Löda ihop avbiten högtalarsladd

Permalänk
Medlem

Löda ihop avbiten högtalarsladd

Jo det är så att våran kanin har varit framme och gnagt av sladden till en av mina högtalare (Creative P5800). Nu behöver jag löda ihop sladdarna igen men har stött på ett problem. Det går inte att se vilken av sladdarna som har suttit ihop men vilken, alltså vilken som är "plus" och vilken som är "minus". Hur ska jag bära mig åt för att ta reda på det? Det går inte att öppna högtalaren vad jag kan se. Eller ska jag strunta i det och bara löda ihop? Kan man höra skillnaden om det blir fel?

Permalänk
Medlem

Löd ihop och sen kollar du polariteten med ett batteri

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Löd ihop och sen kollar du polariteten med ett batteri

Jo jag funderade på det men det går tyvärr inte att se membranet och högtalaren verkar som sagt inte gå att öppna.

Permalänk
Medlem

Det kommer att låta förjävligt om du löder fel men det ska inte vara skadligt för högtalaren, så det är bara och prova.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det kommer att låta förjävligt om du löder fel men det ska inte vara skadligt för högtalaren, så det är bara och prova.

Ok, får väl helt enkelt göra det men vad är det man ska lyssna efter exakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson
Ok, får väl helt enkelt göra det men vad är det man ska lyssna efter exakt?

Jag vet inte hur det kommer att låta ur en sån liten högtalare (du lär inte märka sådär jätte stor skillnad på ljudet) om man nu råkar koppla fel. Gör man det på fullregisterhögtalare så brukar basen utebli och diskant och mellregister låta allmänt dåligt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Prova bara. det gör ingen jätteskillnad om det blir fel faktsikt..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

När jag skulle prova att löda ihop sladdarna och tittade närmare på dem så upptäckte jag att den ena var lite räfflad så det löste sig ändå. Jag ber om ursäkt för att jag frågade i onödan och tackar för alla svar.

Permalänk
Medlem

kolla med ett instrument om du har! Annars kan du ju tvinna ihop kabeln istället för att löda på en gång!

Visa signatur

AMD Ryzen 5950X || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || MSI 4090 SUPRIM X || Samsung G9 ultrawide 32:9 VA || Arctis Nova Pro Wireless || VR: HTC vive, Pimax 5K XR, Valve Index, Meta quest 3 ||