Övergripande teoretiska DNS-frågor (BIND)

Permalänk
Medlem

Övergripande teoretiska DNS-frågor (BIND)

Precis börjat lära mig lite om DNS med BIND, och ett gäng frågor börjar dyka upp

Om man ska ha en egen DNS-server för sin domän, och under den ha ett gäng datorer, måste det då i BIND-konfigureringen för DNS-servern finnas en forward & reverse fil för varje hostnamn under den, som hårdkodar översättningen i dessa filer på disken?

Och hur gör man då ifall man vill ha dynamiska IP i sitt nätverk? Då finns ju inga fasta IP att skriva in i konfig-filerna.
Har man statiska IP så kan man ju sätta upp alias för datorerna i hosts-filen på alla datorer, även om det är omständigt, men kör man dynamiskt så MÅSTE man ju fixa fasta namn åt burkarna om nätet ska bli användbart, men hur löser man alltså det med DNS?

Sen har jag läst att om man vill köra sin egen DNS så måste man höra efter med sin ISP, för dom kör ofta en egen reverse-mapping till datorerna i deras nät, och den måste då av någon anledning disableas så att man kan sätta upp sin egen reverse (varför det nu är så viktigt med reverse förstår jag inte men men).
Även om jag inte förstår detta så undrar jag vad fasen tex Telia skulle vilja ha reverse-mapping för sina abbonenter? Vad skulle dom få upp om dom körde en reverse på mitt IP? Mitt datornamn eller? Jag skulle ju kunna råkat välja namnet "Seb74" på min dator, och det kanske 10 andra abbonenter också gjort. Blir ju knappast unika namn i deras domän i så fall :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Vad kör du för OS?

I Irix så ställer man in vilka filer som skall styra de statiska ip:na i /etc/named.conf.

Pekar en på namn->ip och en rev. Där sätter du vilka ip som hör ihop med vilka namn. Statiskt alltså. Vill du ha dynamiskt får du köra en dhcpserver.

hostname i din /etc/hosts och hostname bör överensstämma med den du satt i configfilen på servern för att det inte skall bli förvirrande.

På klienterna talar du sedan om i /etc/resolv.conf vilka maskiner som agerar nameservers.

Tillräckligt oklart?

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Ja, men är det inte så att man har en forward/reverse-fil för varje host som ska översättas?

Har labbat lite med BIND i Solaris, men allt känns inte riktigt solklart

Menar du att DHCP, om man nu kör en DHCP-server som delar ut IP till alla hosts, också agerar nameserver, men då såklart UTAN att behöva massa statiska filer som ska knappas in och sedan uppdateras så fort nån byter IP?

Undrar fortfarande, väldigt mycket, varför ISP's vill ha reverse-mapping till sina abbonenter, och vad dom skulle få för svar om dom körde en dig på mitt IP tex. Får dom fram mitt hostnamn så borde det ju även gå åt andra hållet, att mitt hostnamn och sedan .telia.com på det så kommer man till min burk. Men jag kan väl välja datornamnet till vad som helst, och 100 andra telia-abbonenter skulle ju kunna ha samma, så det borde ju inte funka :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Jaaa du, nu är jag tyvärr lite väl trött och seg i knoppen för att ens tänka efter men du behöver i alla fall inte ha en fil för varje host utan en fil för framåt å en tillbaka per (master) server.

Hur menar du föresten att Telia skulle få ditt hostname? Du har väl en nameserver innåt i ditt nätverk inte utåt? Jaja, någon annan rycker säkert in nu hoppas jag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte en ISP vilja ha egen reverse mapping för sina kunder? Menar du att dom skulle delegera reverse-uppslagningen till varje kund? Om du är kund hos Telia och får IP x så mappas detta till y.telia.com och inte till "seb74.telia.com". Dom skiter alltså i vad din dator heter, alla reversepekare är redan hårdkodade till ett visst namn. Ett undantag är B2 som har någon lustig dynamisk PTR-generering där viss kundinfo finns inbakad.

Permalänk
Medlem

Ok, jag tänkte att, som det ju annars brukar vara, en reverse skulle ge datornamnet, men det ger alltså istället något skumt namn som dom har satt till min dator (eller antagligen snarare mitt nätverksuttag).
Vetefan vad som ska ha det till bara. Förstår inte riktigt att reverse är så värst viktigt överhuvudtaget....99,9% av alla uppslag på nätet lär ju ändå vara forward.
Innan jag började läsa om DNS för några dagar sedan så visste jag knappt att man kunde köra reverse och få fram IP för hostnamn

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jo, men datornamnet är redan bestämt på en "högre nivå" hos din ISP, och det kan du inte som kund påverka om du inte får detta uppdrag delegerat till dig. Om du har ett abonnemang med fast IP-adress så kan du självklart (rent tekniskt) få det delegerat till dig att själv ansvara för DNS för den adressen, men det är ganska omständligt för en ISP att administrera denna delegering till alla sina kunder. Dessutom kanske inte Telia vill att du ska döpa din IP-adress till telia-suger.mindoman.se eller något annat sk. "DNS spam".

En sak som omvända DNS-uppslagningar används för är exempelvis vid anslutning till olika tjänster, som t.ex. IRC. När du ansluter till en IRC-server så kanske du vill att det ska synas vet vart du ansluter från t.ex. seb74@mindator.mindoman.se istället för seb74@12.34.56.78. Det är även "god sed" på internet att en IP-adress ska ha både ett A och ett PTR record kopplat till sig (t.ex. www.yahoo.com). Ett DNS-namn kan ha flera A records men en IP-adress kan (bör) bara ha ett PTR record.

Permalänk

men nu förstår jag inte riktigt. Vilken maskin är det du tänkt göra en reverse från? Gör du det från en maskin ute i vida världen lär ju frågan nå din leverantörs dns som returnerar deras namn på din maskin (ipet alltså). Tänkte du ansluta din dns utåt mot världen då också eller?

Har du inte så att du har ett eget nätverk med dns på insidan då eller (bakom router)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, nej detta var bara en teoretisk fråga. Jag har inget jäkla nätverk, och jag lär inte vilja köra egen DNS utåt och ta över Telias jobb heller
Bara undrade lite hur detta fungerar

Tackar för svaren

Men det där att man teoretiskt skulle kunna köra egen DNS utåt, är det så att man verkligen MÅSTE be ISP'n att styra om deras reverse så att man själv får köra den? Har dom en reverse till min dator så borde dom ju ha en forward också, och varför nämns inte den också, för den ska jag väl såklart också ta över i så fall?

Skulle man då göra så att om DNS'en inte kan hitta svaret så ska den gå till Telias DNS istället...om man nu kan få addressen till den? Och när svaret därifrån kommer så kan min DNS cacha svaret och lära sig det. Typ så man skulle kunna göra, eller?

Och visst är det väl så att när min DNS ska ut och leta på förfrågan utav mig, till tex www.google.se, går den då direkt upp till en root-server och jobbar sig nedåt med referals tills den kommer rätt? Eller gör den så att om den redan känner till .se och har det i cachen eller nåt, så går den direkt till huvudservern för .se-domänen och frågar där?
Skulle va kul att veta hur lång tid en sån frågerunda skulle ta med slö DSL. Kanske får sitta och vänta några sekunder varje gång man ska in på ny address hehe.
Intressant detta iallafall, men blir ju lite teoretiskt när man läser torra kursböcker

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Men det där att man teoretiskt skulle kunna köra egen DNS utåt, är det så att man verkligen MÅSTE be ISP'n att styra om deras reverse så att man själv får köra den? Har dom en reverse till min dator så borde dom ju ha en forward också, och varför nämns inte den också, för den ska jag väl såklart också ta över i så fall?

[...]

Skulle va kul att veta hur lång tid en sån frågerunda skulle ta med slö DSL. Kanske får sitta och vänta några sekunder varje gång man ska in på ny address hehe.
Intressant detta iallafall, men blir ju lite teoretiskt när man läser torra kursböcker

Jag du måste be Telia att delegera "auktoriteten" till dig om du vill kunna bestämma vad din IP-adress ska "heta" vid bakåtuppslagningar. Du har säkert läst i dina böcker hur det går till när en dator på nätet gör en DNS-förfrågan, att det är en rekursiv process i olika steg. För att datorer på nätet ska fråga din DNS-server om vad din aktuella IP-adress "heter" så måste den vara det sista ledet i kedjan, och det är den inte om Telias server svarar. Framåtuppslagningen behöver dock inte ändras då du antagligen redan är auktoritär för din egen domän som du vill ska peka på den aktuella IP-adressen. T.ex. om du har domänen "mindoman.se" så har du redan lagt in ett sk. "glue record" till din auktoritära DNS-server hos NIC-SE som är ansvariga för toppdomänen .se.

Om du har en egen DNS-server så kan den antingen vara konfigurerad att alltid ställa frågor direkt via "rooten", eller att först fråga en "forwarder" som kan vara en namnserver hos din ISP. Detta kan påskynda processen lite då denna server kanske har de vanligaste adresserna cachade. Annars kan det ibland, som du säger, ta en eller ett par sekunder att få svar beroende på belastning.

Permalänk

Det är inte en fil per hostname, bara en fil per "zon".

Om du vill ha dynamiska ip:n så måste du ha dynamisk dns. Logiskt, inte sant? Hur det fungerar förklaras kanske enklast med ett exempel (det här om du kör med ISC DHCP):

authoritative; option domain-name "bla.com" option domain-name-servers x.x.x.x; option routers x.x.x.x; option ntp-servers x.x.x.x; ddns-update-style interim; key bla.com. { algorithm hmac-md5; secret ---------; } zone bla.com. { primary 127.0.0.1; key bla.com.; } zone x.x.x.in-addr.arpa. { primary 127.0.0.1; key bla.com.; } subnet x.x.x.x netmask 255.255.255.0 { use-host-decl-names on; ddns-domainname "bla.com"; host statiskt-ip-dator-smurf { hardware ethernet x:X:X:XX:X:x:X:; fixed-address x.x.x.x; } pool { range x.x.x.1 x.x.x.254; allow unknown clients; ignore client-updates; default-lease-time 256200; max-lease-time 604800; } }

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla svar
Blir till att läsa på mera om detta....eller tja, inte direkt så att jag behöver kunskaperna idag, men lite intressant är det ju att iallafall känna till grunderna om hur det fungerar.

Dynamisk DHCP skulle kanske va mer praktiskt att kunna sätta upp.
Antar att det var det sista exemplet skulle visa, att man kan sätta dynamiska IP med tillhörande namn.
Men kan man då också få så att när en dator bootar om och startar med ett nytt IP från DHCP, att den då kan behålla sitt namn? Kan DHCP sköta det själv i så fall eller måste den kommunicera och samarbeta med DNS-servern på nåt avancerat sätt?

Antagligen lite över min nivå, så ignorera det om frågan är dum

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Man skulle ju eventuellt kunna skriva ett cron-job (Ev. shellscript) som går in i DHCP-listan över de utlånade IP-adresserna. Därefter associerar den MAC-adressen med IP-adressen. Och därefter uppdatera zon-filen.

Permalänk

DHCP-servern uppdaterar DNS-servern själv. Den tar klientens hostname och skickar till Bind, som lägger till ett record. Om klienten får ett nytt ip ändras det i DNS:en också. När datorn tappar "leaset" så tas den bort ur DNS:en.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att veta. Tack tack

Du skriver det som att det är något som typ alltid görs om man kör DHCP. Inte att "man kan göra så" om man absolut vill...
Borde betyda att det är rätt standard och inte omöjligt att få till heller

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006