pureFTPd med systemets användare

Permalänk
Medlem

pureFTPd med systemets användare

Jag har haft stora problem med proftpd och tänker därför byta till Pure-FTPd som sägs vara bättre.

Jag vill att pure-ftpd skall startas vid uppstart genom att köra scriptet /etc/init.d/pure-fptd.
Scripet ligger där och det kommer från installationen av Pure-FTPd som jag gjorde via apt-get.

När jag skriver /etc/init.d/pure-fptd start står att den startar pureftpd men det stämmer inte.
pure-ftpd startar inte och det skrivs inte heller någon rad, om mitt försök att starta pure-ftpd, i loggfilerna.

Jag har en clean install av pure-ftpd. configfilerna är orörda.

Systemet kör debian och pureftpd är som jag nämnde hämtad genom apt-get.

Jag kan starta pure-ftpd genom att skriva pure-ftpd och då fungerar det bra men jag vill att start och stopp skall hanteras genom scriptet.

EDIT: Kan någon moderator fixa topic?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Du menar den HÄR buggen?

10 sekunder på bugs.debian.org förövrigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså pure-ftpd startar inte när den körs i inetd-läge (inställt i /etc/default/pure-ftpd-common).
Borde den inte inte fungera då? Det är så som standard.

EDIT: Ändrade till standalone och nu startar den. Frågan är nu vad det är för skillnad mellan standalone och inetd?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem

inetd innebär att du låter inetd starta ftp-servern när det kommer en inkommande anslutning. i standalone låter du istället ftpservern ligga igång hela tiden och själv ta emot anslutningar.
För att inetd-metoden skall fungera måste du lägga till en lämplig rad i /etc/inetd.conf

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hmm, har ProFTP och har aldrig haft problem med det. Gillar det skarpt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
inetd innebär att du låter inetd starta ftp-servern när det kommer en inkommande anslutning. i standalone låter du istället ftpservern ligga igång hela tiden och själv ta emot anslutningar.
För att inetd-metoden skall fungera måste du lägga till en lämplig rad i /etc/inetd.conf

Ok. Vad skriver man då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neutrum
Hmm, har ProFTP och har aldrig haft problem med det. Gillar det skarpt

ProFTPd får nått fel när man disconnectas. Vet inte varför men processen ligger kvar då och äter upp en massa CPU. Ibland är det upp till 6 processer som ligger kvar och då går inte servern bra.

PureFTPd verkar vara stabilare.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Ok. Vad skriver man då?

ftp stream tcp nowait root /usr/local/sbin/pure-ftpd pure-ftpd

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur fixar jag så att servern säger att den har ett annat IP när någnon försöker ansluta i passive mode till den? Nu svarar den med det lokala IPt som den har bakom NAT. Vart skriver man in vilka portar som skall användas vid passive mode? Det gick i proFTPd och skall gå i Pure-FTPd men vart är config-filen?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

verkar som man får sköta allt med argument

-p --passiveportrange <minport:maxport>
-P --forcepassiveip <ip address>

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Jag har gått från ProFTPd -> PureFTPD -> vsftpd

vsftpd helt klart skönaste hitills, sjukt snabb, SSL funkar kanon.. finns dock ingen "ftp-who"

Permalänk

I debian är pureftpd lite knepigt att ställa in, vill du något val så skapa en fil i /etc/pureftpd/conf med rätt namn och fyll den med rätt värde, ex:
jag vill att passive port range ska vara 300-400, då skapar jag filen /etc/pureftpd/config/passvieportrange och skriver där i 300:400.

Hoppas detta gör saker lite klarare hur man confar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
I debian är pureftpd lite knepigt att ställa in, vill du något val så skapa en fil i /etc/pureftpd/conf med rätt namn och fyll den med rätt värde, ex:
jag vill att passive port range ska vara 300-400, då skapar jag filen /etc/pureftpd/config/passvieportrange och skriver där i 300:400.

Hoppas detta gör saker lite klarare hur man confar.

Tackar. Du vet inte hur man fixar IP masquerading så att den svarar med rätt IP?
Skall jag skapa en fil som heter forcepassiveip i conf och skriva adressen i den?

EDIT: Jag läste manualen till pure-ftpd-wrapper. Det verkar vara viktigt med stora och små bokstäver. PassivePortRange och ForcePassiveIP skulle jag använda. I PassivePortRange skall det inte vara : mellan talen. Bara ett mellanrum.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE