som helst brann potten upp nu när jag vred den till max =/. Den kanske inte är gjord för att klara så mycket? Eller kanske ett måndagsexemplar?
Körde med PT10... Den ska väl iallafall klara 0,10-0,15watt?
Kanske borde kört med en PT-15 stället? *suckar*

Edit
Har bytt potten till en PT-15 nu istället. Nu brinner den iallafall inte när man vrider på den, men aa fortfarande ingen text.

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
med signalkalbar menar han de 8:a parallella datakablarna, inte de andra som används för strömförsörsning och dylikt... Men sätter du dem spegelvänt borde du völl även sätta strömförsöringen spegelvänt, och då borde displayen med största sannolikhet paja?

Det jag lyckades med var att jag lödde kontaktdonet för LTP-porten spegelvänt, altså ingenting med spänning att göra (förutom jordkabeln där). I detta fall så används ju altså headern på moderkortet och hade man spegelvänt den så hade den nog allt pajjat, men det lär man ha märkt då det säkerligen hade poffat till

Men det skulle bara kunna vara som så att du kopplat ett par signalkablar tvärtom, som jag då lyckades göra på min andra display, hade då satt 4st av dem spegelvänt och det visades ingenting innan de satt rätt..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ja om du säger det så, du verkar vara säker på din sak ;).

Funderar på att löda om den för att se om de till vanlig LPT för att se om felet ligger hos ITXkortet.

Så jag får be att återkomma med svaret senare, ska väl pilla lite till på den.

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte "enabla" porten inne i BIOS eller så då?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

avundsuk på att du har internt parallellport.. så borde alla tillverkare göra, sedan kan de ha en bygel på som omkopplar den till backpanelen (ungeför som front audio connectors fungerar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om poten brinner upp måste nästan någonting vara felkopplat, det är bara några mA som går genom den (rätt kopplad). Skulle gissa på att du kopplat + eller - till mittenbenet istället för displayens ingång.

16 lödanslutningar är det för att vara pinkompatibel med LCD displayer med backlight.

När du testar så testa med http://www.crystalfontz.com/software/CFAH_WinTest/index.html
som funkar i flest fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disti
Ja om du säger det så, du verkar vara säker på din sak ;).

Funderar på att löda om den för att se om de till vanlig LPT för att se om felet ligger hos ITXkortet.

Så jag får be att återkomma med svaret senare, ska väl pilla lite till på den.

Visa signatur