Högsta hastighet på luftburna telefonledningar

Permalänk
Medlem

Högsta hastighet på luftburna telefonledningar

Tja!

Jag har bara en snabb liten fråga. Jag ska snart flytta ut till farsan som bor ute i skogen. Han har nu bara 56k nu men om jag ska bo där kommer det att behövas nått snabbare. så nu till frågan:

Hur snabb internetuppkoppling klarar luftburna telefonledningar?

Kollade på bredbandsbolagets hemsida och sökte på farsans address och fick svaret att vi kunde ha upp till 8Mbit/s. Men eftersom att telefonledningarna är ganska dåliga kommer väl inte det att gå.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Luftburna teleledningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Luftburna teleledningar?

Ledningar som går från stolpe till stolpe i luften och inte är nedgrävda antar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson
Ledningar som går från stolpe till stolpe i luften och inte är nedgrävda antar jag

Precis vad jag menade;)

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Har inget med om de är nedgrävda eller hänger på stolpar över mark, det är kvaliteten/avståndet som är avgörande - och om stationen är utbyggd.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Har inget med om de är nedgrävda eller hänger på stolpar över mark, det är kvaliteten/avståndet som är avgörande - och om stationen är utbyggd.

ok.. trodde att dom i luften skulle vara mycket sämre än dom nergrävda. Dessutom är farsans hus väldigt gammalt så jag får väl hoppas på det bästa antar jag.

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Det är sämre med luftlednignar ja, dom tar åt sig mera störningar.

men en DSL lina borde inte vara några prolbem så länge det inte är jättelångt till telestationen.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc

vad grundar du det på?
stämmer inte med min erfarenhet är varken bättre eller sämre med luft ur störningssynpunkt. störning beror på vad som finns på dom andra kopparparnen & hur trafiken går i kabeln, det avgörande är hur den går, om man inte räknar in åskan men det är inget som man drabbas av så många ggr, finns undantag men då kvittar jord eller luftledning, men det är min erfarenhet

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Kolla med Telia eller Bredbandsbolaget om de kan mäta kvaliteten på din lina. Telia gjorde det åt mig.

Permalänk
Medlem

luftledningar utsätts för mer störningar än de som är nergävda.

Permalänk
Medlem

varför gör dom det ? vore bra att få en källa och inte bara något som ni tror eller hört

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

sista 15 metrarna till huset är luftburen för mig, 2 skarvar p.g.a. det varit 2 nummer dit och numera bara 1 och lite annat rams,
får ut precis 2mbit ur mitt bredband 2000..gamla kablar som hängt där sen minst 70-talet

4.5km till telestation, fast då är ju resterande 4475m eller vad det kan vara nergrävda..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag har luftburna ledningar hit till sommarstugan. Bara luftledningar.
Kan inte ens koppla upp mig med vanligt modem. Tack för det televerket.

Ledningen är lagad ett 70-tal gånger. Kan ha med det att göra.

Permalänk

nisslass.. snart är det nya prylar på G i 3G... du hade datakort från 3??
Kommer snart ett snabbare..

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
nisslass.. snart är det nya prylar på G i 3G... du hade datakort från 3??
Kommer snart ett snabbare..

Det låter fint. Har hört snack om det.
Jag använder dock inte datacardet. Är ju uppkopplad via en 3g-lur.
Hoppas den klarar de nya hastigheterna. Annars så får jag lösa det med datacardet och en extra antenn helt enkelt. Är trots allt bara kvar här i Småland tills mitten av Aug. och hemma i Sthlm är det bra 3g-täckning med datacardet.

Ang. tråden så har jag felanmält ett flertal gånger och telia har varit här och fixat o donat men det är fortfarande samma sak. Kan inte koppla upp mig... men men, har ju som sagt 3g-kortet.

Allt hänger på kvalitén på ledningarna i luften. Våra har måååånga år på nacken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Det låter fint. Har hört snack om det.
Jag använder dock inte datacardet. Är ju uppkopplad via en 3g-lur.
Hoppas den klarar de nya hastigheterna. Annars så får jag lösa det med datacardet och en extra antenn helt enkelt. Är trots allt bara kvar här i Småland tills mitten av Aug. och hemma i Sthlm är det bra 3g-täckning med datacardet.

Ang. tråden så har jag felanmält ett flertal gånger och telia har varit här och fixat o donat men det är fortfarande samma sak. Kan inte koppla upp mig... men men, har ju som sagt 3g-kortet.

Allt hänger på kvalitén på ledningarna i luften. Våra har måååånga år på nacken.

ok... våra är nog inte direkt nya dom heller... huset byggdes nån gång i slutet av 1800-talet:( . Så 8Mbit från BBB är nog bara att glöma direkt, även om testet på deras hemsida säger att vi kan ha det.

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TGH] raZor
ok... våra är nog inte direkt nya dom heller... huset byggdes nån gång i slutet av 1800-talet:( . Så 8Mbit från BBB är nog bara att glöma direkt, även om testet på deras hemsida säger att vi kan ha det.

Fanns inte så många telefoner på 1800-talet.
Ledningarna är nog dragna mycket senare än så.
Du kan få fin hastighet. Man vet aldrig förräns man testat tyvärr.
Försök få till en mätning av kvalitén på din telelina.

Permalänk
Medlem

Varför luftledningar är sämre är pga av att dom oftast är väldigt gammla och är även skarvade på massor av ställen.
Jag har själv endast luftledningar till min telestation men jag har inga problem med ADSL (8/1).

Permalänk
Medlem

Kompisen som är bonde har luftburna ledningar ungefär till närmsta lilla by, vilket är ~1km. Han har Telia 8000 och får ut ganska bra hastigheter.

TCP:
775,91kbit/s
6,98Mbit/s

UDP:
872,80kbit/s
7,16Mbit/s

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag har luftledningar och för mig fungerar BBB VDSL utmärkt. Får ca 12/9 Mbit.

Permalänk
Medlem

det är ingen som säger att man ska få ut dåliga resultat med luftledningar. jag har luftledningar en bit. Dsl lampan på modemet brukar blinka när det regnar ute. Nedgrävda ledningar blir avskärmade från störningar och du bör få ut bättre hastighet med nedgrävda. Antalet skarvningar på luftkabeln kan sänka hastigheten. Nedgrävda är det ett fåtal antal skarvningar

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

Luftledningar utsätts inte för mera störningar än vad en nedgrävd ledning gör. Enda skillnaden är att träd och liknande föremål kan trilla över den om den är luftburen.

Jag har luftledning hela vägen in till mitt hus. Ledningen har hängt där den gör nu i cirka 50 års tid.

Jag har 3,5km till telestationen och jag har 8/0.8 Mbit. Av det får jag ut 6.92/0.7 Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Luftledningar utsätts inte för mera störningar än vad en nedgrävd ledning gör. Enda skillnaden är att träd och liknande föremål kan trilla över den om den är luftburen.

Jag har luftledning hela vägen in till mitt hus. Ledningen har hängt där den gör nu i cirka 50 års tid.

Jag har 3,5km till telestationen och jag har 8/0.8 Mbit. Av det får jag ut 6.92/0.7 Mbit.

Du hade antagligen fått ännu mer utav din uppkoppling ifall samma kabel hade varit nergrävd. Går väl jämföra med en vanlig tv-antenn, var får du bäst bild, några meter upp i luften eller en meter under marken? Den luftburna kabeln blir ju en gigantisk antenn för all möjlig strålning. Iofs vet jag inte ifall dom är duktigt avskärmade på något sätt.

Edit : Är det 3.5 km mätt av dig på en karta eller en mätning gjord av skanova? Ifall det är från skanova kan det likabra vara 2.5 km mellan dig och telestationen, talet dem får är en summa av kvaliten på teleledningen, inte den exakta längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc

men en DSL lina borde inte vara några prolbem så länge det inte är jättelångt till telestationen.

Ok.........

Svneskan är vacker, men förutom det: Luft bär INGA signalförsämringar över huvudtaget, om du inte räknar modem a lá 56k.

Så är det, då (A)DSL tryggt vilar på samma "tjing" som tal.

Vilket 56k+ e.t.c. inte gör.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Profe
Ok.........

Svneskan är vacker, men förutom det: Luft bär INGA signalförsämringar över huvudtaget, om du inte räknar modem a lá 56k.

Så är det, då (A)DSL tryggt vilar på samma "tjing" som tal.

Vilket 56k+ e.t.c. inte gör.

Vad tusan menar du med tjing?

56k arbetar på exakt samma frekvensområde som tal, vilket DSL inte gör. Som jag uppfattar din text skulle DSL ha något gemensamt med tal när det gäller känslighet för störningar men det stämmer inte. Det finns en anledning till att folk kan prata utan problem genom långa teleledningar medan DSL är rätt så känsligt för längden på teleledningen.

Permalänk
Medlem

"Vad tusan menar du med tjing?

56k arbetar på exakt samma frekvensområde som tal, vilket DSL inte gör. Som jag uppfattar din text skulle DSL ha något gemensamt med tal när det gäller känslighet för störningar men det stämmer inte. Det finns en anledning till att folk kan prata utan problem genom långa teleledningar medan DSL är rätt så känsligt för längden på teleledningen"

Ok, jag blev väldigt allvarlig nu, vet du överhuvudtaget vad du snackar om ?

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk

Vore kanske inte fel om du förklarade lite mer vad du mennade, även om du kan är lite lullig som visa andra så här på natten

Permalänk

citat:Ursprungligen inskrivet av Gutta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Du hade antagligen fått ännu mer utav din uppkoppling ifall samma kabel hade varit nergrävd. Går väl jämföra med en vanlig tv-antenn, var får du bäst bild, några meter upp i luften eller en meter under marken? Den luftburna kabeln blir ju en gigantisk antenn för all möjlig strålning. Iofs vet jag inte ifall dom är duktigt avskärmade på något sätt.

Edit : Är det 3.5 km mätt av dig på en karta eller en mätning gjord av skanova? Ifall det är från skanova kan det likabra vara 2.5 km mellan dig och telestationen, talet dem får är en summa av kvaliten på teleledningen, inte den exakta längden.

Jag har cirka 130 meter till stationen. Av dessa 130 meter så är cirka 20 meter luftledning och jag får ungefär samma värden som Gutta skriver, har då Telia 8/0.8. Ska man skylla den lilla "försämringen" på dom sista 20 metrarna ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Är vid min farmors ställe just nu och här har vi riktig "luftledning". Hänger i stolpar i 100 meter innan den övergår till radiolänk upp till en fjälltopp där ett relä står. Chanserna att få adsl är nog försumbara.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX

Nej, att den hänger i luften har inget att göra med hur bra anslutningen kommer att bli. Ev. strålning går igenom allt även igenom marken.

Nej, avståndet är inte mätt av Skanova. Jag har mätt det själv. Bilvägen är det exakt 3km till stationen, kabeln följer vägen ungefär 85% av vägen till stationen. De sista 500 meterna tar kabeln en avstickare in i skogen, för att sedan åka ner i marken. Så jag gissar att längden är ca 3,5km.