Permalänk
Medlem

Klocka amd 64 3200+ venice

Försöker överklocka datorn men har bara lyckats klocka till 2100 mhz, sen hänger den sig vid högre. Hur ska jag ändra inställningarna för att få ett bättre resultat?

Screenshot: http://mucha.mine.nu/IMG_0024.JPG

CPU: Amd Athlon 64 3200+ Venice
Moderkort: MSI K8N Neo4
Minnen: 2x TwinMOS Speed Premium PC3500

Permalänk
Medlem

sänk HT till 4x

Permalänk
Medlem

Till att börja med, om du ska ha högre FSB än 200, sänk HT Freq till 4x. (5x210=1050mhz, detta värde ska helst inte överstiga 1000mhz för att datorn ska vara stabil, försök ha detta mellan 800-1000mhz) Har du bränt in dina minnen?

Permalänk
Medlem

Har kört med minnerna sen fredags, och har då gjort ett antal rarextracts (stora) med mera. Räcker det eller borde jag köra typ memtest över natten?

Screenshot på minnesconf: http://mucha.mine.nu/IMG_0025.JPG

EDIT: Sänkte även ht till 4x men blev samma fel ändå på högre FSB än 210-220 mhz, kör nu iaf ht 4x på 210, funkar bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Har kört med minnerna sen fredags, och har då gjort ett antal rarextracts (stora) med mera. Räcker det eller borde jag köra typ memtest över natten?

Screenshot på minnesconf: http://mucha.mine.nu/IMG_0025.JPG

EDIT: Sänkte även ht till 4x men blev samma fel ändå på högre FSB än 210-220 mhz, kör nu iaf ht 4x på 210, funkar bra..

Det räcker verkligen inte. Just BH-5:or ska brännas in ca 36 timmar totalt för att fungera fullt ut. Bränn in dem på aggressiva timings med 3.2v i 3 nätter på rad (du behöver inte göra allt i en vända, men åtminstone i 12-timmars omgångar). Använd memtest86 test #5 för inbränningen.

Permalänk
Medlem

Ska testa det på direkten då. Återkommer med nya resultat

Permalänk
Medlem

Ok jag har överklockat min "venice" 3200+ till 2.8 Ghz och jag kör den stabilt (luft kylning), fast jag är inte hemma just nu men jag kan ge dej alla detaljer på söndag om du nu vill det //FaT-TiM

Visa signatur

So long I live, u will just be the second best!

Permalänk
Avstängd

Synd att du köte dom där minnena helt värdelösa om du ej kan höjja din volt till dom till ungefär 3.2 3.3 3.4 volt... byt minnen lr mobo s¨å ska du se att du kan klocka mera

Permalänk
Medlem

@ Smocken, jo ser det först nu.. går det att klocka pc3200 minnen högre än dessa på lägre volt-tal?, (2.85)

Kör den just nu på 260x10, 150mhz på minnesbussen, borde gå o dra upp den till 166.. ska testa det inom kort..

Ganska bra resultat annars med stock-fläns+fläkten.. ligger runt 33c även fast vcoren ligger på 1.497v.., har inte testat ngra spel ännu.. men det ser bra ut iaf..

tnx Entrecote för beskrivningen

EDIT: kör den nu i 166.. borde jag kunna klocka CPU ytterligare?, är det nödvändigt isf att ändra volten till chipset etc..

EDIT: testade köra den i 267x10 men då hängde den sig vid start av win, testade öka vcore till 1.537, 1.586v men ingen skillnad (kör givetvis ht 3x)

Permalänk
Avstängd

Jo en annan har det sämsta mobot man kan ha ... asus k8v-x... max 228 får ja upp klocken i.. sitter med en newcastle amd 3000/64 och har bara kunnat klocka 228mhz,,,,,

Letar efter en billig bra 754 bräda om någon har?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Synd att du köte dom där minnena helt värdelösa om du ej kan höjja din volt till dom till ungefär 3.2 3.3 3.4 volt... byt minnen lr mobo s¨å ska du se att du kan klocka mera

Är inte twinmos bh-5 minnen bra? funderade på att köpa dom!!

Permalänk
Medlem

De är som sagt bra om man man mata dem med strömmen som den behöver, alltså är det bra att ha ett moderkort som kan ge den 3-3.4v.DFI lanparty är ett bra kort som kan det har själv ett lanparty och ett par 512 twinmos bh-5 stickor på G hem.

Permalänk
Medlem

Mucha, fick du upp prollen i 260*10 efter att du hade brännt in minnena ?
jag sitter på en winnie och tänkte låna tråden lite, jag får upp den i 255*9 men inte över det. HTT freq *3, minnena manualt, agp och pci portarna låsta... men itne över 255. Jag har väldigt blandat med minnen och undrar om det kan göra någon stor skillnad ? det är 2 * 256 nanya och 1*512 Twinmos och 1*512 corsair. alla minnnen är pc 3200.
tackar för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Jo en annan har det sämsta mobot man kan ha ... asus k8v-x... max 228 får ja upp klocken i.. sitter med en newcastle amd 3000/64 och har bara kunnat klocka 228mhz,,,,,

Letar efter en billig bra 754 bräda om någon har?!

Smocken jag lider med dig.

Hade exakt samma mobo/prolle och min maxklock var 228mhz =(

Permalänk
Avstängd

Mmmmm man blir sne men med clockgen kommer jag upp i 2550...

Permalänk

jag har haft ett MSI K8N NF4 och kunde inte komma över 218fsb stabilt. inte heller om jag gick ner i multiplier. jag läste runt lite och fick svar att just det mobot klockar inte högre med den dåvarande bios. kan hända att det fixat det i bios nu dock, vet inte. bytte till ett DFI LP Ultra-d och problemet var löst. som sagt, även volten till minnena går ställa upp lite högre med DFI. om jag inte minns fel går volten på ett MSI K8N upp till max 2.9 eller 3.0...???

Visa signatur

[ASA 5505 Security Plus][C2960S-24PS-L][WLC 2504][AP1142Nx3]
[6 Servrar][4 Datamaskiner][3 Fickmaskiner]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gr3atzki
Är inte twinmos bh-5 minnen bra? funderade på att köpa dom!!

Läs vad som står först, så ser du att minnnena är bra..... @ 3,5V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bommers
Mucha, fick du upp prollen i 260*10 efter att du hade brännt in minnena ?
jag sitter på en winnie och tänkte låna tråden lite, jag får upp den i 255*9 men inte över det. HTT freq *3, minnena manualt, agp och pci portarna låsta... men itne över 255. Jag har väldigt blandat med minnen och undrar om det kan göra någon stor skillnad ? det är 2 * 256 nanya och 1*512 Twinmos och 1*512 corsair. alla minnnen är pc 3200.
tackar för svar

Minnesbränna är överskattat bommer5, varsågod och försök bränna in dina value minnen på 2,5V för att sen kunna få upp processorn i 7,2GHz. Jag tror för övrigt jag ska bränna in min diskettstation härnäst. 255x9 är bra för din dator, den går inte högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mosbrickan
jag har haft ett MSI K8N NF4 och kunde inte komma över 218fsb stabilt. inte heller om jag gick ner i multiplier. jag läste runt lite och fick svar att just det mobot klockar inte högre med den dåvarande bios. kan hända att det fixat det i bios nu dock, vet inte. bytte till ett DFI LP Ultra-d och problemet var löst. som sagt, även volten till minnena går ställa upp lite högre med DFI. om jag inte minns fel går volten på ett MSI K8N upp till max 2.9 eller 3.0...???

Det var dyrt, hade du inte kunnat uppdatera ditt BIOS istället. Vad klockar du nu? 233x12 @ 2,9V vdimm, med en biosuppdatering hade du haft 233x12 @ 2,85V vdimm.

Permalänk

jag sålde mitt MSI för några månader sen... hade fler problem med just det kortet. DFI funkar super. ångrar inte en sekund.

Visa signatur

[ASA 5505 Security Plus][C2960S-24PS-L][WLC 2504][AP1142Nx3]
[6 Servrar][4 Datamaskiner][3 Fickmaskiner]