Permalänk
Medlem

Tips på 19" CRT

Tänkte köpa mig en 19" CRT skärm då de är väldigt billiga nu.
Den ska användas till grafik och surf.

De jag tittat lite extra på är:

Samsung 959NF
VIEWSONIC G90F+B
Samsung 997DF
Philips 109B60

Frågan är vilken utav dessa som är bäst och om det finns bättre skärmar i ~2000kr klassen ?

Permalänk
Medlem

VIEWSONIC G90F+B

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
VIEWSONIC G90F+B

Varför skulle du valt den skärmen? motivera

Permalänk

Själv har jag Samsung 959NF och är nöjd med den. Trinitron-bildrören har mycket bra bild med en liten nackdel, och det är två svaga streck som går tvärs över skärmen. Dessa tänker jag dock aldrig på längre, och de syns endast mot ljusa bakgrunder. Vad det gäller de andra skärmarna kan jag inte uttala mig eftersom jag inte testat dom. Jag kan bara säga att med Samsungen lär du inte bli besviken. Du kan dessutom köra 100Hz ända upp till 1280x1024 och 85Hz i 1600x1200 vilket är rätt så ovanligt.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM997DF
Den ska jag köpa iaf. Snygg och bra.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Avstängd

Samsung 959NF är bättre än 997DF

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Inaktiv

Vilken blev det? Jag har samma dilemma. Det är svårt att hitta recensioner av skärmarna på internet tycker jag. Just nu lutar det åt Samsung 997DF för att den har bra specs och går att få från favoritföretaget Dustin Home för 1885:- med fri frakt.

Har ni några länkar till recensioner eller motiveringar till vilken skärm som borde väljas. Jag ska använda skärmen till surfande, fotoredigering och lite spel.

Permalänk

Jag har också problem med att välja skärm, de här är dom jag har kollat på:

SyncMaster 997DF

SyncMaster 997MB

Viewsonic G90f+/b

Viewsonic E92F+SB

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min 959NF, visst det finns bättre skärmar, men om man ska se någon vesäntlig skillnad så kommer man upp i en helt annan prisklass. Kör oftast i 1600*1200@85Hz, den är dock något skarpare i 1280*960, men jag har vant mig vid utrymmet så det är svårt att gå tillbaks ;).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Samtron 98PDF är billig och ganska bra...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Okej, men finns det någon som har/haft någon av dessa skärmar, som kan säga vad de tycker om den ?

SyncMaster 997DF
SyncMaster 997MB
Viewsonic G90f+/b
Viewsonic E92F+SB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM997DF
Den ska jag köpa iaf. Snygg och bra.

var ser du snyggheten i den skärmen??

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Får lägga in en instämmande röst på Samsung 959NF. Bra, prisvärd skärm. Det är den iofs. den enda av de ovanstående jag sett på med egna ögon...

Har sett på en 1100DF(21") dock och jag var inte impad av DF-röret. Massor med bloom och det är ett fejkad plant bildrör.

Permalänk

Samsung 959NF verkar också bra, men problemet med den är att den är ca 1 cm för bred för mitt skrivbord. Så jag har bara valt att lista de skärmar som verkar bra och passar i mitt skrivbord.

SyncMaster 997DF
SyncMaster 997MB
Viewsonic G90f+/b
Viewsonic E92F+SB

Men jag vet inte vilken jag ska köpa ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Vilken blev det? Jag har samma dilemma. Det är svårt att hitta recensioner av skärmarna på internet tycker jag. Just nu lutar det åt Samsung 997DF för att den har bra specs och går att få från favoritföretaget Dustin Home för 1885:- med fri frakt.

Har ni några länkar till recensioner eller motiveringar till vilken skärm som borde väljas. Jag ska använda skärmen till surfande, fotoredigering och lite spel.

Det blev en VIEWSONIC G90F+B
Stod mellan den och Samsung 959NF. Valde G90F+B för att den är snyggare/passar mina övriga datorer och strecken som finns på bilden i 959NF förmodligen skulle göra mig galen.

Permalänk

Okej, jag funderar också på att köpa G90F+B, du får gärna skriva vad som fick dig att just välja den skärmen.
Jag har hört något om att det skulle ta ca 15-20 minuter tills bilden kommit ut till kanterna när man slagit på den. Varsifrån köpte du den ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bushdoctor
Okej, jag funderar också på att köpa G90F+B, du får gärna skriva vad som fick dig att just välja den skärmen.
Jag har hört något om att det skulle ta ca 15-20 minuter tills bilden kommit ut till kanterna när man slagit på den. Varsifrån köpte du den ?

Jag får min G90F+B på måndag om nu Dustin's lagar info stämmer. Kan säga lite snabbt vad jag tycker om den då. Sitter just nu med en Hp Pavilion mx70 inge vidare skärm det ska du veta.

Visa signatur

Permalänk

Okej, gör så !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bushdoctor

Har hört att skärmen ska ha bättre färgåtergivning än andra skärmar i samma prisklass men mindre bra på text. Eftersom jag arbetar en del med grafik så var valet självklart Att det sen var gratis frakt från dustinhome (mycket snabb leverans) och att skärmen är svart gjorde inte saken sämre.

Jag har knappt märkt att det tar tid innan bilden kommit ut till kanterna.

Permalänk
Medlem

Okej, låter bra det ! har beställt en sådan jag också nu //Bushdoctor

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Tips på 19&quot; CRT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raki_0
Tänkte köpa mig en 19" CRT skärm då de är väldigt billiga nu.
Den ska användas till grafik och surf.

De jag tittat lite extra på är:

Samsung 959NF
VIEWSONIC G90F+B
Samsung 997DF
Philips 109B60

Frågan är vilken utav dessa som är bäst och om det finns bättre skärmar i ~2000kr klassen ?

Tjenamors.

Jag använder sedan många år tillbaka en Viewsoinc P95F som på den tiden ansågs vara en proffsskärm. Kostade dessutom 6500:-, då. Vet ingenting om dom andra skärmarna men kan rekommendera Viewsonics CRT-skärmar. Bra grejor, om än stora.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Åker och hämtar min Viewsonic G90F+B ifrån posten nu. Kan säga vad jag tyckter om den senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Åker och hämtar min Viewsonic G90F+B ifrån posten nu. Kan säga vad jag tyckter om den senare.

Oo spännande ^^

Permalänk
Citat:

Vad bra