Problem med att komma åt andra datorer från Windows Vista

Permalänk
Medlem

Problem med att komma åt andra datorer från Windows Vista

Jag har instalerat M$ Windows Vista på en dator för att testa. Nu har jag stött på att problem jag inte lyckas hitta en lösning på.

Jag kommer inte åt vissa datorer i mitt hemnätverk. jag kör en Domän och en WorkGroup och har 7-8datorer inkopplade alltid. endast två av dessa lyckas jag komma åt.

datorerna är fördelade såhär:

Workgroup: MSHOME

Stationär 1 (XPpro SP1) 192.168.0.2
Stationär 2 (XPpro SP1) 192.168.0.5
Testburken med Windows Vista 192.168.0.4
Laptop (XPhome SP2) 192.168.0.8

Domän: tofen

Domänkontroller (Win2000server SP4) 192.168.0.7
Server 1 (Win2000 SP4) 192.168.0.3
Server 2 (Win2000 SP4) 192.168.0.6

Dom datorer jag kommer åt är Stationär 1 och Domänkontrollern.
Jag kan inte heller komma åt Vista datorn från någon av dom andra.

alla datorerna har statiska IPn och får internet av en burk med m0n0wall (192.168.0.1).

Ser ni något sammband? Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem

Har WinVi släppts som publik beta än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Har WinVi släppts som publik beta än?

Bara till ett urval av testanvändare väl.

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

finns ju överallt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drummel
finns ju överallt

det är väl då inte riktigt samma sak som att det är släppt "till allmänheten" för det

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cla77
det är väl då inte riktigt samma sak som att det är släppt "till allmänheten" för det

nä, det är sant.. men tillgängligheten är lika stor

Permalänk
Medlem

Har du ställt Vista att logga in till domänkontrollen?

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cla77
Bara till ett urval av testanvändare väl.

Urval? .. Nej .. räcker att man är en "MSDN subscriber" för att kunna ladda ner det .. men de flesta här har väl fått det ifrån TPB ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Urval? .. Nej .. räcker att man är en "MSDN subscriber" för att kunna ladda ner det .. men de flesta här har väl fått det ifrån TPB ..

Ja, och Technet subscribers.. Inget av alternativen är speciellt billiga om man bara vill åt vista.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, kommer inte åt nätveket, väldigt märkligt...

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem

det är väll inte en beta för inte, eller vad man ska säga nått måste ju MS ha att fixa, annars skulle de lika gärna kunna ge ut skarp version direkt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det är en beta, ni kan inte förvänta er att det ska fungera helt problemfritt, och med tanke på att det är en MS-beta så ska ni vara glada över att ni får igång det ens.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Dator är INTE medläm i domänen så jag ska inte logga in på den.
och jo jag vet att det är en beta och gissar på att de är nånting som inte är riktigt klart än med nätverksstödet eftersom jag får felmedelande när jag väljer att starta "guiden för att ansluta till hemnätverk" eller vad den heter.

tänkte bara eftersom det går att komma åt vissa datorer kanske de fanns något samband.

och snälla ta allt snack om Vista i övrigt i tråden som ligger i M$forumet.

Permalänk
Medlem

Om du loggar in i domänkontrollen så kan du se utdelade mappar i nätverket i Vista. Värt att prova då?

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Om du loggar in i domänkontrollen så kan du se utdelade mappar i nätverket i Vista. Värt att prova då?

ska testas tack

har testat nu, men de blev precis samma resultat som innan. dessutom klyddade de kanske regält när jag skulle lägga till den i domänen, mest för att inte win2000server fattade vad de var för OS tror jag. men den blev iaf disableld hela tiden och jag var tvungen att gå in i servern och sätta enable igen innna de fungerade

Permalänk
Medlem

Vad har du för DNS'er på Vistaburken? Domänkontrollantens IP:192.168.0.7 bör du ha.
Men det har du väl antar jag.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Vad har du för DNS'er på Vistaburken? Domänkontrollantens IP:192.168.0.7 bör du ha.
Men det har du väl antar jag.

Kör DNSen dirket till m0n0wall burken. men ska testa att byta till Domänkontrolanten också.. tack